Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04  (gelezen 681 keer)

Martin Franssen

  • Gast
Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/05/22, 12:13:58 »
Hallo,

Ik gebruik Xubuntu 14.04 nu enkele dagen.
Wat mij vooral opvalt is, dat er diverse onderdelen erg instabiel zijn.
Bijv:
- de elders door mij op dit forum genoemde problemen met de  instellingen bureaublad;
- daarnaast ook problemen met  de aan-/afmeldknop op de werkbalk van het
   bureaublad, die soms   zo maar is verdwenen;   en dan handmatig weer terug gezet
   moet worden;
- evenals problemen met de toetsenbord indeling:
  de goede indeling  [( Verenigde Staten; Engels (US, internationaal met dode toetsen)] 
  zit niet standaard in Xubuntu,  ik heb  deze daarom geïnstalleerd via: lxkeymap, maar
  soms gaat hij zo maar terug naar één of andere standaard instelling en moet ik hem
  opnieuw installeren.

De vraag is:  Zijn dit kinderziektes of doe ik iets helemaal verkeerd ?
Kortom: hoe dit stabiel te krijgen?

Groet,   
Martin
« Laatst bewerkt op: 2014/05/22, 12:16:13 door Martin Franssen »

Re: Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/22, 23:34:25 »
Ik denk dat dit niet persé aan Xubuntu ligt. Ik heb afgelopen weekend Xubuntu 14.04 op een netbookje geprakt, en de problemen die jij beschrijft komen op mijn machientje niet voor. Xubuntu draait hierop als het spreekwoordelijke zonnetje en zonder fratsen. Dit heb ik al een aantal dagen langdurig getest, en ik heb er vandaag zelfs mijn werk op gedaan. Geen enkel probleem tot nu toe... :)

Ik doe maar even een gok: was de gebruikte image van Xubuntu wel 100%? Wellicht is er bij het schrijven van de image iets niet goed gegaan waardoor er ergens datacorruptie is opgetreden? Check eventjes de md5sum van deze image. Komt deze overeen met de hash die Xubuntu heeft opgegeven? Dit om even mee te beginnen, hoor....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Martin Franssen

  • Gast
Re: Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/23, 11:02:41 »
Hallo Marqeaux,

Bedankt voor je reactie.
Ik had nog nooit van " md5sum "  gehoord  (zo leer je nog eens iets);
Check uitgevoerd, md5sum is identiek aan die door Xubuntu opgegeven; dus daar zit het probleem niet.
Groet,
Martin

Re: Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/23, 13:31:48 »
Hoi Martin! Graag gedaan hoor.  :)

En voor wat betreft je problemen met Xubuntu: heel vreemd dat Xubuntu zich op jouw machine zo instabiel gedraagt. Als je zegt dat de hash van de door gedownloade image exact hetzelfde is als de hashreeks van Xubuntu, dan kunnen we er in ieder geval van uitgaan dat het dáár niet aan ligt. Wat het wèl is? Ik zou het niet zo één-twee-drie weten. Het kan zóveel redenen hebben! Ik weet wèl dat een besturingssysteem zich vreemd kan gaan gedragen als de partitie waarop het systeem is geïnstalleerd erg krap is, of als de swappartitie (= wisselbestand) erg krap is ingesteld. Maar simpelweg een bug is ook niet uitgesloten uiteraard.

Ik heb het één en ander ook nog even geprobeerd op mijn eigen Xubuntu-installatie, maar ik kan dit "vreemde" gedrag op mijn klapboekje niet reproduceren. Aan deze kant werkt alles volstrekt normaal. Ook na meerdere keren opnieuw opstarten.

Je zou Xubuntu nog even van je USB-stick/DVD-schijf kunnen opstarten in de live-modus, en kijken of de problemen in de livesessie hetzelfde zijn als bij de geïnstalleerde Xubuntu op je harde schijf. Zo zou je kunnen bekijken of er wellicht tóch iets mis is gegaan bij het installeren van het systeem op je computer. Gedraagt de livesessie zich ook zoals je beschrijft, dan zou je kunnen overwegen een bugreport op te sturen naar het Xubuntu-team, want wellicht is het gedrag van Xubuntu te wijten aan specifieke hardware waarop het draait? Kijk even in de help-pagina's van Xubuntu hoe je dit kunt doen. De help-documentatie is lokaal opgeslagen op je Xubuntu-installatie en is te benaderen via het "Hulp" icoontje. Kun je dat niet direct vinden, dan tik je in het Whisker-menu het woord "help" (of was het "hulp"?) Anyway... probeer het eens.

Kort samenvattend: check dus even in een livesessie of deze problemen zich ook dán manifesteren. Zo nee, dan is er tóch iets niet goed gegaan bij de installatie en zou je eventueel (maar dat laat ik aan jou over) een herinstallatie kunnen overwegen. Volgens mij is dat sneller dan uit te vogelen waar het probleem nu werkelijk zit. Maar aan de andere kant: van het proberen op te lossen van problemen kun je ook weer een hoop leren. En het is een mooie uitdaging. :D

Laat maar weten wat je bevindingen zijn. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Martin Franssen

  • Gast
Re: Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/29, 11:21:12 »
Hallo,

Inmiddels een weekje verder.
Het lijkt er op dat het systeem zich enigszins gestabiliseerd heeft.
Het enige probleem, dat nog regelmatig opduikt, is dat ik de toetsenbord-indeling opnieuw moet installeren (via lxkeymap).
Voorlopig doe ik het er maar mee; opnieuw installeren heb ik nu even geen zin in.

Groet,

Martin

Offline HarzG

  • Lid
Re: Instabiliteit instellingen Xubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/30, 11:41:50 »
Lxkeymap gebruik ik niet. Dat is ook niet vanaf fabriek geïnstalleerd.
Ik gebruik xfce4-xkb-plugin (dat is een onderdeel van de xfce4-goodies). Misschien heb je daarmee een passendere Xfce4-manager/plugin voor je toetsenbordindelingen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce