Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)  (gelezen 2527 keer)

Offline aartje

  • Lid
Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Gepost op: 2017/05/04, 18:27:51 »
Het is al weer bijna 4 jaar geleden dat ik een Pomp W89 gekocht heb. Het is een Quad Core CPU MTK6598 1,2GHz
met 1GB geheugen (Android 4.2.1). Hij doet het prima, maar hij loopt wel regelmatig "vol"
Dwz hij weigert dan te updaten omdat  het geheugen dan vol lijkt. Hij weigert dan langzamerhand
alle dienst.  Ik heb een App "App Cache cleaner" en die maakt weer wat geheugen vrij.
Ook ga ik dan via "Instellingen->Opslagruimte" en zie dan dat er nog maar een paar MB geheugen
is onder "Beschikbaar"
Als ik daar op "Apps" druk en onder "Alles" kijk kan ik per App een "Gegevens wissen" doen en
krijg dan onder "Interne opslag" weer wat geheugen vrij. Dat is dan maar voor even, vooral
"Google Play-services" vreet weer gauw geheugen (1GB) zonder dat ik wat doe. Dat is eigenlijk wel
vervelend steeds.

Ik heb  maar weinig Apps ge-installeerd, geen Whatsapp, geen Facebook,
maar eigenlijk alleen Weerplaza, Osmand, Teletekst, Reisplanner, Youtube, Email.
Dat is het wel zo'n beetje.

Kan iemand iets zinnigs over dat gedrag van die telefoon zeggen of weet iemand misschien waar ik deze
vraag beter zou kunnen stellen ?

Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/04, 19:05:22 »
Ik gebruik CCleaner voor android. Te vinden in google store.
Die schoont veel meer op dan je cache.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.piriform.ccleaner
CCleaner van Piriform is al van oudsher een goede opschoner.

Wel opletten dat je niet ontvangen of verzonden bestanden weg gooit welke je wilt beweren. Of grote bestanden die je niet kwijt wilt.
Met andere woorden, let goed op met de instellingen voor wat je weg wilt gooien!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/04, 19:33:46 »
Bij updaten krijg ik ook vaak een melding van te weinig geheugen. Sommige apps hebben blijkbaar tijdelijk meer geheugenruimte nodig om te kunnen updaten. Ik deïnstaleer dan een betrekkelijk grote app (in mijn geval Skype), doe de updates, waarna ik Skype er opnieuw op zet. Tot nu blijkt er dan weer genoeg ruimte te zijn. Hoe lang dat blijft werken tot het geheugen echt vol is, is natuurlijk de vraag.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/04, 20:17:30 »
Open source voor Android: DiskUsage, werkt prima en zonder (verborgen) fratsen

via Fdroid: https://f-droid.org/wiki/page/com.google.android.diskusage

of anders via de play store van google: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.diskusage&hl=nl
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Kees3

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/04, 21:12:46 »
Je zou kunnen proberen of je apps naar de sd-kaart kunt verplaatsen. Weet niet of die telefoon dat ondersteund.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/04, 21:28:52 »
Maak eerst een google backup.
Reset je machine naar fabrieksinstellingen met alle gegevens wissen.
Stel daarna je google account weer in en restore.
Controleer een aantal malen of de app's zo veel mogelijk op je extra geheugenkaartje opslaan.
Na een uurtje heb je dan weer een werkend apparaat met al je app's en ineens verbazend meer ruimte.
Kun je er weer een jaartje tegen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/05, 07:08:51 »
Je zou kunnen proberen of je apps naar de sd-kaart kunt verplaatsen. Weet niet of die telefoon dat ondersteund.
@kees3 :  Bedankt voor je suggestie. Ik had dat in het begin al gedaan, alle Apps (waarbij het mogelijk is) verschuiven naar mijn SD-kaartje (32 GB).

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/05, 07:22:59 »
Maak eerst een google backup.
Reset je machine naar fabrieksinstellingen met alle gegevens wissen.
Stel daarna je google account weer in en restore.
Controleer een aantal malen of de app's zo veel mogelijk op je extra geheugenkaartje opslaan.
Na een uurtje heb je dan weer een werkend apparaat met al je app's en ineens verbazend meer ruimte.
Kun je er weer een jaartje tegen.
Bedankt voor je suggestie, ik zal dat eens proberen ! (en het resultaat melden)

Ik heb dat gedaan, er is nu weer 541 MB beschikbaar. Het meeste werk is nog om weer je gmail en normale (kpn)-mail
in te stellen.

Allen hartelijk dank voor de suggesties.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/05, 08:07:18 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/05, 07:31:48 »
Ik gebruik CCleaner voor android. Te vinden in google store.
Die schoont veel meer op dan je cache.


Bedankt partyrabbit. Ikheb het geprobeerd, het ruimt wat meer op, maar helaas loopt het weer vol.

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/05, 08:06:21 »
Nog een vraagje hierover. Stel dat ik een telefoon zou hebben met 3 GB (of 4GB) heb ik dan minder
of geen last van dat "volraken" ?

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/05, 09:40:31 »
Nu heb ik toch een probleempje overgehouden. Ik kan niet meer
op de oude manier mijn Google-mail lezen, niet meer op mijn Smartphone
en niet op mijn computer(s) (via pop)
Ik heb een verificatie-methode ingeschakeld die een code naar mijn "domme"
telefoon stuurt (sms). Daar wil ik eigenlijk vanaf. Hoe krijg ik het weer voor elkaar om
gewoon met inloggen en een wachtwoord weer bij mijn Google (mail etc.) te komen ?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/05, 10:26:16 »
Makkelijkst is met je PC browser in te loggen op je Google account > op het rechthoekje met 9 vierkantjes (Google-apps) > Mijn account > Inloggen en beveiliging >  Scroll naar Authenticatie in twee stappen en zet deze uit.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/05, 10:32:33 »
Citaat
3 GB (of 4GB) heb ik dan minder of geen last van dat "volraken" ?
Het duurt wat langer ;) maar je krijgt dat toch voor elkaar.......
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/05, 11:39:06 »
Makkelijkst is met je PC browser in te loggen op je Google account > op het rechthoekje met 9 vierkantjes (Google-apps) > Mijn account > Inloggen en beveiliging >  Scroll naar Authenticatie in twee stappen en zet deze uit.
Ja, dat was het. Bedankt! ik kan weer bij mijn pop-adres van google-mail.

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/05, 11:42:04 »
Citaat
3 GB (of 4GB) heb ik dan minder of geen last van dat "volraken" ?
Het duurt wat langer ;) maar je krijgt dat toch voor elkaar.......
Ik vraag me af hoe het dan ging met telefoontjes met 512 MB of nog lager. Ik vind
dit toch wel erg zwak., dat in de loop der tijd je geheugen "volraakt"
@debaas : Hartelijk dank voor je hulp.

Offline rico70

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/05, 14:20:33 »
Ik heb dat gedaan, er is nu weer 541 MB beschikbaar. Het meeste werk is nog om weer je gmail en normale (kpn)-mail
in te stellen.

Allen hartelijk dank voor de suggesties.
Ik weet niet welk mail programma je gebruikt maar met K-9, K-@mail en Aquamail kan je backups maken. Na een herinstall hoef je dan alleen nog de wachtwoorden in te vullen

Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/05, 14:26:47 »
Bij android is de grootste geheugenslurper vaak Google Play. En in de meeste gevallen kun je die jammer genoeg niet verwijderen.  :|
Ik wil de updates daarvan nog wel eens weg gooien maar dan gaan bepaalde apps weer sputteren.
Dit ging zelfs zo ver dat volgens Play Play aan moest staan omdat anders signal niet zou werken. Maar het vreemde is dat signel wel gewoon werkt.  :evil:
Maar ik heb telefoons gehad waar ik wel gewoon play vanaf kon donderen, en dan bleef alles wel gewoon simpel werken.

Wat dat Play nou precies doet is mij nog steeds geheel onduidelijk.
Je zou bijna gaan denken dat Play aan je opgedrongen wordt omdat Play 'de verbindinkjes' maakt om in elke app een 'vinger in de pap'  ;) te houden.
In elk geval vreet het geheugen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/05, 15:46:56 »
Bij android is de grootste geheugenslurper vaak Google Play. En in de meeste gevallen kun je die jammer genoeg niet verwijderen.  :|
Ik wil de updates daarvan nog wel eens weg gooien maar dan gaan bepaalde apps weer sputteren.
Jij bedoelt zeker google Play-services. Wat je zou kunnen doen is disable-bloatware ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.inkwired.hideapps&hl=nl ) installeren en dan het een en ander uitschakelen. Wat dan niet werkt, kun je dan weer aan zetten. Zo kun je alles controleren en dan eventueel rommel verwijderen als dat mogelijk is.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/06, 11:49:27 »
@h2o : Bedankt voor de tip. Ik heb hem ge-installeerd en alles proberen uit te schakelen wat ik niet nodig (denk te )
hebben. Verder heb ik automatische update ook uitgezet. Misschien helpt het allemaal (een beetje?)

Bedankt aan allen voor de reacties :D

Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/06, 14:17:21 »
@aartje,

in het Android- Google magazine, nr. 35 (2016), staan interessante tips over dat geheugen"vol" en hoe je die kunt legen/opschonen, en nog veel meer.

(Android Magazine heet voortaan Google Life
Per 5 februari 2016, verscheen Android Magazine van F&L Publishing Group onder de nieuwe naam Google Life. De website android-magazine.nl gaat verder als googlelife.nl
.)

Ter info.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/06, 22:21:05 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline aartje

  • Lid
Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/07, 08:02:36 »
@aartje,

in het Android- Google magazine, nr. 35 (2016), staan interessante tips over dat geheugen"vol" en hoe je die kunt legen/opschonen, en nog veel meer.

(Android Magazine heet voortaan Google Life
Per 5 februari 2016, verscheen Android Magazine van F&L Publishing Group onder de nieuwe naam Google Life. De website android-magazine.nl gaat verder als googlelife.nl
.)

Ter info.
Groet,
spievensterke.
@spievensterke : Bedankt voor je reactie. Ik kan alleen (op het internet) dat tijdschrift nergens vinden. Ik vraag me
af of en waar ik eventueel oude nummers kan bestellen.

Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/07, 10:09:29 »
@ aartje,

ik denk, ben niet echt zeker, dat je dit via de F&L Publishing Group moet regelen.

Groet,
spievensterke
« Laatst bewerkt op: 2017/05/07, 10:12:28 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Geheugen "vol" op Android smartphone (W89)
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/07, 15:01:58 »
Jij bedoelt zeker google Play-services. Wat je zou kunnen doen is disable-bloatware ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.inkwired.hideapps&hl=nl ) installeren en dan het een en ander uitschakelen. Wat dan niet werkt, kun je dan weer aan zetten. Zo kun je alles controleren en dan eventueel rommel verwijderen als dat mogelijk is.

Ja die bedoel ik.  ^-^
In root kun je ook vanalles, maar dat heb ik nog nooit aangedurft. Misschien toch eens proberen want ik ben al dat stiekeme en geheimzinnige gedoe in android behoorlijk beu aan het worden.  >:(
Ik vind het nog steeds zoooo jammer dat linux touch niet verder doorontwikkeld is....
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore