Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelheid processor fans aanpassen??  (gelezen 2735 keer)

olafvdkruk

  • Gast
Snelheid processor fans aanpassen??
« Gepost op: 2009/03/05, 19:07:51 »
Hoi,
Is het mogelijk om de snelheid van de fans aan te passen?? Ik heb al verschillende energiebesparings programma's geprobeerd. maar geen enkele deed het. Onder windows had toshiba een handig programmaatje meegeleverd. dan kon je de snelheid van de processor, fans, scherpheid scherm etc. aanpassen. Eigenlijk zoek ik iets vergelijkbaars.

Onder win xp is het gewoon mogelijk om de processor zen koeler stop te zetten, dan koelt hij op het toetsenbord. Ik hoop ook dat dit mogelijk is onder Ubuntu. want ik word gek van die kolere herrieeeeeeee.  :rolleyes:

Groetjes, Olaf :P

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/05, 21:26:54 »
Dan koelt hij op het toetsenbord???

De fanspeed van je cpu koeler kun je toch bijregelen in de bios?
Van je casefans niet, maar dat kan volgens mij slechts met een technische aanpassing of je rukt een kabeltje los...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/05, 21:39:51 »
De helderheid is wel makkelijk. Rechts klik op "Toevoegen aan paneel" en dan selecteer je " Helderheidsapplet" en klik je op toevoegen. Nu kun je met een druk op het zonnetje makkelijk je helderheid aanpassen.

Ook kan de applet processorsnelheid iets voor je zijn. Ik kan hier dan kiezen voor verschillende snelheden.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/05, 21:41:28 door Joshua822 »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/05, 21:44:32 »
Dan ga je je processor een beetje overklokken en dan wordt hij nog heter..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Miki

  • Lid
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/06, 18:43:39 »
Een goed alternatief voor de cpu koeler is de aanschaf van een fan controller. Via deze
hardwarematige controller kun je de snelheid en dus het geluid van de fan handmatig
hoger of lager stellen. Ik heb zelf een fanmate, en ben daar tot nog toe tevreden over. Je
hebt er al een voor ongeveer vijf euro.

Met vriendelijke groet,

Miki

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/06, 19:51:22 »
in het BIOS hoort de boel op auto te staan. bij lage belasting houdt hij zich dan wel stil. En bij hoge belasting helaas niet maar dat is niet anders. Dan heeft hij een goede reden om hard te koelen. Laptops (want het is een laptop, niet?) worden zoweiso gemakkelijk warm. En van een laptop de processor vervangen als je hem "opblaast" doe je niet zomaar even.

olafvdkruk

  • Gast
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/06, 23:30:14 »
tnx voor reactie.
kwas me vraag helemaal vergeten.. =D
Het is idd een laptop, maar onder win xp was er een progje bij om deze snelheid te regelen.
Windows XP kon de koeler zelfs helemaal stil zetten, dan draaide hij niet, maar na een poosje als hij warm werd koelde hij wat bij en dan stopte ie weer met koelen en was het weer rustig.
Maar onder ubuntu start hij stil op maar na een kleine 30 minuten begint hij gezellig te brommen als een kat. Net of hij het zo fijn vind om ubuntu te draaien.  ;)
Maar helaas. de processor snelheid aanpassen wordt niet ondersteund zie ik staan bij ieder progje dat ik tot nu toe heb geprbrd.
kpowersave had veel functies maar deze werden niet allemaal ondersteund.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Snelheid processor fans aanpassen??
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/08, 13:35:20 »
tnx voor reactie.
kwas me vraag helemaal vergeten.. =D
Het is idd een laptop, maar onder win xp was er een progje bij om deze snelheid te regelen.
Windows XP kon de koeler zelfs helemaal stil zetten, dan draaide hij niet, maar na een poosje als hij warm werd koelde hij wat bij en dan stopte ie weer met koelen en was het weer rustig.
Maar onder ubuntu start hij stil op maar na een kleine 30 minuten begint hij gezellig te brommen als een kat. Net of hij het zo fijn vind om ubuntu te draaien.  ;)
Maar helaas. de processor snelheid aanpassen wordt niet ondersteund zie ik staan bij ieder progje dat ik tot nu toe heb geprbrd.
kpowersave had veel functies maar deze werden niet allemaal ondersteund.
Misschien is het even handig om de systeembelasting te meten, het zou best kunnen dat hij om een bepaalde reden vol aan de bak moet. Ik raad aan om een terminal te openen (is ergens onder [toepassingen] te vinden) en daarin het commando "top" in te voeren (uiteraard zonder die aanhalingstekens). Kun je vervolgens de gegeven uitvoer hier plaatsen?