Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] PDF verkleinen, hoe doe je dat?  (gelezen 703 keer)

[OPGELOST] PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Gepost op: 2016/11/18, 09:52:55 »
Ik moet een advertentie aanleveren in PDF. Op zich gaat dat prima met LibreOffice maar de PDF moet 130 mm breed en 194 mm  hoog zijn. Zijn daar nou programma's voor?  Wat kan ik daar nou het gemakkelijkst voor gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/18, 11:27:51 door laacque »
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline h2o

  • Lid
Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/18, 10:06:15 »
pdfshuffler. Daarmee heb je een grafische omgeving waarmee je pdf bestanden of losse pagina's hierin kunt 'croppen'. Daarmee knip je de marges weg.

Zelf gebruik ik het ook dagelijks, bijvoorbeeld om A5 pagina's die op A4 zijn aangeleverd te croppen. Ik zet dan de marges op 15 boven, onder, links en rechts en het geheel is dan 70% kleiner en dus A5 geworden.

pdfshuffler is sowieso een swissknife voor pdfjes want je kunt ermee meerdere pdf bestanden samenvoegen, een selectie exporteren naar een nieuw bestand, pagina's verplaatsen, croppen en roteren.
Het is een van mij meestgebruikte programma's omdat ik voor mijn werk veel met pdf bestanden moet werken.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/18, 10:08:30 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/18, 10:10:43 »
Hoi L.,

Tja, dat hangt er erg vanaf wat men verwacht van die PDF en wat je aan het maken bent. Als het puur een pdf moet zijn en verder niks, mik die pdf dan na LO in GIMP. Importeer hem in hoge resolutie en verklein hem naar wens met GIMP. Vervolgens sla je hem weer op als pdf. Klaar!

Dan is het wel een pdf in de vorm van een raster bitmap geworden (een afbeelding dus) en een echte drukker wordt daar beslist niet goed van.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/18, 10:13:26 »
Tja, het moet wel een nette advertentie worden he. Misschien toch eerst die shuffler even proberen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/18, 10:15:00 »
Gewoon in LibreOffice de pagina kleiner maken: Opmaak / Pagina / In het tabblaadje Pagina pas je de breedte en hoogte aan.
Daarna exporteren als pdf.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/18, 10:23:26 »
U kan ook Master Pdf Editor gebruiken, bij opstart kan je bij nieuw uw pagina aanpassen  zonder probleem in mm.

https://code-industry.net/masterpdfeditor/

is gratis te gebruiken en zeer professioneel.

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/18, 10:24:21 »
Tja, het moet wel een nette advertentie worden he. Misschien toch eerst die shuffler even proberen.

Tja, maar dan maak je die ad echt niet in LO en dan ga je hem ook beslist niet met pdfshuffler bewerken. Maar als je het wel goed wilt doen is dat een vak apart en je moet toch wat. De tip van asilnevs lijkt me dan wel de beste en als je verhoudingen niet kloppen crop je hem in GIMP.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/18, 11:00:38 »
Gewoon in LibreOffice de pagina kleiner maken: Opmaak / Pagina / In het tabblaadje Pagina pas je de breedte en hoogte aan.
Daarna exporteren als pdf.
Precies: dat is het makkelijkste en levert de beste kwaliteit.
Of eventueel op een A4 pagina een kader maken en daar binnen blijven.

Re: PDF verkleinen, hoe doe je dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/18, 11:11:53 »
Bedankt voor het meedenken allemaal! Super! Ik heb de asilnevs-methode inderdaad gebruikt.  Ziet er prima uit zo.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?