Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server mapping maken naar een XP(server)  (gelezen 1218 keer)

proza

  • Gast
Ubuntu Server mapping maken naar een XP(server)
« Gepost op: 2008/08/31, 18:50:36 »
Klinkt misschien iets vreemd, maar even een korte uitleg. Het netwerk van mij is gekoppeld met die van de buurman. Daar staat een XP pc te draaien met een aantal shares die ik perfect kan benaderen vanaf mijn Vista Client. Zelf heb ik een Ubuntu Server draaien icm Samba welke ik voor mijn eigen gebruik.

Ik wil nu een permanente mapping maken vanaf mijn Ubuntu Server naar de XP(server)PC van mijn buurman. Waardoor ik data rechtstreeks van zijn XP machine naar mijn Ubuntu server kan trekken zonder tussenkomst van mijn client.

Ik kan de server configureren via de Webmin tool of commandline. Wie kan me een beetje op weg helpen.

Offline elgl

  • Lid
Ubuntu Server mapping maken naar een XP(server)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/31, 20:04:49 »
Het simpelste is dan gewoon een netwerkdrive aanmaken op de xp machine en daar dan een share op de ubuntu server opgeven

proza

  • Gast
Ubuntu Server mapping maken naar een XP(server)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/31, 20:09:28 »
Begrijp ik dat doe ik immers met alle andere Windows clients in huis ook. Maar ik wil het andersom.

Offline elgl

  • Lid
Ubuntu Server mapping maken naar een XP(server)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 20:33:34 »
Om eenmalig op de ubuntu server een share van de xp machine te mouten kun je het volgende typen,

sudo mount -t smbfs //x.x.x.x/share /media/share -o username=user,password=wachtwoordwaarbij,
x.x.x.x het ip adres van de server is
share de share naam is
/media/share de map waarin de share gemount wordt
user, de gebruikersnaam
en wachtwoord, het wachtwoord van de gebruiker

Om een permanente mapping te maken, is een kleine wijziging in /etc/fstab nodig.

onder alle stukken waar staat bv /dev/sda1 / ext3 etc.
voeg je het volgende toe
//x.x.x.x/share /media/share smbfs username=user,password=wachtwoord,rw 0 0

vervolgens door te herstarten kun je kijken of de share gemount wordt. Let op, /media/share of welk ander mountpunt je kiest moet wel bestaan. Door het volgende te typen worden alle filesystems in fstab gemount, zo kun je testen zonder te herstarten.
sudo mount -amocht het niet werken, dan kun je ook eens probren userid=user,passwd=wachtwoord ipv. username en password

Offline Drummies

  • Lid
Ubuntu Server mapping maken naar een XP(server)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/31, 20:35:15 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011