Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: stoppen met Google producten  (gelezen 40645 keer)

stoppen met Google producten
« Gepost op: 2011/05/16, 23:57:25 »
Hallo allemaal,

Ik gebruik net als (bijna) iedereen producten van Google. De zoekmachine, gmail, agenda, contactpersonen, een Android smartphone. Lekker eenvoudig allemaal, en erg goed te gebruiken met Evolution in Ubuntu. Evolution synchroniseert perfect met de Google diensten (behalve taken) en zo komt alles ook weer lekker op mijn Android toestel.

Maar ik begin me steeds minder op mijn gemak te voelen bij Google. Google is ten slotte een advertentiebedrijf dat meer dan 95% van zijn omzet haalt uit de verkoop van advertenties en alles doet om zoveel mogelijk advertenties te verkopen en te kunnen tonen. Ze doen ook alles om zoveel mogelijk van je te weten te komen en dat is allemaal met als doel nog meer specifieke advertenties te kunnen plaatsen. Ze willen het liefst alles van ons weten en Chrome OS is de laatste "uitvinding" van Google om dat te bewerkstelligen. Wie denkt dat Google die prachtige producten uit liefdadigheid voor ons maakt moet eens wakker worden geschud. Bekijk anders ook eens S16E09 van de Linux Action Show via http://www.jupiterbroadcasting.com/8211/bryan-smash-google-las-s16e09/

Inmiddels voel ik mij er niet meer lekker bij, net als Brian Lunduke in de uitzending, en wil los van Google. Ik heb besloten dat ik minder of het liefst helemaal geen Google producten meer wil gebruiken. Ik ben derhalve op zoek naar andere (open source) oplossingen voor de volgende zaken:

zoekmachine die rekening houdt met mijn privacy en dus niets doorsluist of logt;
alternatief voor Gmail
alternatief voor Google Calendar (bruikbaar met Evolution)
alternatief voor Google Contacts (bruikbaar met Evolution)

Even mijn situatie: ik gebruik Ubuntu 10.04, ik heb een Synology 209+ NAS voor mijn data, gebruik Evolution voor gmail, google kalender en google contactpersonen. Daarnaast dus een Android smartphone voor onderweg die met alle Google diensten synchoniseert.

Ik zou graag mijn agenda en contactpersonen via een eigen cloud of via de NAS willen laten synchoniseren, ook mijn telefoon. Ik zou graag voor mijn e-mail niet meer gebruik willen maken van gmail. Kan ik iets met een eigen server of via mijn NAS?

Wie kan mij helpen om los te komen van Google? Ben ook benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie goede oplossingen hebben.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/17, 00:08:50 »
Ik  :-* Google... Ik vind het geweldig wat ze allemaal aanbieden. De prijs die ik daarvoor betaal, in de vorm van enigszins verminderde privacy, vind ik aanvaardbaar. Zoals de zaken er nu voorstaan, tenminste.

Een bedrijf als Facebook vind ik veel bedenkelijker, eigenlijk.... Dat grenst aan het kwaadaardige.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/17, 08:21:28 »
Maar ik begin me steeds minder op mijn gemak te voelen bij Google. Google is ten slotte een advertentiebedrijf dat meer dan 95% van zijn omzet haalt uit de verkoop van advertenties en alles doet om zoveel mogelijk advertenties te verkopen en te kunnen tonen. Ze doen ook alles om zoveel mogelijk van je te weten te komen en dat is allemaal met als doel nog meer specifieke advertenties te kunnen plaatsen. Ze willen het liefst alles van ons weten en Chrome OS is de laatste "uitvinding" van Google om dat te bewerkstelligen. Wie denkt dat Google die prachtige producten uit liefdadigheid voor ons maakt moet eens wakker worden geschud. Bekijk anders ook eens S16E09 van de Linux Action Show via http://www.jupiterbroadcasting.com/8211/bryan-smash-google-las-s16e09/

Dat was 17 verkwiste minuten, in tekst had dat 10 seconden gekost (en minder hoofdpijn)..

Met mijn klanten kan ik het me koudweg niet veroorloven om Google te gebruiken - ik werk onder zo ongeveer de meest strikste privacy wetten in Europa, en omdat ik ook banken als klanten heb komt daar af en toe nog bankgeheim wetgeving bovenop.  Wij hebben een heel simpel en droog argument voor bedrijven om pogingen om meer Google te gebruiken wat af te remmen: Google's Terms of Service (http://google.nl/accounts/tos), met name punt 11.  Punt 11.1 schijnt hun grip wat te beperken, maar je ziet dat 11.2 zo vaag is dat in principe zo ongeveer iedereen jouw gegevens kan krijgen, zelfs de melkman.. Zoals met alles dat in "the cloud" leeft is het ook nogal mistig waar je gegevens heengaan en hoeveel controle je nog hebt als je eenmaal informatie hebt afgegeven en dat begint eindelijk mensen ongemakkelijk te maken.

Het probleem is dat Google belangrijk werd omdat hun zoekmachine gewoon stukken beter was, dus het kind met het badwater weggooien is in mijn opinie niet zo'n praktisch idee.  Geef ze gewoon minder gegevens, zie de EFF pagina voor wat help: http://www.eff.org/wp/six-tips-protect-your-search-privacy (alhoewel TOR in mijn opinie ietsje te ver gaat - ik vind deceptie veel beter en eenvoudiger werken)

zoekmachine die rekening houdt met mijn privacy en dus niets doorsluist of logt;
alternatief voor Gmail
alternatief voor Google Calendar (bruikbaar met Evolution)
alternatief voor Google Contacts (bruikbaar met Evolution)

Voor een zoekmachine die privacy ingebouwd heeft kun je eens naar DuckDuckGo kijken, die heeft sowieso allerhande leuke grappen ingebouwd: https://duckduckgo.com/.

Voor de rest moet je een groupware oplossing gebruiken, die kun je in diverse plaatsen online krijgen MAAR (en da's misschien een grote "maar") het kan geld kosten (of natuurlijk zelf draaien, maar de meeste zgn "open" oplossingen kosten geld zodra je mobile sync wil, bv. Zimbra).  Ik heb al mijn email in een land waar ze privacy serieus nemen (ook wettelijk), dat houdt dus ook in dat er geen clowns zich wettelijk een achterdeurtje kunnen verschaffen om mijn email in te zien terwijl ik daar niets van weet (een probleem dat je vlug in Engeland hebt omdat de terreurwetgeving daar nogal royaal misbruikt wordt). 

Het grote voordeel van een beetje geld ervoor uitgeven is controle - met geld heb ik een contract dat IK beheer en ik weet precies wat ik betaal, wat ik ervoor krijg en hoe mijn gegevens beschermd worden.  Als ik met mijn gegevens betaal weet ik die uiteindelijke prijs niet zo precies!  Zoals je in de ToS kunt lezen kan Google in principe alles doen met je gegevens - zelfs ze veranderen.

Nou nog even wat:
Daarnaast dus een Android smartphone voor onderweg die met alle Google diensten synchoniseert.

Ik zou je willen aanraden om Google's antwoord in Canada op het WiFi schandaal te lezen, zie punt 47 in http://www.priv.gc.ca/media/nr-c/2010/let_101019_e.cfm.  Laat ik dat even samenvatten: jouw Android telefoon is mogelijk Google's oplossing om gewoon verder te doen waar Streetview het niet meer kan.  Je zou dus in principe niemand kunnen vertrouwen die een Android telefoon heeft - God weet wat het ding va de locale WiFi leest en doorspeelt..  Portable spionage..

Nou denk ik dat het niet zo ver loopt, maar als je paranoïde wil worden is dat makkelijk - de bewijzen zijn er.  Het grappige is dat Apple het om de oren gekregen heeft voor een mogelijke iPhone privacy violatie (die er geen was) terwijl iedereen Google Android kompleet over het hoofd ziet.  Ik bedoel, als je een OS hebt dat voor zo ongeveer elke functie eist dat je je inlogt, daar moet je je toch op een gegeven moment vragen over gaan stellen, niet?  Chrome OS is ook zo'n misbaksel - ik *wil* mijn gegevens helemaal niet in een of andere server die misschien aan de andere kant van de planeet staat, en waar ik geen controle over heb..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Mvg, NG

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/17, 10:55:59 »
Alternatieven voor Google zijn er allicht. Maar omdat Google diensten aanbied die gewoon geld kosten, zul je er wellicht voor moeten betalen.

Offline Tom

  • Lid
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/17, 11:00:34 »
Ik  :-* Google... Ik vind het geweldig wat ze allemaal aanbieden. De prijs die ik daarvoor betaal, in de vorm van enigszins verminderde privacy, vind ik aanvaardbaar. Zoals de zaken er nu voorstaan, tenminste.

Een bedrijf als Facebook vind ik veel bedenkelijker, eigenlijk.... Dat grenst aan het kwaadaardige.

Ik ook en dat Google wil weten dat mijn schoen groote 43 is stoort mij niet. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/17, 11:08:06 »
Ik  :-* Google... Ik vind het geweldig wat ze allemaal aanbieden. De prijs die ik daarvoor betaal, in de vorm van enigszins verminderde privacy, vind ik aanvaardbaar. Zoals de zaken er nu voorstaan, tenminste.

Een bedrijf als Facebook vind ik veel bedenkelijker, eigenlijk.... Dat grenst aan het kwaadaardige.

Ik ook en dat Google wil weten dat mijn schoen groote 43 is stoort mij niet. :)

Het kan zijn dat jullie gelijk hebben, maar het kan ook zijn dat jullie nog niet door hebben waar Google mee bezig is qua privacyschending. Misschien zijn jullie nog wel te blij met Google omdat ze allerlei nuttige applicaties hebben ontwikkeld. Maar denk eens goed na over waarom Google dat doet. Zet al je data in de cloud bij Google en ze kunnen alles van je indexeren. Google is misschien niet evil, maar ze bieden volgens mij hun applicaties alleen maar aan om meer van ons te weten te komen, zodat ze meer gerichte advertenties kunnen plaatsen en dus meer kunnen omzetten. Android is bijvoorbeeld ontwikkeld omdat ze daarmee een mobiel platform voor hun advertenties genereerden. Dát is het werkelijke motief, niet om ons een fijn mobiel besturingssysteem te bieden. En zo geldt het voor al hun diensten.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/17, 11:11:57 »
met Bing heb je van hetzelfde laken een broek.
Hotmail intergreert zich goed met Evolution, maar met een Android .... (dat weet ik niet).

De privacy-wetgeving is sowieso een gatenkaas. En bovendien vegen er veel hun laars aan.

Online gaan betekent eigenlijk dat je iets moet prijsgeven.

Zoekmachines als google 'bewaren' je zoekopdrachten voor 5 jaar in een databank, ik vermoed dat dat voor vele alternatieven ook het geval zal zijn.

Zo is het ook hier in belgië perfect mogelijk om in de data-bases te gaan en van alles op te snorren (vraag dat maar aan de journalisten in België).

Persoonlijk zie ik geen bezwaar dat google ad's toont bij hun geleverde producten. Gratis is eigenlijk een compromis (die servers dienen betaald te worden en hun onderhoud ook), maar bij google krijg je wel wat terug.

Alternatieven voor Google zijn evengoed maar wat ze zijn, als ik dat vergelijk keer ik toch steeds weer naar google.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/17, 11:16:29 »
Ik vraag me af of er altijd een 100% veilige externe dienst is (al dan niet gratis).

De oplossing is het inrichten van een kleine server met daarop je eigen mail-server. Dat vereist even wat gesleutel (kijk voor synchronisatie bijvoorbeeld naar Funambol), maar dan heb je de volledige controle over wat er met je mail en agenda gebeurd. Nadeel: voor de synchronisatie moet je poorten in je firewall open zetten en uit ervaring kan ik je zeggen dat die behoorlijk onder vuur liggen. Not funny ;-)

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/17, 11:18:42 »
Google wil de grootste worden in de wereld hoorde ik deze week op BNR-radio.
Als niemand meer om hun heen kan, heb je ook geen geheimen meer voor google :-[
Alleen blijf ik het jammer vinden dat als iemand aangeeft dat hij wantrouwen heeft met Google,
er gelijk mensen moeten reageren met zinloos commentaar dat is dan weer best jammer. :P
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/17, 11:18:50 »
Ik denk dat dit topic alleen zin heeft als iedereen met tips komt over hoe je het beste over kan stappen naar een andere dienst die niet van Google is, of hoe je het beste zoiets zelf op kan zetten.

Discussies over de goed- dan wel slechtheid van Google zijn hier al heel vaak gevoerd en voegen volgens mij niet veel toe.

Ik ben derhalve op zoek naar andere (open source) oplossingen voor de volgende zaken:

zoekmachine die rekening houdt met mijn privacy en dus niets doorsluist of logt;
alternatief voor Gmail
alternatief voor Google Calendar (bruikbaar met Evolution)
alternatief voor Google Contacts (bruikbaar met Evolution)

Even mijn situatie: ik gebruik Ubuntu 10.04, ik heb een Synology 209+ NAS voor mijn data, gebruik Evolution voor gmail, google kalender en google contactpersonen. Daarnaast dus een Android smartphone voor onderweg die met alle Google diensten synchoniseert.

Ik zou graag mijn agenda en contactpersonen via een eigen cloud of via de NAS willen laten synchoniseren, ook mijn telefoon. Ik zou graag voor mijn e-mail niet meer gebruik willen maken van gmail. Kan ik iets met een eigen server of via mijn NAS?

Wie kan mij helpen om los te komen van Google? Ben ook benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie goede oplossingen hebben.

Graag dus alleen tips voor bovenstaande vragen :)

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/17, 11:26:32 »
Ik vraag me af of er altijd een 100% veilige externe dienst is (al dan niet gratis).

Gratis, nee, betaald, ja.  Gratis is namelijk bijna nooit echt gratis (there's no such thing as a free lunch)..

Er is een simpel principe met het weggeven van persoonlijke gegevens: voordat je ze weggeeft, neem aan de je ergste vijand het zal lezen, en criminelen..

Nu, de truuk is om email/groupware services in het buitenland te kopen.  Dit houdt namelijk in dat wetsmisbruik sporen nalaat in de vorm van collaboratieverzoeken, die met een bewijsvoering gepaart moeten gaan.  Diegene die de wet misbruiken laten niet graag sporen na..
« Laatst bewerkt op: 2011/05/17, 11:31:38 door nuclear.glow »

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/17, 11:29:29 »
Nou moet ik zeggen dat ik precies in hetzelfde schuitje zit. Ik ben niet paranoïde (denk ik :P), maar ik heb het graag in eigen hand. Als zoekmachine heb ik positieve geluiden gehoord over http://www.ixquick.com/. Voor de rest ben ik bezig uit te zoeken hoe ik een eigen mail-server op kan zetten, en een eigen irc-server (ik gebruik geen msn meer). Ik heb dus ongeveer dezelfde vragen, en hou het topic dan ook goed in de gaten ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/17, 11:36:17 »
Ik moet qua opmerkingen ook nog even iets anders observeren: vergeet niet dat je qua gegevens de klok niet kunt terugdraaien - en da's een groot risico. 
Dat is een heel belangrijk punt dat je daar aansnijdt. Je geeft een voorbeeld over fuifen als tiener. Maar het kan ook van alles zijn. Misschien geef je nu wel hele onschuldige informatie vrij, die in de toekomst nare gevolgen kan hebben.
Tuurlijk, schoenmaat, wat boeit dat nou weer. Maar stapje voor stapje vertrouwen veel meer mensen steeds ietsje meer aan Google toe. Het is immers zo gemakkelijk.
[overdrijven]
 - Informatie over je medische gegevens. De verzekeraar heeft nauwe contacten met Google om jou ff te screenen voordat ze de poliskosten bepalen.
 - Over 20 jaar komt iemand aan de macht die alle mensen met schoenmaat 43 (lees: bepaalde politieke stroming) wilt opsluiten.
[/overdrijven]
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/17, 11:47:49 »
Het kan zijn dat jullie gelijk hebben, maar het kan ook zijn dat jullie nog niet door hebben waar Google mee bezig is qua privacyschending.

Even opmerken: dit is een aanname.  Ik heb een achtergrond die met, umm, "creative gegevens verzameling" en privacy te maken heef, en ik weet toevallig dat Google met het hele privacy ding grof in hun maag zit, zozeer dat ze aan het onderzoeken zijn of ze het beter kunnen doen.  Je moet nl. onderscheid maken tussen wat Google van je afweet als een combinatie van gegevens en van jou als persoon - het heeft voor Google geen zin om iets te vinden dat ze niet met hun hoofddoel van gerichte advertenties helpt.  Facebook is dienaangaande VEEL gevaarlijker.

Tweede opmerking: onthoudt al die zorgen ook als je voor iemand ANDERS zijn gegevens gevraagd wordt.  Iedere keer als je iets doorstuurt naar iemand anders via een link op de desbetreffende website zet je ook een verbinding op.  Iedere keer als je een spel speelt of Facebook geef je per contract toestemming om de gegevens van al je vrienden te lezen..

Enfin, terug naar de originele vraag: mijn dank voor de ixquick link - ik zie dat die naar veilige email op zoek zijn en ik heb daar toevallig een halfklaar project voor liggen.  Eens zien of we dit probleem anders oplossen kunnen :-).

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/17, 11:49:35 »
Nu, de truuk is om email/groupware services in het buitenland te kopen.  Dit houdt namelijk in dat wetsmisbruik sporen nalaat in de vorm van collaboratieverzoeken, die met een bewijsvoering gepaart moeten gaan.  Diegene die de wet misbruiken laten niet graag sporen na..

Hmmm, nu schiet met toch iets te binnen met Twitter, Rop Gongrijp en non-disclosed subpoenas (volgens mij werd Google in dat verband ook genoemd).

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/17, 12:19:21 »
Ik denk dat dit topic alleen zin heeft als iedereen met tips komt over hoe je het beste over kan stappen naar een andere dienst die niet van Google is, of hoe je het beste zoiets zelf op kan zetten.
Je hebt gelijk, laten we het houden bij "Alternatieven voor Google-producten".
"Veilig" googlen: http://scroogle.org/ Kun je ook toevoegen als zoekmachine in Firefox (en andere browsers

Kun je voor je calendar en contacten niet gewoon Evolution gebruiken icm Ubuntu One?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/17, 12:22:51 »
Dat kan alleen wanneer je Canonical en Amazon vertrouwt. Dat zijn de partijen die de opslag voor Ubuntu One beheren.
Als je alles in eigen hand wil houden, dan zou je voor een aantal dingen een eigen Funambol server op kunnen zetten.

Offline joop13

  • Lid
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/17, 12:35:02 »
Een leuke zoekmachine vind ik de voormalige clusty.com die nu yippy heet. Hij heeft als voordeel dat bij de zoekvraag ook automatisch verfijningen worden aangegeven.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/17, 12:47:40 »
Ik denk dat dit topic alleen zin heeft als iedereen met tips komt over hoe je het beste over kan stappen naar een andere dienst die niet van Google is, of hoe je het beste zoiets zelf op kan zetten.
Je hebt gelijk, laten we het houden bij "Alternatieven voor Google-producten".
"Veilig" googlen: http://scroogle.org/ Kun je ook toevoegen als zoekmachine in Firefox (en andere browsers

Kun je voor je calendar en contacten niet gewoon Evolution gebruiken icm Ubuntu One?

Met Ubuntu One kun je nog niet je agenda syncen. Daarnaast wil ik de agenda en contactpersonen delen met mijn vrouw. In het verleden gebruikte ik Funambol i.s.m. een Blackberry, dat ging redelijk goed. Maar Funambol voor Android was/is nog niet zover ontwikkeld dat je er contactpersonen en een agenda mee kan syncen.


Re: stoppen met Google producten
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/17, 12:51:38 »
Hmm, ik wil eigenlijk een heel grote aluhoed posten, maar daar heb je niet veel aan natuurlijk.

Realiseer je je wel dat je met deze gedachtengang zelfs je ISP niet kunt vertrouwen? Wie weet slaat die al je data op, of onderzoekt deze op verdachte informatie. Kijk naar het ontwikkelende verhaal over Deep Packet Inspection.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/17, 13:04:16 »
Hmm, ik wil eigenlijk een heel grote aluhoed posten, maar daar heb je niet veel aan natuurlijk.

Realiseer je je wel dat je met deze gedachtengang zelfs je ISP niet kunt vertrouwen? Wie weet slaat die al je data op, of onderzoekt deze op verdachte informatie. Kijk naar het ontwikkelende verhaal over Deep Packet Inspection.

Ja maar dan houdt alles op. Zonder de ISP heb je geen internet... Een ISP moet echter niet meer zijn dan een buis waardoor data stroomt van en naar mij vanaf het internet. Het gaat hier om keuzes ten aanzien van diensten. Google heeft wat dat betreft een verborgen agenda. Ze bieden diensten aan teneinde ZO VEEL MOGELIJK informatie over je te kunnen verzamelen en om daar geld mee te verdienen.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/17, 13:13:24 »
Hmm, ik wil eigenlijk een heel grote aluhoed posten, maar daar heb je niet veel aan natuurlijk.

Realiseer je je wel dat je met deze gedachtengang zelfs je ISP niet kunt vertrouwen? Wie weet slaat die al je data op, of onderzoekt deze op verdachte informatie. Kijk naar het ontwikkelende verhaal over Deep Packet Inspection.

Ja maar dan houdt alles op. Zonder de ISP heb je geen internet... Een ISP moet echter niet meer zijn dan een buis waardoor data stroomt van en naar mij vanaf het internet. Het gaat hier om keuzes ten aanzien van diensten. Google heeft wat dat betreft een verborgen agenda. Ze bieden diensten aan teneinde ZO VEEL MOGELIJK informatie over je te kunnen verzamelen en om daar geld mee te verdienen.

Het hangt ervan af hoe veilig je wil zijn. Is VPN wel of niet noodzakelijk? Hoe erg is het als Google de mail kan scannen, zodat je vervolgens advertenties ziet voor vakantiehuisjes in Centraal Albanië? Als Google je zoveel angst bezorgd, waarom dan verder gaan met Android? Is het dan niet handig om nu over te stappen op een cryptotelefoon?

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bij een provider een hosted Exchange-account aan te schaffen (ik weet het, een beetje vloeken in de kerk hier) en dat direct te laten synchroniseren met je smartphone en desktop. Daar betaal je dan voor, je ziet geen advertenties en je moet op de blauwe ogen van de aanbieder vertrouwen dat die geen gekke dingen doet met jouw gegevens.

Het belangrijkste is wellicht dat je nu zelf bepaald waar voor jouw de grens ligt tussen veiligheid en gebruiksgemak en dan kijkt welke oplossingen daarvoor beschikbaar zijn.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/17, 13:13:42 »
Hmm, ik wil eigenlijk een heel grote aluhoed posten, maar daar heb je niet veel aan natuurlijk.

Realiseer je je wel dat je met deze gedachtengang zelfs je ISP niet kunt vertrouwen? Wie weet slaat die al je data op, of onderzoekt deze op verdachte informatie. Kijk naar het ontwikkelende verhaal over Deep Packet Inspection.

Ze (ISPs) zijn zelfs verplicht om je data op te slaan voor een half jaar, in welk detail dat gaat weet ik niet precies. Volgens mij wordt niet echt opgeslagen naar welke pagina je precies gaat maar wel het IP-adres waarmee je verbinding maakt en hoe lang de verbinding duurt.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/17, 13:35:57 »
Hmm, ik wil eigenlijk een heel grote aluhoed posten, maar daar heb je niet veel aan natuurlijk.

Realiseer je je wel dat je met deze gedachtengang zelfs je ISP niet kunt vertrouwen? Wie weet slaat die al je data op, of onderzoekt deze op verdachte informatie. Kijk naar het ontwikkelende verhaal over Deep Packet Inspection.

Ja maar dan houdt alles op. Zonder de ISP heb je geen internet... Een ISP moet echter niet meer zijn dan een buis waardoor data stroomt van en naar mij vanaf het internet. Het gaat hier om keuzes ten aanzien van diensten. Google heeft wat dat betreft een verborgen agenda. Ze bieden diensten aan teneinde ZO VEEL MOGELIJK informatie over je te kunnen verzamelen en om daar geld mee te verdienen.

Het hangt ervan af hoe veilig je wil zijn. Is VPN wel of niet noodzakelijk? Hoe erg is het als Google de mail kan scannen, zodat je vervolgens advertenties ziet voor vakantiehuisjes in Centraal Albanië? Als Google je zoveel angst bezorgd, waarom dan verder gaan met Android? Is het dan niet handig om nu over te stappen op een cryptotelefoon?

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bij een provider een hosted Exchange-account aan te schaffen (ik weet het, een beetje vloeken in de kerk hier) en dat direct te laten synchroniseren met je smartphone en desktop. Daar betaal je dan voor, je ziet geen advertenties en je moet op de blauwe ogen van de aanbieder vertrouwen dat die geen gekke dingen doet met jouw gegevens.

Het belangrijkste is wellicht dat je nu zelf bepaald waar voor jouw de grens ligt tussen veiligheid en gebruiksgemak en dan kijkt welke oplossingen daarvoor beschikbaar zijn.

Ja een andere telefoon zou misschien wel beter zijn. Misschien is Meego of Maemo...

Maar over die software met een exchange account: waarom zou dat bij een provider moeten, dat kan ik toch zelf ook regelen op een server? Ik zoek juist naar oplossingen die niet van derden afhankelijk zijn. Ik weet bijvoorbeeld dat ik op mijn Synology NAS software kan installeren om er een mail server van te maken die mail ophaalt en verstuurt.

Mensen, laten we eens het per onderdeel oppakken. Laten we eens beginnen met de AGENDA. In Evolution kan ik allerlei agenda's koppelen (CALDAV, Webcal, etc.) Hoe kunnen we dit gaan toepassen zodat Evolution zijn agenda met een (eigen) server synct, en waarbij je ook je smartphone kunt syncen. Hoe kan ik met CALDAV of Webcal werken?

Desnoods installeer ik allerlei serversoftware op mijn Ubuntu PC (eerst had ik Funambol server daarop draaien, ging goed), zolang ik maar meerdere pc's en ook smartphones met de agenda kan laten syncen.

Laten we proberen om e.e.a. te concretiseren. Volgens mij hebben veel mensen daar wel behoefte aan.

Re: stoppen met Google producten
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/17, 13:42:22 »
Okidoki.

Handleiding 1:
Opzetten van een eigen kalenderserver:
http://bwyan.dk/?p=407

Handleiding 2:
Het installeren van Horde op een Debian server:
http://wiki.debian.org/Horde

Handleiding 3:
Synchroniseren van Horde met clients:
http://wiki.horde.org/SyncHowTo?referrer=HowTo

Alternatief:
Zimbra Collaboration Suite (Community edition):
http://www.zimbra.com/downloads/os-downloads.html

En niet te vergeten:
De collectie Groupware ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_collaborative_software
« Laatst bewerkt op: 2011/05/17, 13:47:56 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl