Ondersteuning > Server en netwerk

NAS niet te openen in Xubuntu 22.04

(1/1)

HHarry16:
Kan mijn NAS server probleemloos openen met Windows 10, Xubuntu 18.04 en via mijn Media Player in het thuis netwerk. In Xubuntu 22.04 kan ik geen toegang krijgen, ook niet met behulp van Gigolo waar ik dezelfde instellingen als bij Win10 en Xubuntu 18.04 gebruik. Kan iemand mij een tip geven? Alvast bedankt. HHarry16

DirkJan:
Mogelijke oorzaak: De nieuwere versies van Ubuntu (incl. smaken) gebruiken een nieuwere samba versie (SMB/CIFS protocol). Als je een oudere NAS hebt dan kan die daar niet mee uit de voeten. De oplossing kan dan zijn de software op je NAS te updaten. Als er tenminste een update voor beschikbaar is.

HHarry16:
Dank je wel, Dirk Jan voor je berichtje terug! Ik had al zoiets gedacht, maar je kunt toch geen goed werkende NAS wegdoen omdat Samba vernieuwd is. Word je toch weer verplicht naar Windows te gaan hetgeen toch niet mijn bedoeling was!? Zal voorlopig Ubuntu 18.04 blijven gebruiken zolang het nog kan. Groeten, HHarry16

bart85:
Je zou op de NAS nfs kunnen installeren. nfs werkt beter met linux en unix systemen dan samba.
https://wiki.archlinux.org/title/NFS

DirkJan:
Wat voor NAS heb je? Zelf gebruik een Synology die regelmatig updates ontvangt. Wellicht is er voor jouw NAS ook gewoon een update beschikbaar.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie