Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtuele machines  (gelezen 11953 keer)

Offline woteb

  • Lid
Virtuele machines
« Gepost op: 2007/12/31, 15:25:44 »
Misschien een idee om hier schermfoto's van je virtuele machines te posten (VMware, VirtualBox en andere..). Zo kunnen overstappers zien wat er eventueel mogelijk is om bijv. hun favoriete Windowsprogramma te kunnen laten draaien in een virtuele omgeving.

De eerste is van mijzelf. Dit is good-old Windows NT4 Workstation waarop ik Serif PagePlus8 en DrawPlus 5 heb draaien. Voor deze programma's heb ik geen goed vervangers voor Linux kunnen vinden, maar draaien op VirtualBox (NT4 en WinXP) als een zonnetje.


http://www.oudvaders.nl/images/virtualbox-nt4.png

Hier met PagePlus8 in actie:


http://www.oudvaders.nl/images/virtualbox-nt4-pageplus.png

En hier hetzelfde progrogramma op Windows XP:


http://www.oudvaders.nl/images/virtualbox-winxp-pageplus.png

Post hier dus je exotische/praktische virtuele machines.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Virtuele machines
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/01, 12:50:48 »
Ben er eindelijk toe gekomen om XP onder Virtualbox te installeren.  Het is nog maar een zéér pril begin.  Kan er iemand mij trouwens vertellen hoe ik ècht het volledige scherm benut ???  Dit is de Full-Screen-Mode..; :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Virtuele machines
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/01, 12:56:47 »
Naast XP en Kubuntu heb ik ook LinuxMint in Virtualbox geinstalleerd.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Virtuele machines
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/01, 13:00:41 »
Kijk, bij jou is Full Screen dus echt Full Screen.  Welke instelling moet ik daarvoor zetten ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Virtuele machines
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/01, 13:18:01 »
Citaat van: Prosper
Kijk, bij jou is Full Screen dus echt Full Screen.  Welke instelling moet ik daarvoor zetten ?
Je klikt op devices en dan kies je voor  "Install Guest Additions".
Vervolgens verschijnt er op het buroblad  een icoontje met de naam "VBoxadditions_1.5.4_27032" of iets dergelijks.

Als je op die link klikt staan er een aantal bestandjes waaronder "VboxLinuxadditions.run". Ik kopieer dit bestandje altijd naar mijn buroblad en in de terminal geef ik onderstaande commando's:

sudo chmod +x VBoxLinuxAdditions.run
sudo ./VBoxLinuxAdditions.run
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtuele machines
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/01, 13:52:19 »
Ubuntu JeOS in headless mode.



user@lin11:~$ VBoxManage startvm "Ubuntu JeOS" -type vrdp
VirtualBox Command Line Management Interface Version 1.5.4
(C) 2005-2007 innotek GmbH
All rights reserved.

Waiting for the remote session to open...
Remote session has been successfully opened.
user@lin11:~$ ps -ef | grep VBoxVRDP
user      7740  7733 10 13:46 ?        00:00:00 /usr/lib/virtualbox/VBoxVRDP -comment Ubuntu JeOS -startvm 93e09d38-1dac-40ad-5680-12c2a3ea3bae
user      7761  7678  0 13:47 pts/1    00:00:00 grep VBoxVRDP
user@lin11:~$ ssh user@192.168.0.107
user@192.168.0.107's password:
Linux ubuntu-jeos 2.6.22-14-virtual #1 SMP Tue Dec 18 09:00:08 UTC 2007 i686

The programs included with the Ubuntu system are free software;
the exact distribution terms for each program are described in the
individual files in /usr/share/doc/*/copyright.

Ubuntu comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent permitted by
applicable law.
Last login: Mon Dec 31 12:21:08 2007
user@ubuntu-jeos:~$ uname -a
Linux ubuntu-jeos 2.6.22-14-virtual #1 SMP Tue Dec 18 09:00:08 UTC 2007 i686 GNU/Linux
user@ubuntu-jeos:~$ exit
logout
Connection to 192.168.0.107 closed.
user@lin11:~$ VBoxManage controlvm "Ubuntu JeOS" savestate
VirtualBox Command Line Management Interface Version 1.5.4
(C) 2005-2007 innotek GmbH
All rights reserved.

0%...10%...20%...30%...40%...50%...60%...70%...80%...90%...100%
user@lin11:~$
https://help.ubuntu.com/community/JeOS

"Ubuntu JeOS (pronounced "Juice") is an efficient variant of the Ubuntu Server operating system, configured specifically for virtual appliances. Currently available as a CD-ROM ISO for download, JeOS is a specialized installation of Ubuntu Server Edition with a tuned kernel that only contains the base elements needed to run within a virtualized environment."

Virtuele machines
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/01, 14:33:07 »
Met wat vallen en opstaan dan toch die GuestAdditions erop gekregen.  Dan was het nog wat zoeken naar de juiste resolutie, ook in combinaie met automatic resize van Virtualbox.  Het ziet er nu goed uit.  Ben nu even in IE (jawel) naar MS Update gegaan... Doet wel vreemd aan.  Zo een beetje schizofreen.  

'k Zal nadien nog wel eens een afdrukje posten...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Patch

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/01, 23:06:34 »
Ik gebruik vaak een virtuele machine om thuis te kunnen werken via remotes of citrix.

Dan krijgen Citrix applicaties namelijk geen problemen met compiz, en kan ik andere taken op andere vensters laten plaatsvinden. Ideaal!


ps: ik gebruik virtualbox.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline joop905

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/02, 00:00:08 »
ik gebruik VMWare Server ik wou de VMware Player maar die werkt niet op een 64-bit PC
maar vind het niet fijn werken mijn muis gaat zeer langzaam en geef de VM Server  980Mb moet toch genoeg zijn voor XP.
Ubuntu blijf wel goed werken met de rest en ben ver plan om er nog veel meer OS te testen

deze howto gebruikt  http://www.digiplace.nl/pivot/entry.php?id=835

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtuele machines
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/02, 10:10:06 »
Citaat van: joop905
mijn muis gaat zeer langzaam
Op jouw screenshot zie ik dat je de VMware Tools niet geinstalleerd hebt. Probeer dat eens, misschien helpt het.

Offline joop905

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/02, 11:51:03 »
Citaat van: markba
Citaat van: joop905
mijn muis gaat zeer langzaam
Op jouw screenshot zie ik dat je de VMware Tools niet geinstalleerd hebt. Probeer dat eens, misschien helpt het.
Vmware Tools geherinstalleerd probleem is op gelost
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/install-vmware-tools-on-ubuntu-edgy-eft/
bedankt voor de tip.
gr J905.

Offline Patch

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/02, 11:52:41 »
Ghehe, je was me voor Markba! :)
Computing is not about computers any more. It is about living.

Virtuele machines
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/02, 12:51:34 »
Ik heb gisteren VirtualBox helemaal opnieuw moeten installeren.  Ik had gewoon alles standaard ingesteld, en dus zat heel die boel in mijn home-map.  Na een tijdje wilde hij niet meer opstarten: "map full".  Een tijd lang heb ik geprobeerd  om dat allemaal te verplaatsen en dan symbolische links aan te maken, maar hij kwam er niet uit.  dan maar alles eraf gezwierd met gksudo nautilus (en de .Trash van de root leeg maken) Dan alles desinstalleren (volledige verwijdering) via Synaptic. Nog hier en daar wat verborgen bestanden en mappen gewist.  Dan weer alles geïnstalleerd vanaf de website van Innotek (de free versie deed het niet) en gelukkig was ik wel zo slim geweest om heel die virtuele disk bij te houden in mijn / map.  Dan heb ik bij de instellingen altijd gekozen voor mappen in mijn / map (ook voor snapshots en logboeken en nog iets).  Het draait nu weer als een zonnetje :)
Toch doet het schizofreen aan: elke keer dat ik opstart zegt Windows: "Uw computer loopt mogelijk een beveiligingsrisico (geen Anti-Virus en zo)"  Dan heb ik ook nog 85 updates te verwerken gekregen, moest ik Java, Adobe Shockwave en Flash allemaal terug installeren... Ik snap wel waarom, maar vind dat echt "gespleten"... ;)
Verder heb ik er nog niks speciaals op staan: alleen nog maar een tekenprogramma dat overigens perfect onder Linux werkt ook.

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Virtuele machines
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/03, 08:25:58 »
Heb deze al eens geplakt in dit draadje over Eurohulu maar zet 'm hier nog eens.  Al was het maar om te zeggen dat ik dus een heel mooie video zie, maar ... geen geluid heb. :(




Ik heb het dan getest op YouTube: ook geen geluid.  Vermits ik nog geen muziekbestanden op m'n Virtuele XP heb, kon ik dat niet testen.
Weet er iemand wat er moet gebeuren ?  Er staat niks over in de handleiding.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

halepole

  • Gast
Virtuele machines
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/03, 13:54:03 »
@Prosper: Je moet bij settings naar audio en daar enable audio aanvinken.
Dan zal je tijdens de vitualisatie geen geluid op je host hebben maar wel op je guest.

Heeft iemand anders ook de usb geactiveerd (alleen closed source versie),ik gebruik deze om mijn rekenmachine
te gebruiken. Is best wel handig want ik kreeg mijn ti-84 plus maar niet aan de praat. En nu kan ik deze
gewoon gebruiken.
En waarschijnlijk zal iedereen wel een gedeelde map tussen host en guest hebben want zonder kan ik niet.

Groetjes Halepole

Virtuele machines
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/03, 16:42:20 »
Citaat van: halepole
@Prosper: Je moet bij settings naar audio en daar enable audio aanvinken.
Dan zal je tijdens de vitualisatie geen geluid op je host hebben maar wel op je guest.

Heeft iemand anders ook de usb geactiveerd (alleen closed source versie),ik gebruik deze om mijn rekenmachine
te gebruiken. Is best wel handig want ik kreeg mijn ti-84 plus maar niet aan de praat. En nu kan ik deze
gewoon gebruiken.
En waarschijnlijk zal iedereen wel een gedeelde map tussen host en guest hebben want zonder kan ik niet.

Groetjes Halepole
1. Dank voor de audio. Werkt nu. :)
2. USB ??? 'k heb de gesloten versie, maar zie enkel als mogelijkheid "seriële poort"... :(
3. Gedeelde map moet ik ook nog instellen (weet dat er iets in de handleiding staat, dus dat vind ik (misschien) wel. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

halepole

  • Gast
Virtuele machines
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/03, 18:58:24 »
@Prosper: Voor usb heb ik gekeken op de offieciële site maar ik zal het hier posten.

Eerst zou ik dit doen.
Citaat
USB on Ubuntu/Gutsy: Ubuntu removed support for /proc/bus/usb/*. We will address this issue in the future. Until this, edit the script `/etc/init.d/mountdevsubfs.sh and activate the four lines around line 40 (Magic to make /proc/bus/usb work). Then execute

/etc/init.d/mountdevsubfs.sh start

From now on, there should be a directory /proc/bus/usb/ and the device entries below should be accessible by any user.
en dan dit.
Citaat
Setting up USB on Ubuntu 7.04 ¶

Contributed by Ibrahim Ben Faruhn, 2007/06/14

After I had a taken a look into the insides of Ubuntu 7.04, I managed to get VirtualBox's USB-Support working there in such a way that the user only needs to be a member of a group called usbusers. This howto describes how I did it.

Basically, you just have to tell Ubuntu that a group called usbusers should have read and write access to all usb devices.

1. Create a group called usbusers

2. Add yourself to this group

3. Edit the file /etc/udev/rules.d/40-permissions.rules (for this, you must have administrative privileges)

    3.1 Search for the following lines

    # USB devices (usbfs replacement)
    SUBSYSTEM=="usb_device",                    MODE="0664"

    3.2 Change them to the following

    # USB devices (usbfs replacement)
    SUBSYSTEM=="usb_device", GROUP="usbusers", MODE="0664"

4. Restart your PC

5. You should now have write access to all usb devices.
Zo ik hoop dat je nu gebruik kan maken van je usb.
Let wel op! Je moet eerst ontkoppelen in je host voordat je de usb doorverbindt naar de guest.

Ziezo dat was het groetjes halepole.

Offline woteb

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/08, 16:35:33 »
AntixLinux 7.01, een klein broertje van Mepis Linux (gebaseerd op Debian), draaiend onder VirtualBox:



http://www.oudvaders.nl/images/screenshot-antix701.png

Wat je hier ziet is IceWM met een videoclipje van www.nu.nl. Alles draait prima en soepel op 92 MB. Je kunt bij het inloggen kiezen tussen IceWM of Fluxbox.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Patch

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/08, 17:12:07 »
Woteb,

wat gaat er mis aan de rechterkant? Artefacts van je screenshot oid?
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline woteb

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/08, 19:28:24 »
Screenshot genomen met Gimp (importeren ==> screenshot). Geen idee wat daar fout gaat. Maar het voorbeeld is denk ik wel duidelijk. Geen aandacht aan die rechterkant besteden... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Virtuele machines
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/08, 19:38:13 »
Citaat van: halepole
@Prosper: Je moet bij settings naar audio en daar enable audio aanvinken.
Dan zal je tijdens de vitualisatie geen geluid op je host hebben maar wel op je guest.

Heeft iemand anders ook de usb geactiveerd (alleen closed source versie),ik gebruik deze om mijn rekenmachine
te gebruiken. Is best wel handig want ik kreeg mijn ti-84 plus maar niet aan de praat. En nu kan ik deze
gewoon gebruiken.
En waarschijnlijk zal iedereen wel een gedeelde map tussen host en guest hebben want zonder kan ik niet.

Groetjes Halepole
Ik heb het via http://www.ubuntu1501.com/2007/12/installing-virtualbox-with-usb-support.html werkend gekregen, hoewel geen laptop!
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline Tico

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/08, 21:20:14 »

OS Financials draaiende in een Virtualbox op Ubuntu 7.10

Offline woteb

  • Lid
Virtuele machines
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/08, 21:50:23 »
Nog een tweetal screenshots van Antix 7.01. Dit keer met Fluxbox:



http://www.oudvaders.nl/images/screenshot2-antix701.png

en met Abiword en Gnumeric



http://www.oudvaders.nl/images/screenshot3-antix701.png
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

NLS

  • Gast
Virtuele machines
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/10, 15:15:50 »


Virtualbox op Gutsy met TinyXP als guest. De gast heeft 2gig werkgeheugen en 128mb video... Nu ga ik Solidworks en CS3 proberen te installeren... De ultieme test.

Ik wil alleen graag een shortcut in ubuntu op mijn AWN dock om TinyXP te booten op de tweede workspace, kan iemand mij daar aan helpen?

Ciao!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtuele machines
« Reactie #24 Gepost op: 2008/01/10, 16:58:34 »
Om de sessie te starten:
VBoxManage startvm ""
- als je de OSE-versie gebruikt, dan het commando in lowercase: "vboxmanage ..."