Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpele vraag  (gelezen 1030 keer)

Gast

  • Gast
Simpele vraag
« Gepost op: 2007/01/01, 16:14:53 »
Ik heb een MSI P965 NEO moederbord met een Core Duo 6400 er op, en een WD 250 GB harddisk.

Dit moederbord heeft de Jmicron controller.

Wat ik wilde doen is Ubuntu 6.10 installeren, dat lukt niet, dwz, het lukt wel maar ik kom er niet in. Ook de al aanwezige XP kon ik niet meer bereiken. Via de live-functie (die doettut wel) kon ik op internet en met de info daar heb ik XP weer aan de gang gekregen, gelukkig. Van alles geprobeerd, waaronder de anternative cd (oid), maar daar zal ik verder niet op ingaan, want inmiddels heb ik begrepen dat er problemen zijn met de P965 chipset wat betreft installatie van Linux.


Mijn vraag is derhalve simpel: Heb ik een computer gekocht waar Ubuntu gewoon niet op kan (op een normale manier, ik ben geen Linux techneut)?

mvg,

Uborac

ps (had Ubuntu niet even kunnen waarschuwen voor deze chipset? UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUren verspild... :-(

Offline eendje

  • Lid
Simpele vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/01, 17:38:51 »
Hoi Uborac,

Om bij je laatste opmerking te beginnen... Als nadat een distributie is uitgegeven er ontdekt wordt dat er een foutje in zit kun je dat moeilijk achteraf in een release wijzigen. DAt geld niet alleen voor Linux maar voor elke software. De aanpassing gebeurt dus via updates...

Nu voor de oplossing...

Heb je de 64 bits of de 32bits versie geïnstalleerd.  Er is door anderen gemeld dat er wat probelemn waren met de 64bits versie, zie opmerkign uit andere post hieronder:

Citaat
Ik weet al wat je probleem zal zijn wink

Je hebt vast een moederbord met een JMicron chip erop. Heeft je moederbord P965 (de intel chipset) in de naam?
Had eveneens hetzelfde probleem als jij (alle linux distributes hadden dit probleem trouwens), de JMicron chip wordt gewoon niet herkend.

Maar met de nieuwste Edgy Desktop Live CD gaat alles vlekkeloos.
Mijn IDE cd/dvd is aangesloten op de gewone IDE kabel (die naar de JMicron chip gaat) en mijn SATA hardeschijven zijn op de intel SATA poorten aangesloten. Je kan de poorten herkennen aan hun kleur. Meestal heeft je moederbord 1 SATA connector die een ander kleur heeft dan de X aantal intel SATA connectoren. De ene connector met het andere kleur is de connector van de JMicron chip.

Dus even recapituleren:
* Nieuwste Edgy Desktop CD (geen 64bits versie, anders werken sommige dingen niet)
* cd/dvd op je ide kabel
* SATA schijven op de intel SATA connectoren.
quote van volgende post: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4739 (post #16)

De 32bits Edgy versie (versie 6.10) zou moeten werken.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Simpele vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/01, 18:33:25 »
hier draait onder 64bits architect. idd Edgy, maar wel de 32bit versie! bij de 64bit versie van edgy kun je problemen krijgen met codecs en dergelijke.( multimedia)
de allernieuwste kernel is er al wel! Ik heb de 2.6.17-10. En die heeft standaard smp ingebouwd.

Gast

  • Gast
Simpele vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/01, 18:51:23 »
Dank je voor je reactie.

Maar die edgy, is dat niet gewoon 6.10? Deze heb ik: ubuntu-6.10-desktop-i386 en ubuntu-6.10-alternate-i386


Wat er in een notendop gebeurt is dat na de installatie (die verder prima gaat, zo lijkt het) van Ubuntu bij het opstarten na grub stage 1.5 een foutmelding komt: error 21 (disk bestaat niet oid).


Dan moet ik via de herstelconsole van XP een 'fixmbr' opdracht geven, en dan weer de  'live' -cd opstarten en dan een partitie programma (gnome dacht ik?) opstarten waar ik 'boot' aanvink bij de XP partitie; Na installatie staat dat boot vinkje bij de Linux partitie.

Vervolgens kan ik weer op XP. Het Super grub cdeetje geeft bij opstarten niet het beloofde menu, maar telt tot 76 (wat het dan precies doet weet ik niet), en dat was het dan. Dat doet hij zowel na reparatie van XP als daarvoor.

Jammer, ik wil eigenlijk van XP af, en Vista zie ik al helemaal niet zitten. Mijn idee is om in de toekomst wel een kleine partitie voor XP of Vista te hebben, want ik ben een fervent simulatieracer, en dat die ik via het spel GTR2, en die zal het niet doen op linux denk ik (staat niet in de Wine lijst).

Mvg,

Uborac

Offline Soul-Sing

  • Lid
Simpele vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/01, 19:07:48 »
ok misschien is het een idee om via de "livecd van G-PARTED" (de iso brand je) je schijf voor de installatie correct in te delen. de partitie grootte en "plaats" zijn vanaf de cd aan te geven, want g-parted is een partitiemanager. xp laat je met rust, wanneer je die nog hebt staan. en de "bootflag" zou volgens mij bij die xp-partitie geplaatst moeten worden om grub errors te voorkomen. partitioneer je linux partities in ext3 en vergeet geen swap partitie aan te maken.

Offline eendje

  • Lid
Simpele vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/01, 19:09:40 »
Dit heb ik van een forum gevist, misschien werkt het ook bij jouw:

Citaat
GRUB Error 21 problem solved



(w00t)



thanks to David Balazic for pointing me in the right direction!

 

i changed the CMOS settings to detect the HD's in my system...

 

this is what i did:

 

entered Standard CMOS Setup

 

set the Primary Master to:

    Type = User,  Mode = LBA

by scrolling through the options

 

then set the Primary Slave to:

    Type = Auto, Mode = Auto

 

hope this helps someone in a similar predicament

 

cheers again to David

 

tom
http://lists.gnu.org/archive/html/bug-grub/2003-02/msg00082.html
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Simpele vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/01, 20:16:30 »
Ok heren, bedankt voor de moeite, ik ga met de ideeen aan de slag.   :-)


Mvg,

Uborac