Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Flkkerend beeld op extern scherm of beamer (laptop)  (gelezen 8880 keer)

Offline Boheemen

  • Lid
Sinds ik Ubuntu 10.04 heb geinstalleerd flikkert mijn beeldscherm. Dat gebeurt alleen bij veranderingen; b.v. iets intikken of de muis bewegen enz. Het wijzigen van de beeldscherm instellingen verslechtert de boel alleen maar. Het lijkt toch iets te maken te hebben met synchronisatie tussen scherm en computer.
Wie heeft een idee?

Hans
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 09:37:51 door Boheemen »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 12:13:41 »
Geef de systeemspecificaties eens. Processor, hoeveelheid RAM-geheugen, videokaart.

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/21, 13:31:00 »
Ik heb een laptop van Paradit, type:  Voyager 9154. Dit syteem bevat de volgende componenten:
- Moederboard:  MTC Montano - GML mPGA478
- Processor:        Intel pentium M  1,7 Ghz
- Storage:           512 Mb RAM
- Graf. Controler:  Intel 82852/82855 GM/GME

Ik heb in Synaptic beheerder gezocht naar pakketten die met de Intel 82852/82855 te maken zouden kunnen hebben maar tot zo ver ik heb kunnen nagaan klopt het allemaal.

Hans   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/21, 15:42:47 »
Zo te zien is dat een video-chipset die gebruikmaakt van gedeeld RAM-geheugen. Verhoog de hoeveelheid gedeeld RAM-geheugen voor de grafische kaart, eens naar 128 MB. In het BIOS.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/21, 16:22:13 »
Hallo

Lijkt ook een beetje op die 'beruchte' intel chipset, kijk anders even hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/
voor een aangepaste iso download.

Alvorens nu nieuw te gaan installeren, probeer ook even het volgende;
boot de ubuntu 10.04 versie die je er nu op hebt staan in live mode; zelfde klachten??
boot te downloaden aangepaste 855 versie in live mode: zelfde klachten??

En sinds vanmiddag even met een beamertje aan een laptop met eenzelfde beruchte chipset
aan het spelen geweest; tijdens muisbewegingen met name over een panel of uitgeklapt menu;
allemaal beeld artefacten en ander ongerief op het geprojecteerde beeld(laptopbeeld wel stabiel) gezien.
Ondanks dat hier een aangepaste iso op was gezet. Zonder beamer was het beeld overigens wel stabiel.
Dus misschien biedt de aangepaste iso geen soulaas voor jouw, vandaar ook even die live modus test.

Ik zie nu laptop; je hebt die Iiyama dus erbij aanhangen? Dit lijkt wel erg veel op de beamer story,
waarbij die beamer er ook bij aanhangt.
(beamerbeeld trouwens ingesteld met python-randr programma van forumlid dvdmeer.)
Dus hoeft die iso niet de oplossing te brengen. Heb je overigens wel een stabiel beeld op de laptop
zonder aangesloten monitor?

En misschien is het vergroten van het toegewezen geheugen inderdaad afdoende, zoja dan is dat beamer
verhaal meteen mooi opgelost  =D

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 13:00:20 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/21, 17:32:57 »
Het RAM geheugen voor de video is 32Mb (hoger kan ik niet kiezen......!)  Ik heb intussen een nieuw BENQ scherm aan de laptop gehangen maar dat geeft hetzelfde instabiele resutaat.
Ik heb de aangepaste ISO versie t.b.v. laptops gebruikt voor de installatie. Zojuist de live CD gebruikt om UBUNTU te laden in demo mode. Ook nu heb ik een hoop gerommel en geflikker op het grote beeldscherm. De display van de laptop is volledig stabiel.  Het zit dus duidelijk in de software. Vermoedelijk is er gegoocheld met de drivers tussen het vorige en het nieuwe release - maar kom daar maar eens achter!

Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/21, 18:19:55 »
Slechts 32 MB gedeeld RAM.... dat ding krijgt gewoon teveel op z'n donder, denk ik. Schakel de visuele effecten eens uit: http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld

Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk, dat 32 MB het hoogst kiesbare is... Zoek nog eens goed in het BIOS. Spit het desnoods even helemaal door.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 18:23:45 door Pjotr »

Offline timosha

  • Lid
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/21, 18:23:07 »
Voeg de volgende regel toe in /etc/default/grub

GRUB_CMDLINE_LINUX="i915.modeset=1"
Geef dan in een terminal in:

sudo update-grub
reboot

Als dat allemaal werkt kan je ook de grafische effecten op "normaal" zetten, indien gewenst (zelfs met 32 Mb werkt dat goed).
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 18:29:16 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Boheemen

  • Lid
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/21, 18:45:28 »
Ik heb intussen niet stilgezeten...  Mijn laptop heeft een speciale knop waarmee ik kan schakelen tussen:
  -   Alleen het scherm aan van de laptop
  -   Alleen het externe scherm aan
  -   Beide schermen aan

Het blijkt dat er slechts een scherm tegelijk aan mag staan.

In de vorige releases van UBUNTU - en ook in Windows XP - maakte de stand van de schakelaar geen verschil m.b.t. de stabiliteit van het beeld. Maar in het nieuwste release !0.04 werkt het externe scherm niet stabiel als beide schermen " aan" staan!
In mijn geval kan ik er mee leven dat er altijd slechts een scherm tegelijk " aan" kan staan. Heb je echter een beamer aan je laptop hangen, dan wordt het een ander verhaal!  

Wat mij betreft is het probleem hiermee opgelost. O ja, ik test toch nog even de suggestie van het toevoegen van de extra regel in etc/default/grub.  Mijn bevindingen zal ik laten weten.

Hans
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 18:47:37 door Boheemen »

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Flkkerend beeld met iiyama vision master pro 452
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/22, 09:35:26 »
De aanvulling in de grub werkt niet. Maar ik heb wel iets gevonden dat wellicht ook kan helpen bij problemen met beamers. Als ik experimenteer met de keuzeknop voor de schermen (zie hiervoor) dan blijkt ook de instelling van de schermen in: Systeem/ Voorkeuren/Beeldschermen te veranderen. Op deze manier is het mogelijk de instellingen van het externe scherm (of beamer) in te stellen en op te slaan. Schakel je nu terug naar het scherm van de laptop dan werkt het laptop - scherm met de instellingen van het externe scherm. En dat werkt goed. Ook kan ik nu beide schermen weer tegelijk gebruiken.

Einde probleem!
Hans

Re: [OPGELOST] Flkkerend beeld op extern scherm of beamer (laptop)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/22, 21:17:42 »
Even ter aanvulling, ik was degene waar mrGee het over had (Beamer en flikkerend beeld)

Bij mij bleek weer iets anders aan de hand te zijn. Ik heb een breedbeeld laptop met de vreemde resolutie van 1280x768. De beamer kan deze resolutie niet aan. Als ik de beamer niet instelde dan gaf hij dat flikkerend beeld, ging ik de beamer resolutie aanpassen dan kreeg ik een deel van het beeld op mijn laptop afhankelijk hoe de beamer resolutie was, stelde ik de laptop goed in dan kreeg ik een deel van het beeld op de beamer.
Dit gebeurde wanneer ik het beeld als clone instelde maar ook als ik instelde als 2 verschillende beelden.
Al die tijd bleef het beeld flikkeren (van de beamer, niet de laptop).

Ik heb nu een laptop gepakt met een beeldverhouding die wat normaler is en die de beamer ook kent en voila, probleem opgelost. Geen flikkerend beeld meer....

Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Boheemen

  • Lid
Re: [OPGELOST] Flkkerend beeld op extern scherm of beamer (laptop)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/25, 19:49:25 »
Leuk om te lezen. Jouw probleem en de wijze waarop je dit hebt opgelost, lijkt op mijn probleem (en de oplossing daarvan...)

Hans