Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana  (gelezen 1451 keer)

Offline yJi

  • Lid
/dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Gepost op: 2014/07/05, 15:01:53 »
Deze partitie /dev/sda6, wil ik wel weer verwijderen, omdat qiana niet zo goed bij mij werkt als
linux mint 17 xfce en linux mint 13 maya en ook niet zo goed als xubuntu 12.04 LTS.
Dat zijn voor mij de beter werkende linux systemen.

Kan ik dat doen met een live CD van Gparted zonder nadelige gevolgen voor de overige partities?
Want die moeten wel blijven werken.

Als dat niet goed bedacht is bij mij, is er dan nog een ander programma waar het wel mee kan.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/05, 15:25:19 »
Goed bedacht. Met gparted kan je die partitie verwijderen. Als je echter de schijfruimte wil blijven gebruiken, zal je iets moeten doen: een andere partitie uitbreiden, of eenvoudig deze partitie laten bestaan, herformatteren en gebruiken voor dataopslag.
Bij het uitbreiden van een partitie kan het zijn (weet het niet zeker) dat ook de UUID verandert. Als dat zo is, dan zal de partitie "niet meer werken" tenzij je in /etc/fstab/ ook de UUID bijwerkt.

Offline yJi

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/05, 17:37:56 »
Goed bedacht. Met gparted kan je die partitie verwijderen. Als je echter de schijfruimte wil blijven gebruiken, zal je iets moeten doen: een andere partitie uitbreiden, of eenvoudig deze partitie laten bestaan, herformatteren en gebruiken voor dataopslag.
Bij het uitbreiden van een partitie kan het zijn (weet het niet zeker) dat ook de UUID verandert. Als dat zo is, dan zal de partitie "niet meer werken" tenzij je in /etc/fstab/ ook de UUID bijwerkt.

Bedankt!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/06, 09:38:51 »
Goed bedacht. Met gparted kan je die partitie verwijderen. Als je echter de schijfruimte wil blijven gebruiken, zal je iets moeten doen: een andere partitie uitbreiden, of eenvoudig deze partitie laten bestaan, herformatteren en gebruiken voor dataopslag.
Bij het uitbreiden van een partitie kan het zijn (weet het niet zeker) dat ook de UUID verandert. Als dat zo is, dan zal de partitie "niet meer werken" tenzij je in /etc/fstab/ ook de UUID bijwerkt.

Nu je hebt dus gelijk gekregen...de UUID is nu ook veranderd en nu werk ik vanaf de LiveCD, want anders krijg ik 'grub rescue' in mijn scherm bij het opstarten. Hoe doe ik dat, de /etc/fstab/ veranderen/aanpassen?
Vast in terminal met leafpad.... :|
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/06, 10:46:48 »
sudo blkid
om de nieuwe UUID te kennen van /dev/sda5. Kopieer het gedeelte UUID="..."

Je systeempartitei aankoppelen in de live sessie, dan etc/fstab op je systeempartitie openen
sudo -H leafpad <plaats_waar_je-systeempartitie_gemount_is>/etc/fstab
opent fstab

Gedeelte "UUID=..." voor de lijn van sda5 vervangen door wat je hierboven gekopieerd hebt. Opslaan, klaar.

Offline yJi

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/06, 16:15:04 »
sudo blkid
om de nieuwe UUID te kennen van /dev/sda5. Kopieer het gedeelte UUID="..."

Je systeempartitei aankoppelen in de live sessie, dan etc/fstab op je systeempartitie openen
sudo -H leafpad <plaats_waar_je-systeempartitie_gemount_is>/etc/fstab
opent fstab

Gedeelte "UUID=..." voor de lijn van sda5 vervangen door wat je hierboven gekopieerd hebt. Opslaan, klaar.

Even herhalende; 1. sudo blkid, 2. de UUID van /dev/sda5 kopieren, 3. de systeempartitie mounten en openen /etc/fstab via sudo -H gedit UUID="...." /etc/fstab, 4. de UUID van /dev/sda5 vervangen met de gegeven UUID van /dev/sda5, 5 opslaan van de fstab

Zo heb ik het een paar maal geprobeerd, maar dat lukt me niet.

Krijg steeds deze foutmeldingen:
(gedit:4152): Gtk-WARNING **: Attempting to store changes into `/root/.local/share/recently-used.xbel', but failed: Failed to create file '/root/.local/share/recently-used.xbel.76MDIX': No such file or directory

(gedit:4152): Gtk-WARNING **: Attempting to set the permissions of `/root/.local/share/recently-used.xbel', but failed: No such file or directory

kan het zo zijn omdat ik dan niet in de juiste directory zit, moet ik dan zo iets als cd /etc/fstab ingeven in terminal?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline vanadium

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/06, 16:51:34 »
kan het zo zijn omdat ik dan niet in de juiste directory zit, moet ik dan zo iets als cd /etc/fstab ingeven in terminal?
In mijn commando moet je de juiste padnaam naar fstab ingeven. Een alternatief is inderdaad eerst met "cd <padnaam>" eerst naar de juiste directory gaan. In beide gevallen moet je echter weten waar je bestand fstab zich bevindt.

Als je je home partitie in de leve sessie aangekoppeld hebt (erop klikken in nautilus), rechts-klik er dan eens op. In eigenschappen wordt het pad naar de partitie vermeld. Voeg aan dat pad dan /etc/fstab toe.

Of zoek meteen fstab op onder etc op je aangekoppelde systeempartitie. Rechtsklik, en je ziet in de dialoog meteen het ganse pad naar fstab. Rechts-klik erop, kies "alles selecteren", dan terug rechts-klik, Kopieer, en het pad is gekopieerd naar je klembord en je kan het plakken in de terminal. Voeg alleen nog de naam zelf aan het pad toe na een scheidingsteken / (/fstab).

Offline yJi

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/07, 20:17:00 »
kan het zo zijn omdat ik dan niet in de juiste directory zit, moet ik dan zo iets als cd /etc/fstab ingeven in terminal?
In mijn commando moet je de juiste padnaam naar fstab ingeven. Een alternatief is inderdaad eerst met "cd <padnaam>" eerst naar de juiste directory gaan. In beide gevallen moet je echter weten waar je bestand fstab zich bevindt.

Ik begrijp dit blijkbaar dan toch niet, want steeds krijg ik een lege fstab te zien terwijl volgens mij dit mijn systeempartitie behoort te zijn:

/media/mint/ab55139c-efea-45b1-9be4-e6b501f2ff6b/home/yji/etc/fstab (gekopieerd uit de adresbalk)

Wat me niet aanstaat is dat ik nog steeds in mint schijnt te zitten terwijl xubuntu mijn systeempartitie is.

Ik probeer het anders te interpreteren wat jij me geschreven hebt, maar steeds wordt ik geconfronteerd met een lege fstab. (trouwens ik heb geen leafpad maar gedit, en ook geen nautilus maar thunar want ik doe dit vanaf de mint xfce dvd)
 
' t Is natuurlijk te ingewikkeld voor mij om het op te lossen in het scherm gelijk na het opstarten waar dan 'grub rescue>' instaat, of gaat dat niet vanaf dat punt?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 20:20:46 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/08, 17:30:48 »
Toch weer voor elkaar.
Heb het zo gedaan als @Pjotr beschreef  in Installatie van Ubuntu ofLinux Mint.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: /dev/sda6=linuxmint 17 qiana
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/09, 19:16:55 »
Citaat
Heb het zo gedaan als @Pjotr beschreef  in Installatie van Ubuntu ofLinux Mint.
en dat was?
Misschien handig om te vertellen welke beschrijving? (dus niet zijn website maar welk stuk op zijn website heeft er voor gezorgd dat alles in orde is)

Dat is ook niet zijn website hoor, maar met deze toevoeging maak ik het dan ook nog even compleet.
Met de toevoeging = Installatie van Ubuntu ofLinux Mint: partities handmatig instellen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro