Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Unity  (gelezen 26330 keer)

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/09, 23:39:23 »
Ik heb Unity op Ubuntu 10.10 geïnstalleerd, werkt wel goed, maar is helemaal onaanpasbaar.
Rechtsklik werkt ook nergens, behalve in applicaties.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/10, 10:41:20 »
Daarom ook dat de Unity in 11.04 geheel anders wordt.

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/13, 19:42:24 »
Ik merk steeds meer en meer vooruitgang in unity.
Nu werkt sinds kort ook de toetsencombinatie alt-f2

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/13, 22:02:39 »
Ik merk steeds meer en meer vooruitgang in unity.
Nu werkt sinds kort ook de toetsencombinatie alt-f2

\0/  :P

Unity... Ik vind het honderdduizend keer niks, en ik zal het ook beslist niet gaan gebruiken. Enfin, het wordt de nieuwe standaardomgeving, dus beginners zullen er niet omheen (denken te) kunnen....

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/13, 22:49:30 »
Het idee vind ik goed.
Alleen moet het echt werken voor het op de markt wordt gebracht. Op dit moment zitten er nog altijd wat haken en ogen aan en ik vrees dat dit zo zal blijven in de final.
12.04 zal het wel in orde komen zekers :P

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/14, 10:42:06 »
Nou ja,

IK vind Unity ook niks.
Ik hoop dat ik kan blijven kiezen in de toekomst, welke desktop ik wil opstarten.
We zien het wel.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #31 Gepost op: 2011/03/14, 11:59:06 »
Voorlopig kun je met 11.04 nog kiezen, daarna niet meer. Tenzij je handmatig GNOME 3 of een andere werkomgeving installeert, dan kun je wel weer kiezen op het inlogscherm.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #32 Gepost op: 2011/03/14, 15:39:57 »
Alles kan veranderd worden, dat is waar. Maar ik baseer mijn uitspraak op wat er nu gezegd is door Canonical. Met de nadruk op "nu". Ik ga niet uit van een uitspraak die mogelijk nog gedaan kan worden. Nu is nu en nu is er dit gezegd.

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #33 Gepost op: 2011/03/14, 19:25:41 »
Ik heb er zelf nergens iets over gelezen, dus zou graag een bron hebben van deze informatie.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #34 Gepost op: 2011/03/14, 20:58:35 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #35 Gepost op: 2011/03/14, 21:29:43 »
Eerste artikel zegt eigenlijk niets erover. Het zegt dat je zowel de opengl en de qt versie van unity beschikbaar zal hebben. Maar er staat niets over het droppen van de klassieke desktop

En die comment zegt dat waarschijnlijk in 11.10 gnome-shell zal beschikbaar zijn naast unity. Maar nergens staat dat het klassieke gnome-panel niet beschikbaar zal zijn.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #36 Gepost op: 2011/03/14, 21:34:58 »
Ubuntu kan de klassieke desktop misschien standaard verwijderen zodra ze Unity 2d goed werkbaar hebben voor computers die de gewone Unity niet aankunnen. Maar volgens mij gaat GNOME dit nooit doen, aangezien ze dan geen fallback meer hebben voor pc's die Gnome-shell niet kunnen draaien.
Dan zal de klassieke desktop wel ergens via een PPA of zelfs in de Ubuntu repository's nog beschikbaar zijn, als ze beslissen om het te verwijderen natuurlijk.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #37 Gepost op: 2011/03/14, 21:59:13 »
Ik was eerst echt tegenstander van Unity ,maar heb nu een paar afbeeldingen gezien en denk dat het over een tijdje best te pruimen valt.
Is natuurlijk ook een zaak van gewoon te worden.
Denk ook dat je kunt kiezen tussen Gnome3 en Unity.
En kan mijn oudere pc Unity niet aan tsja daar is ook nog mint (met Gnome3) nietwaar.
Maar in de 11.10 zou er op de live cd ook nog iets komen dat ook wat oudere pc´s Unity kunnen draaien.
Daarbij heb nog tijd tot april 2013 voila. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #38 Gepost op: 2011/03/14, 22:28:07 »
Btw, jullie weten toch wel dat de "klassieke desktop" alleen maar visueel klassiek is? Classic desktop in 11.04 is gemaakt met GNOME 3-libraries, maar wel met het oude gnome-panel en het oude uiterlijk.

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #39 Gepost op: 2011/03/16, 10:16:40 »
Ik zat gisteren een leuk filmpje te kijken waarin iemand een alfaversie van 11.04 + Unity demonstreerde. Daarin merkte de verteller op dat Unity gebruik maakt van Qt ipv Gtk.

Toen moest ik opeens terugdenken aan dit draadje.
Nu moet ik zeggen dat ik op het moment onder Gnome zonder problemen een aantal KDE-apps heb geïnstalleerd, maar op zich snap ik het algemene idee van het genoemde draadje wel: als het niet hoeft: niet doen.
Nu vraag ik me af hoe dit gaat werken in Unity. Kan ik onder die omgeving beter zoveel mogelijk Gnome- of KDE-apps installeren?

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #40 Gepost op: 2011/03/16, 11:34:24 »
Dat maakt helemaal niet uit. Overigens is er een verschil tussen puurt Qt en KDE. Unity gebruikt puur Qt en KDE gebruikt Qt plus een paar toevoegingen.
Maar in principe moet je niet blindelings uitgaan van Pjotr's waarschuwing. Hij heeft wel degelijk een punt, maar onder de meeste omstandigheden blijft alles gewoon normaal draaien, KDE-programma's of niet (en andersom GNOME-programma's of niet). Zijn waarschuwing moet je meer zien als: het KAN iets instabieler worden, maar meestal is dat niet zo.

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #41 Gepost op: 2011/03/16, 13:41:06 »
Maar stel ik heb de keuze tussen 2 (min of meer) gelijkwaardige programma's: een Gtk- en een Qt-versie, is er dan wel een die ik beter kan kiezen?

Wat meer ontopic: ik word erg enthousiast van de screenshots die ik tot dusver van Unity heb gezien. Ik ben ontzettend benieuwd naar 11.04!

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #42 Gepost op: 2011/03/16, 20:05:15 »
Welke beter is is aan jezelf. Qt is moderner en lichter dan GTK, maar integreert iets minder goed in GNOME dan GTK (en andersom opzich ook). Maar qua functionaliteit hangt het ook af natuurlijk. Er zijn slechts enkele programma's die zowel een GTK- als Qt-interface hebben. Bij de meeste programma's is het of GTK of Qt (of iets anders natuurlijk, maar even uitgaande van deze 2 talen). Daarom is het vaak ook niet van dezelfde ontwikkelaars en kan het dus anders uitpakken qua functionaliteit. Het is aan jezelf welke je beter vind.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #43 Gepost op: 2011/04/02, 21:30:57 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #44 Gepost op: 2011/04/02, 21:39:53 »
Oke mensen, wat zei ik ook alweer? :rolleyes:
http://www.webupd8.org/2011/04/ubuntu-1110-will-not-ship-with-classic.html

Dank voor de koppeling, maar het stemt me niet erg vrolijk.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #45 Gepost op: 2011/04/02, 21:58:38 »
Ik heb vanmiddag proef gedraaid met Xubuntu (Xfce) en dat zal zeer zeker mijn keuze zijn wat betreft de volgende LTS in 2012.
Dus wat mij betreft ze doen maar, ik heb met Xubuntu ook het rijke pakket aan software wie Ubuntu .. meer moet dat niet zijn. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #46 Gepost op: 2011/04/03, 16:47:19 »
Ik heb enkele dagen/weken unity geprobeerd. Ik moet zeggen heel mooie interface. Zit goed in elkaar al is het wat wennen.
Maar ik denk om toch terug naar kde te gaan, vooral voor de programma's.
Niets in gnome kan op tegen, Amarok, okular, gwenview, dolphin, krunner, ...

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #47 Gepost op: 2011/04/03, 17:25:10 »
das geen goed nieuws, gelukkig kan ik tot 2012 vooruit met mijn lts dan zie ik wel weer verder, ik verbaas me trouwens een beetje over de dwang die er achter zit... slikken of stikken ?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 17:32:08 door Xarvaz »

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #48 Gepost op: 2011/04/03, 17:35:11 »
das geen goed nieuws, gelukkig kan ik tot 2012 vooruit met mijn lts dan zie ik wel weer verder, ik verbaas me trouwens een beetje over de dwang die er achter zit... slikken of stikken ?

Welke dwang? Als Unity je niet bevalt, dan zijn er nog zat andere distro's, OS'en en werkomgevingen hoor. Dus nergens is er een dwang.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #49 Gepost op: 2011/04/03, 17:37:09 »
ik heb niet eens zin om het verder uit te leggen sorrie Vistaus