Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap Package KeePassxc  (gelezen 542 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Snap Package KeePassxc
« Gepost op: 2018/11/01, 13:11:12 »
In het software centre van Xubuntu 18.04.1 LTS zit Keepassxc snap maar bij de maker zelf https://keepassxc.org/download/#linux zitten pakketten zonder snap. Wie kan mij vertellen wat het verschil is en welke je het veiligste kunt gebruiken????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Snap Package KeePassxc
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/01, 14:54:11 »
Packages:
Linux-packages zijn in feite bestandsarchieven die bij installatie bestanden in specifieke mappen stopt (/usr/bin, /usr/lib, et cetera). Andere (nieuwere) tools en library's die worden aangesproken met de applicatie moeten ook worden geïnstalleerd en daarbij kunnen ze  potentieel roet in het eten gooien bij oudere apps.

Snap:
Een snap daarentegen wordt geïnstalleerd als een enkel op zichzelf staand bestand, gebundeld met alles wat de applicatie nodig heeft aan bestanden en library's. Het heeft geen invloed op andere applicaties en verandert niets aan de resources die dependency's vormen van die andere applicaties.

Snaps nemen normaal gesproken wat meer ruimte in.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap Package KeePassxc
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/01, 15:12:09 »
Packages:
Linux-packages zijn in feite bestandsarchieven die bij installatie bestanden in specifieke mappen stopt (/usr/bin, /usr/lib, et cetera). Andere (nieuwere) tools en library's die worden aangesproken met de applicatie moeten ook worden geïnstalleerd en daarbij kunnen ze  potentieel roet in het eten gooien bij oudere apps.

Snap:
Een snap daarentegen wordt geïnstalleerd als een enkel op zichzelf staand bestand, gebundeld met alles wat de applicatie nodig heeft aan bestanden en library's. Het heeft geen invloed op andere applicaties en verandert niets aan de resources die dependency's vormen van die andere applicaties.

Snaps nemen normaal gesproken wat meer ruimte in.
@maasnet, Thx voor de uitleg en snelle reactie. En dus veiliger omdat ze alles zelf meenemen. Vandaar dat dan deze aangeboden worden in het software centre. Nu begrijp ik ook dat bij (KeePassXC) een snap de browser extensie niet werkt. (Doe ik toch niks mee). ;)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Snap Package KeePassxc
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/01, 15:17:11 »
Ik denk dat de packages die worden aangeboden op de genoemde site best betrouwbaar zijn maar bij een snap loop je geen enkel risico ook kwa werking i.v.m. afhankelijkeden.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap Package KeePassxc
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/01, 16:33:14 »
Ik denk dat de packages die worden aangeboden op de genoemde site best betrouwbaar zijn maar bij een snap loop je geen enkel risico ook kwa werking i.v.m. afhankelijkeden.
@maasnet, ik heb hem eerst uit de repo gehaald maar ik kon het beeld niet vergroten. Dus de letters bleven heel klein. Daarna weer verwijderd en van de KeePass originele site gehaald en nu zijn de letters echt goed leesbaar. Net als andere programma's.  Maar nu heb ik natuurlijk nog een vraag: moet ik nu bij "software en updates"ergens een vinkje plaatsen? Krijg ik Updates van deze PPA aumatisch binnen of moet ik die zelf ophalen?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Snap Package KeePassxc
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/01, 16:35:46 »
Aangezien de PA is toegevoegd, zal je ook automatisch de updates ervan binnenkrijgen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Snap Package KeePassxc
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/01, 16:47:14 »
Aangezien de PA is toegevoegd, zal je ook automatisch de updates ervan binnenkrijgen.
@vanadium, Thx voor de snelle reactie.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)