Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] bluetooth dongle  (gelezen 2301 keer)

[opgelost] bluetooth dongle
« Gepost op: 2009/02/28, 21:18:53 »
Ik heb een bluetooth dongle gekocht van CCK. Met mijn mobiel Nokia 2760 wil ik foto's sturen naar mijn computer (hardy).
Als ik de dongle in een usb poort steek, ziet Ubuntu deze niet. Mijn telefoon vindt dus geen apparaat. Op de teleffon staat uiteraard bluetooth wel aan. Er verschijnt ook geen bluetooth icoon op de balk. Ik heb al wat extra bluetooth pakjes geinstalleerd, maar het helpt nog niet. Wie weet dit op te lossen?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 19:07:10 door gijsbertha »

Offline track

  • Lid
Re: bluetooth dongle
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/28, 21:26:11 »
Hoi gijsbertha,

heb je de gnome-obex-server geïnstallerd ?  Zoiets moet je als "backend" hebben.
Ik start hem via het gnome-applet op als ik hem wil gebruiken.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/28, 21:27:43 door track »

Re: bluetooth dongle
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/28, 21:40:11 »
Hoi gijsbertha,

heb je de gnome-obex-server geïnstallerd ?  Zoiets moet je als "backend" hebben.
Ik start hem via het gnome-applet op als ik hem wil gebruiken.

Vriendelijke groet,

track
Ik heb gnome-vfs-obexftp geinstalleerd, is dat de gnome-obex-server die jij bedoekt?
En wat bedoel je met opstarten via het gnome-applet?

Offline track

  • Lid
Re: bluetooth dongle
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/01, 02:29:39 »
Nee, dat is iets anders.  Misschien werkt het ook, maar ik bedoel gnome-obex-server.
En die zit trouwens in het pakket  "gnome-bluetooth".
Na de installatie vind je ergens een starter (z. bijlage) om hem op te starten. (of je zet hem meteen in de autostarts)

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bluetooth dongle
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/01, 03:54:05 »
Zodra ik mijn bluetooth dongle inplug, zie ik direct het icoontje van bluetooth verschijnen op het paneel.
Als dat bij jou niet gebeurt, wordt die misschien niet herkend, of zit er ergens een configuratiefout.

Zie je foutmeldingen in de laatste regels als je dmesg uitvoert wanneer je de dongle er net ingeplugd hebt?

Offline rja

  • Lid
Re: bluetooth dongle
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/01, 14:14:37 »
Bij mij werkt de Bluetooth dongle ook direct op dekstop en m´n Asus eee.

Maar ik heb er bij de aankoop op gelet, dat die goed werkte onder Linux, was wel iets duurder, omdat ik zeker wilde zijn dat die goed werkte onder Linux.


Re: bluetooth dongle
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/01, 18:09:35 »
Zodra ik mijn bluetooth dongle inplug, zie ik direct het icoontje van bluetooth verschijnen op het paneel.
Als dat bij jou niet gebeurt, wordt die misschien niet herkend, of zit er ergens een configuratiefout.

Zie je foutmeldingen in de laatste regels als je dmesg uitvoert wanneer je de dongle er net ingeplugd hebt?


dit zijn de laatste regels:
usb 3-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 2
[  766.501016] usb 3-2: configuration #1 chosen from 1 choice
[  766.579309] Bluetooth: HCI USB driver ver 2.9
[  766.581402] usbcore: registered new interface driver hci_usb
[  944.536396] Bluetooth: BNEP (Ethernet Emulation) ver 1.2
[  944.536403] Bluetooth: BNEP filters: protocol multicast
[  944.555079] Bridge firewalling registered
[  944.555620] pan0: Dropping NETIF_F_UFO since no NETIF_F_HW_CSUM feature.

------------------------------
inmiddels komt het bluetooth icoon wel op de balk en ziet ook mijn mobiel. Als ik verbinding probeer te maken, wordt er om een wachtwoord gevraagd en ik zou niet weten welk wachtwoord ik in moet typen. Is dat het wachtwoord van mijn mobiel? Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg daarmee geen verbinding.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: bluetooth dongle
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/01, 18:19:32 »
Je moet op je eigen mobiel een pincode instellen, en die moet hetzelfde zijn als de pincode die Ubuntu vraagt.

Re: bluetooth dongle
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/01, 20:04:13 »
Je moet op je eigen mobiel een pincode instellen, en die moet hetzelfde zijn als de pincode die Ubuntu vraagt.
Ik heb op mijn mobiel een pincode, maar die werkt niet.
De situatie is momenteel zo: Als ik vanuit Ubuntu Bluez kies Send file... dan kan ik een foto naar mijn Nokia sturen. Vanuit mijn N0okia kan ik echter geen apparaat koppelen. En als ik vanuit Ubuntu kies Browse Device, dan kan ik mijn Nokia kiezen en laten verbinden, in de Nokia accepteer ik de "aanvraag" en vervolgens moet ik een wachtwoord ingeven, wat dus niet lukt.Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag.

Offline track

  • Lid
Re: bluetooth dongle
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/01, 20:37:00 »
In je Nokia heb je een extra pincode voor de bluetooth toch ?   
Die moet je nog een keer nakijken en op de PC voor het pairen ook hebben.

track

Offline Drummies

  • Lid
Re: bluetooth dongle
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/01, 22:26:04 »
is dat overigens geen standaard code 0000 of 0000 #

vond deze link gaat wel over een Nokia 6630 maar de basis is het zelfde

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=34740
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 22:43:13 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: bluetooth dongle
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/02, 18:00:08 »
In je Nokia heb je een extra pincode voor de bluetooth toch ?   
Die moet je nog een keer nakijken en op de PC voor het pairen ook hebben.

track
Ik heb zoiets wel gelezen, maar ik heb nergens zo'n code aangegeven. Ik kan het dus niet nakijken, noch op de mobiel noch bij Ubuntu.

Offline rja

  • Lid
Re: bluetooth dongle
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/04, 16:05:04 »
Je zou de live cd van Ubuntu 8.10 kunnen proberen in deze versie is er heel wat veranderd op Bluetooth gebied, ik kan ieder geval wel verbinding maken met m´n Nokia telefoon een n73.
Maar ik heb wel het probleem, dat m´n bluetooth oortje niet kan gebruiken voor bijvoorbeeld skype, omdat ik de standard pincode niet in kan geven om te pairen, ik dat dit in 9.04 opgelost is.

Als het via de live cd wel werkt, zou je kunnen overwegen om over te stappen op 8.10 of op 9.04 wachten.