Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen schrijfrechten op sommige mappen  (gelezen 1238 keer)

loolighter

  • Gast
Geen schrijfrechten op sommige mappen
« Gepost op: 2006/07/20, 23:59:51 »
Ik ben laatst definitief overgestapt van WindowsXP naar Ubuntu (yay).
Het bevalt goed, maar op het moment kom ik niet uit het volgende:

Ik heb op sommige mappen geen schrijfrechten. Ik weet dat dit op de meeste mappen ook niet de bedoeling is, maar de betreffende mappen zitten in mijn gebruikersmappen.

Moet voor het definitief verkrijgen van schrijfrechten chmod of chown gebruiken? En hoe doe ik dat op hele mappen?

Alvast bedankt.

jpjacobs

  • Gast
Geen schrijfrechten op sommige mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/21, 00:12:02 »
Bij linux heb je 3 groepen users: de eigenaar, degenen in een bepaalde groep en al de rest. Dus het hangt der vanaf wat je wil doen, als je van user de eigenaar van de map wil maken moet je chown -R user als je de groep wil veranderen van een map gebruik je chgrp -R .
Als je de map schrijfbaar wilt maken voor de eigenaar gebruik chmod o+w mapvoor de groep chmod g+wen voor iedereen chmod +w map.
Pas hiermee wel op want als je hiermee gaat spelen in mappen waar je niet mag spelen (dus eigenlijk mappen waarvan je geen eigenaar bent) kan je uw systeem zwaar kreupel maken.
Meer info zie: man chmod, man chown, man chgrp
JP

loolighter

  • Gast
Geen schrijfrechten op sommige mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/21, 00:28:01 »
Dank je, het is gelukt.
Alleen het chmod command is niet helemaal duidelijk. Lees morgen het Man wel even.
Ik heb de rechten van de benodigde map iig kunnen aanpassen via Eigenschappen in het muismenu.