Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash  (gelezen 3034 keer)

HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Gepost op: 2017/02/15, 22:19:06 »
MicroSoft heeft zieltogend (kapitaal gezakt van 180 naar 4 miljard $... na GIGA-bloopers) bekend gemaakt dat onder Windows10
1) Ubuntu 14 kan draaien
2) BASH volledig kan worden gebruikt
Conclusie: LINUX is de beste keus!
Met Wine kunnen we al heel wat Windows software onder Ubuntu draaien...
« Laatst bewerkt op: 2017/02/15, 22:26:18 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/16, 10:05:40 »
Waar is de 'like-knop' voor dit bericht?

pablo k

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/22, 08:40:38 »
Niet alleen 14.04 maar ook Ubuntu 16.04: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows#Versie
Met Wine kunnen we al heel wat Windows software onder Ubuntu draaien...
En met bash kunnen we Ubuntu software onder Windows draaien... :)

Het beste van twee werelden zonder gedoe met dual-boot of virtuele machines
Klik links bovenin op Documentatie

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/22, 11:53:35 »
Ook MicroSoft is nu bekeerd tot de waarheid van Linux!!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/23, 21:15:55 »
hehe, kunnen we eindelijk het window openzetten O0

Offline MKe

  • Lid
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/23, 21:41:12 »
Dit is geen Linux. Linux is de kernel en dit draait op de Windows kernel. Het is Windows met GNU tooling erop.

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/23, 22:37:00 »
Leuke commentaren! Bedankt daarvoor.
Maar ik vind het een teken aan de wand, dat Microsoft een VOORdeur open zet voor Linux-gebruikers.
Want, als Microsoft binnen korte tijd geen geld meer heeft voor onderhoud van hun producten, kunnen ze zonder risico hun zinkend schip verlaten, want: het draait toch met Linux! Dan heb ik eindelijk mijn zin... De Duitse gemeenten draaien met Munix en dat is een groot succes!     
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/23, 22:58:03 »
Uiteindelijk is Word_Perfect (en bijproducten) ook roemloos ten onder gegaan aan knullig ontwerp en aso-houding.
Informatica is bedoeld om alle mensen kennis te laten verwerven wat ze anders nooit te weten zouden komen. WikiPedia is het lichtend voorbeeld! En beloond met de Erasmus-prijs uitgereikt door onze koning Willem-Alexander! Daar ben ik als informaticus zeer trots op. 

Moderator edit: Beledigingen verwijderd, of aangepast.

« Laatst bewerkt op: 2017/02/23, 23:50:21 door Ron »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/23, 23:50:22 »
Uiteindelijk is Word_Pervert (en bijproducten) ook roemloos ten onder gegaan aan knullig ontwerp en aso-houding.

Ik weet niet wat jij een ASO houding vind omtrent Wordperfect. De makers vroegen niet meer dan dat er voor licenties betaald moest worden (bedrijf ot thuisgebruiker). MS die net met Word op de proppen kwam en het marktaandeel van Wordperfect wilde overnemen bedacht het volgende (publiek geheim), wanneer we de thuisgebruikers niet op de nek gaan zitten met illegale kopietjes en het daar op die manier populair maken dan stappen de bedrijven wel over.  Dat werkte en éénmaal in de tang is dit natuurlijk nooit het plan geweest en wordt het ook ontkent. MS was zeker niet de enige die dit soort spelletjes speelde (veel grote bedrijven flikte wel wat) en kun je niet 1 boek over schrijven, maar een reeks..

Overigens ben ik niet blij met deze ontwikkeling en wel om het volgende. Ondanks dat het windows gedoe niet met een linuxkernel werkt denken mensen al snel dat linux dan ook iets met hun systeem te maken heeft. Gaat er wat mis dan wordt er dus al snel met een vinger gewezen. Leg dit soort domoren maar uit dat zoiets er niets mee te maken heeft.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/24, 08:09:36 »
Een ASO-houding van een app-bouwer is: ingeburgerde knopjes en routines negeren en een uitgebreide landkaart bij het toetsenbord leveren die alle verplaatste toets-aanslagen verwijst. Ik heb heel wat gebruikers moeten helpen, die een bestand kwijt waren in Word-Pervert...
Ubuntu heeft gewoontes in MS-Windows zoveel mogelijk overgenomen, het voelt redelijk snel als "thuis" aan! Ik had er in 2006 geen problemen mee! In tegendeel: het leek wel een Commodore64: schakelaar op aan en gelijk beeld. Met elke nieuwe kernel, nu 4.4.64 op drie verschillende PC's, blijft het een prettig snel systeem! 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/24, 09:51:34 »
Ah op die manier, het is natuurlijk wel zo dat Wordperfect al bestond voordat Windows het daglicht zag en multiplatform was. Halverwege de jaren '80 was het natuurlijk nog lang geen zekerheid of Windows de markt zou veroveren, MS-DOS daarentegen wel en daar waren (bijna) geen toetsen voor vastgelegd. Omdat het pakket voor 11 soorten systemen te verkrijgen was (al dan niet met eigen desktop) is het denk ik ook vrij lastig om het zo te maken dat iedereen tevreden is en het perfect aansluit bij de systeem die je gebruikt.  Ik denk dus dat het aan de ene kant een stukje vastgeroest zit, maar ook dat het soms niet anders kon. De Atari, Amiga of Apple uit die tijd leek dan ook niet veel op Windows en hadden bepaalde toetsen ook vastgelegd in hun systeem. Alle 3 gebruikten ze de 68000 dus het maken van de verschillende ports was relatief eenvoudig en toch nog een leuk marktaandeel.

Dat dingen uit de verschillende systemen op elkaar lijken is geen toeval en gebeurd over en weer. Een aantal windows dingetjes zijn ingeburgerd in ons OS, maar omgekeerd gebeurd natuurlijk hetzelfde (bijvoorbeeld verschillende werkbladen). 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline DeBaas

  • Lid
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/24, 10:05:24 »
Doordat W nu Linux omarmt hoeven ze geen rekening te houden met patenten, is toch opensource.....

En dan gaan ze knellen, net zo lang tot..........

zie Novell..........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/24, 10:19:25 »
Doordat W nu Linux omarmt hoeven ze geen rekening te houden met patenten, is toch opensource.....

En dan gaan ze knellen, net zo lang tot..........

zie Novell..........
Financiëel zitten ze zelf knel na de zeperds van Skype, Nokia, LinkedIn enzovoort...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/24, 10:54:19 »
ik vind het een teken aan de wand, dat Microsoft een VOORdeur open zet voor Linux-gebruikers.
“Microsoft ♥ Linux”!
De Duitse gemeenten draaien met Munix en dat is een groot succes!     
Er is ook kritiek en volgens de laatste berichten overwegen ze het weer af te bouwen: München gaat Linux-project afbouwen - Na eerdere kritiek
wanneer we de thuisgebruikers niet op de nek gaan zitten met illegale kopietjes en het daar op die manier populair maken dan stappen de bedrijven wel over.  Dat werkte en éénmaal in de tang is dit natuurlijk nooit het plan geweest en wordt het ook ontkent.
Dat werkt nog steeds, goedkoop office voor medewerkers van bedrijven met een Microsoft bedrijfslicentie: https://www.microsofthup.com/
Financiëel zitten ze zelf knel na de zeperds van Skype, Nokia, LinkedIn enzovoort...
Valt toch wel mee, ik zie een stijgende lijn: http://www.nasdaq.com/symbol/msft/stock-chart  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/24, 10:55:20 »
Doordat W nu Linux omarmt hoeven ze geen rekening te houden met patenten, is toch opensource.....

En dan gaan ze knellen, net zo lang tot..........

zie Novell..........
Financiëel zitten ze zelf knel na de zeperds van Skype, Nokia, LinkedIn enzovoort...

Hoezo knel http://www.nu.nl/internet/4423524/marktwaarde-microsoft-stijgt-boven-500-miljard-dollar.html ?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/24, 11:06:19 »
[OffTopic]
Er is ook kritiek en volgens de laatste berichten overwegen ze het weer af te bouwen: München gaat Linux-project afbouwen - Na eerdere kritiek
Het probleem is, dat vorige week Bill Gates een bezoek heeft gebracht aan de burgemeester, die een Windows liefhebber is.
Ander probleem is, dat Limux een aangepaste distributie is, waardoor updates soms problemen geven.
Het schijnt dat de gemeenteraad vorige week de plannen om naar MS (terug) te gaan heeft geblokkeerd.
Nu is het afwachten dus........ :police:
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/24, 11:23:34 »
Volgens Bill, Een van de grootste klachten onder het personeel is dat Linux in combinatie met OpenOffice of LibreOffice niet compatibel is met bepaalde onderdelen van Microsoft Office.

De burgemeester heeft tot nu toe gezwegen over de kwestie

http://www.billgateswindows.com/ms/2455/linux-favour-munich-windows-good/


Offline HWE64

  • Lid
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/24, 11:29:18 »
[OffTopic]
Er is ook kritiek en volgens de laatste berichten overwegen ze het weer af te bouwen: München gaat Linux-project afbouwen - Na eerdere kritiek
Het probleem is, dat vorige week Bill Gates een bezoek heeft gebracht aan de burgemeester, die een Windows liefhebber is.
Ander probleem is, dat Limux een aangepaste distributie is, waardoor updates soms problemen geven.
Het schijnt dat de gemeenteraad vorige week de plannen om naar MS (terug) te gaan heeft geblokkeerd.
Nu is het afwachten dus........ :police:
[/OffTopic]
Als SAP (Duits)niet kan draaien op Linux dan is het einde oefening voor Linux,
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline RikRik

  • Lid
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/24, 11:33:34 »
Als SAP (Duits)niet kan draaien op Linux dan is het einde oefening voor Linux,
Je hebt gelijk, SAP wordt je opgedrongen als bedrijf.  maar SAP werkt volgens mij ook met Linux https://wiki.scn.sap.com/wiki/display/ATopics/Supported+Platforms

Offline HWE64

  • Lid
Re: HOERA Windows10 Ubuntu14 Bash
« Reactie #19 Gepost op: 2017/02/24, 11:38:06 »
Als SAP (Duits)niet kan draaien op Linux dan is het einde oefening voor Linux,
Je hebt gelijk, SAP wordt je opgedrongen als bedrijf.  maar SAP werkt volgens mij ook met Linux https://wiki.scn.sap.com/wiki/display/ATopics/Supported+Platforms
Sorry RikRik, kende ik niet. Dan geef ik Linux nog een kans.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)