Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?  (gelezen 698 keer)

@ Forum,

App-Images worden, al een tijdje aangeboden. Je kan ze, zonder installeren, gebruiken op alle 'Linux-platformen'.

**  Ik vraag me dan ook af hoe het zit met de stabiliteit van het onderliggend besturingssysteem -- wordt dit in gevaar gebracht?
--- Of, draait een App-Image toch 'los' van het onderliggend besturingssysteem, waarbinnen deze App-Image dan werkt ?

Dit naar aanleiding van de opmerking van Paul Matthijsse, die het volgende schreef: 
 Zie:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104101.msg1021063;boardseen#new  -->  reactie:  #9
Citaat
@spievensterke, ik geloof je graag dat je een 2.10.1-versie draait. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat ik geen enkele info over deze versie kan vinden op gimp.org, gimp-chat.org of op de dev pagina's van Gimp. Bijvoorbeeld wat het verschil tussen 2.10.0 en 2.10.1 zou zijn.
Maar goed, ik blijf bij mijn 2.10.0-versie van de otto-kesselgulasch ppa en ga niet jouw 2.10.1 daarnaast uitproberen. Als ik het goed begrijp zijn er nogal wat problemen met afhankelijkheden (bibliotheken die niet goed werken). Niet iedereen is even gelukkig met deze nieuwe 2.10 release, lijkt het. Ik wel daarentegen! ;)
 


[Of Topic]:
Versie 2.10.1 van Gimp ( de App-Image) heb ik enkel ter informatie aangebracht zoals ook <ecb > deed.  Ik hou het, zoals jij ook doet, het bij de versie die aangeboden wordt in Software(beheer) of repo (Synaptic). ^-^

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/30, 17:18:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/30, 17:17:45 »
Technisch niet meer of niet minder dan snap of flatpack. Al die systemen isoleren de applicatie in zijn eigen zandbak: ze zullen op geen enkele manier zelf de bestaande bestanden van het besturingssysteem aanpassen. Naar veiligheid toe lijkt het me anders. Met appimages keer je terug naar een model waar je de software rechtstreeks van gelijk waar op Internet download. Een beetje de terugkeer naar het goede oude Windowstijdperk, zeg maar. Flatpack en Snaps worden via meer gecentraliseerde systemen verspreid, die je dan, net zoals je met een PPA moet doen, kunt vertrouwen of niet.

Zo is het nu eenmaal: van zodra je je waagt buiten wat je distributie aanbiedt, loop je een zeker risico tegen een malafide appimage, flatpack, snap of PPA aan te lopen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/30, 23:08:07 »
Hoi Vanadium,

In theorie heb je helemaal gelijk. Maar in de praktijk pak ik pas een Appimage als ik daar een reden toe heb. Zo deed ik  dat bij Kdenlive toen de versie in Ubuntu 16.04 erg achterliep. En vrijwel altijd komt zo'n Appimage van de makers van de software zelf.

Uit andere bron doe ik dat niet en is  er trouwens ook niks te vinden. Misschien komt dat ooit nog. Dus weinig aan de hand naar mijn mening. Nooit problemen met Appimages en andere containerstijl software gehad ook.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/01, 08:34:48 »
even 'gegoogeld' en volgende vergelijking gevonden: 
https://askubuntu.com/questions/866511/what-are-the-differences-between-snaps-appimage-flatpak-and-others

Wat kan je daaruit besluiten ... ???
Voorzichtig blijven en weten wat je doet?
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/01, 09:17:47 »
Hoi Spievensterke,

Heel interessant. Je conclusie deel ik. Die Appimage van GIMP waar we tegenaan liepen is dus niet helemaal zonder zorg al doet hij het goed.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/01, 09:24:30 »
even 'gegoogeld' en volgende vergelijking gevonden: 
https://askubuntu.com/questions/866511/what-are-the-differences-between-snaps-appimage-flatpak-and-others
Interessante vergelijking!
Citaat
Wat kan je daaruit besluiten ... ???
Voorzichtig blijven en weten wat je doet?
En correcte conclusie. Als je strikt binnen het aanbod van je distributie blijft, en in de tuin blijft, speel je veiligst. Als je daarbuiten gaat, met eender welk formaat, dan ben je in het bos en moet je beter opletten: er kan al eens een boze wolf zitten. :-)

Re: App-Images: maken ze het onderliggend besturingssysteem onstabiel ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/01, 21:30:18 »
Ha Spievensterke,

Dank voor die interessante link naar de verschillen tussen appimages, snaps en flatpacks! Het stond al een poosje op m'n agenda om me daar eens in te gaan verdiepen. Ik heb een poosje geleden (een jaar?) naar snap en snapd gekeken, maar verder dan een Hello world-progje in de terminal kwam ik op het eerste gezicht niet.

Vandaag eens wat appimages binnengehaald en die werken behoorlijk goed! Digikam bijvoorbeeld, wat ik normaal geïnstalleerd heb en (eveneens normaal!) eigenlijk nooit gebruik. Dubbelklikken binnen Digikam op een raw-file (een foto dus) opent netjes Gimp, die vervolgens Digikam aanroept om de raw te demozaïeken (in goed of fout Nederlands). Kortom, die appimages blijken goed te werken. Ik heb ook NxView zo geïnstalleerd en dat gaat allemaal goed. Een leuke ontwikkeling dus! Zal later nog eens wat snaps en flatpacks binnenhalen.

Ik begrijp uit dat artikel dat die appimages een gemeenschapsproject zijn, snap(d) aan Canonical verbonden is en flatpacks uit de koker van Red Hat komen. Niets tegen de een of de ander, maar als appimages voor mij werken, pak ik die!