Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon PIXMA iP6000D  (gelezen 2812 keer)

Offline Graads

  • Lid
Canon PIXMA iP6000D
« Gepost op: 2009/02/11, 12:06:10 »
Sinds een week komen printopdrachten niet verder dan de wachtrij. Ik sluit niet uit dat ik zelf debet ben maar weet niet hoe. Ik heb het volgende gedaan om dit op te lossen:
- via configuratiecentrum>afdrukken en configuratiecentrum>standaardprinter instellingen controleren en eventueel aanpassen.
- printer verwijderen en nieuwe printer toevoegen. De printer wordt herkend maar komt niet in de lijst van Canonprinters voor (was me bekendmaar de printer werkte met de driver voor de iP4000).
- Geprobeerd om er achter te komen welke USB aansluiting Ubuntu ziet als degene waarop de printer is aangesloten. Bij de herkenning wordt als apparaat URI canon:/dev/usb/lp0 gegeven en als Locatie Local Printer
- het systeemlogboek geeft aan dat de printer en ook de ingebouwde adapter gezien worden.
Even voor de goede orde: Voordat jullie vragen of de stekkers wel goed zitten, onder WIndows print het apparaat gewoon wat ik vraag.

Wie heeft een hint hoe ik mijn printer terugkrijg?

Graads.

Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/11, 17:19:24 »
Type in je adres balk van Firefox, Opera of wat dan ook  http://localhost:631/  klik eerst op het tabblad Printers uiterst rechts. Staat je printer er niet bij? Tabblad Home of tabblad Administration en klik op Add Printer. Lukt het nu wel? Anders moet je toch de driver opnieuw installeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Graads

  • Lid
Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/11, 18:43:23 »
Bedankt Gijs.

Helaas brengt het me niet verder. Als ik daar onder ADMINISTRATION>PRINTERS>FIND NEW PRINTERS kies krijg ik als boodschap no printer found. Dat is vreemd als in de log-file printer met card-reader wel worden opgesomd. Waarom zijn die dingen niet eenvoudig.
Onder Windows verwijder je printers en installeer je opnieuw. Dat kunstje werkt niet onder Ubuntu, althans mij lukt het verwijderen en een printer weer toevoegen wel maar het netto resultaat is nul.

Graads


Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/11, 19:51:05 »
Hier te downloaden http://linux.softpedia.com/progDownload/TurboPrint-Download-5112.html een paar vragen invullen de deb downloaden, na download op klikken dan opent de pakket manager Installeren, ik denk wel even opnieuw opstarten. Je kan ook de manual van de webpagina downloaden. Volgens http://www.alleslinux.com/forum/viewtopic.php?p=28468 zit je driver er ook in.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Graads

  • Lid
Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 17:18:39 »
Hallo Gijs,

Bedankt voor je tips. Helaas leidt het nog niet tot een werkende printer. Het probleem moet toch ergens anders zitten. Kijkt de printerserver naar de verkeerde USB-poort of zit er een verkeerd geïnstrueerde waakhond op de lijn?

AFDRUKKEN>HELP>Troubleshoot verzamelde de volgende gegevens:

Page 1 (Choose printer):
{'cups_dest': <cups.Dest object at 0x8da0140>,
 'cups_instance': None,
 'cups_queue': 'Gutenprint_USB_Printer_1',
 'cups_queue_listed': True}
Page 2 (Check printer sanity):
{'cups_device_uri_scheme': u'canon',
 'cups_printer_dict': {'device-uri': u'canon:/dev/usb/lp0',
                       'printer-info': u'Canon iP6000D',
                       'printer-is-shared': True,
                       'printer-location': u'Local Printer',
                       'printer-make-and-model': u'Canon PIXMA iP4000 - CUPS+Gutenprint v5.0.2 Simplified',

                       'printer-state': 3,
                       'printer-state-message': u'',
                       'printer-state-reasons': [u'none'],
                       'printer-type': 176156,
                       'printer-uri-supported': u'ipp://localhost:631/printers/Gutenprint_USB_Printer_1'},
 'is_cups_class': False}
Page 3 (Printer state reasons):
{'printer-state-message': '', 'printer-state-reasons': 'none'}
Page 4 (Print test page):
{'test_page_job_status': [(173,
                           'Gutenprint_USB_Printer_1',
                           'KDE Print System'),
                          (174, 'Gutenprint_USB_Printer_1', 'Test Page')],
 'test_page_successful': False}
Page 5 (Printer state reasons):
{'printer-state-message': '', 'printer-state-reasons': 'none'} [/size]

Als plaatje toegevoegd wat het scherm aangeeft over aangesloten USB-apparaten

Het is voor mij nog steeds een raadsel en ik houd me aanbevolen voor tips die naar een oplossing kunnen leiden.

Groeten
Graads


Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 18:13:19 »
Probeer eens de voeding en de usb verbinding zo'n 10 minuten eraf te laten en sluit daarna de printer weer aan op de voeding en een andere usb poort, het liefst direct op de PC en niet via een hub als dat mogelijk is. Een soort "harde" terugstelling. (ik gebruik geen Engels meer, vandaar)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 20:41:51 »
Ne, ik heb geen verstand van printers.
Wat mij verbaast, is dat er in de
 
Citaat
AFDRUKKEN>HELP>Troubleshoot
gesproken wordt over een
Citaat
'cups_printer_dict': {'device-uri': u'canon:/dev/usb/lp0',
                       'printer-info': u'Canon iP6000D',
, maar ook over een
Citaat
u'Canon PIXMA iP4000
.
Is dit gezien/gelezen? en vooral: is dit de bron van het kwaad?
Sorry als ik mensen op het verkeerde been zet :-[
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/13, 21:06:37 »
Heb je wel eerst de oude driver verwijdert?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/14, 21:54:15 »
Ik heb zo een Canon Pixma IP2000, en die gaat perfect.
Probeer anders eens de Pixma IP2000 driver te installeren, misschien kunt ge tog al tenminste iets uitprinten he =D

Het probleem met Canon is dat ze niet voor linux kiezen ( en willen programmeren) , maar meer voor die Microsoft Windows wereld dus dat
kan heel lang duren tegen dat er support is voor onze Canon producten, wat heel spijtig is. :-[

Offline Graads

  • Lid
Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/16, 12:30:18 »
Bedankt Allemaal,

Koos,
Je vraagt je af wat die iP4000 in de listing doet. Het is de driver waarmee mijn printer een jaar lang tadeloos gewerkt heeft ...

Gijs,
Ik ben zo naief om te denken dat als je een printer verwijdert daarmee ook de driver 'onschadelijk' wordt gemaakt ...

TheGrimm,
Ik ben van alles aan het proberen maar de vergelijking met iemand die wegzakt in een moeras is niet misplaats.

In de serverconfiguratie heb ik onvoorzichtig genoeg aangevinkt Use Kerberos authentication; dat was niet zo handig. Nu zit 'de boel' helemaal op slot, ik kan ook dat aanvinken niet meer ongedaan maken. Wat gisteren nog als mijn rootwachtwoord werd geaccepteerd wordt vandaag niet meer als zodanig herkend. Dus eigenlijk ben ik toe aan een advies hoe je met een schone lei begint. Er zijn zo van die dagen dat je het zicht verliest op wat er allemaal nog wel goed gaat en de hele zooi wel her raam uit wilt ...

Graads

Re: Canon PIXMA iP6000D
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/16, 13:23:05 »
Ik ken de neiging, buiten dat het je gemoedsrust aantast is het ook zonde van het geld.
Eerst maar je paswoord herstellen: Opstarten in de recovery mode en kiezen voor de optie "root console" of iets dergelijks.
Hierna:
passwd gebruikersnaam
Hiermee kan je je wachtwoord aanpassen. Met dank aan Johanvd.
Nu opnieuw inloggen en kijken wat je verder wilt gaan doen, bijv drivers verwijderen of programma's, je geeft het maar aan. Of toch maar een herinstallatie met behoud van gegevens, wat je wilt. Wij lezen het wel.

Met vriendelijke groet,

Gijs

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.