Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan externe harddisk niet mounten  (gelezen 3907 keer)

kan externe harddisk niet mounten
« Gepost op: 2015/04/08, 19:22:44 »
Os = xubuntu 12.04

Ik krijg een externe harddisk niet gemount. Heeft het altijd prima gedaan. fs = NTFS. Er staan voor mij belangrijke data op en via Gparted kan ik 'checkdisk and repair' NTFS doen, maar ik krijg daarbij de waarschuwing dat  dit dataverlies kan opleveren en dat risico wil ik vooralsnog niet nemen.

Hieronder de melding die het systeem geeft. Dit gaat mij een beetje boven de pet. De externe harddisk is weinig gebruikt, dus slijtage is uitgesloten.

Weet iemand hoe ik de disk weer gemount kan krijgen zodat ik de data weer kan benaderen? Thx!

 
Failed to mount "SEHD1000A"

Error mounting: mount exited with exit code 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).
Failed to mount '/dev/sdb1': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.
Een boek doet het altijd...

Offline koos4401

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/08, 19:52:55 »
Ik zou een Windows-machine te hulp roepen.
Eerst 'gewoon' insteken en daarna met gebruik van de optie veilig verwijderen er weer afhalen.

Mocht dat niet helpen dan eerst je inlezen in ddrescue om een image te maken van de HDD op een andere (niet noodzakelijk externe) HDD, en pas dan, weer op de Windowsmachine, chkdsk laten lopen. Reden: laat Windows doen waar Windows goed in is, in dit geval NTFS repareren.
Wacht even op meer en misschien aanvullend commentaar!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/08, 19:56:07 »
Ik krijg een externe harddisk niet gemount. Heeft het altijd prima gedaan. fs = NTFS. Er staan voor mij belangrijke data op en via Gparted kan ik 'checkdisk and repair' NTFS doen, maar ik krijg daarbij de waarschuwing dat  dit dataverlies kan opleveren en dat risico wil ik vooralsnog niet nemen.

Hieronder de melding die het systeem geeft. Dit gaat mij een beetje boven de pet. De externe harddisk is weinig gebruikt, dus slijtage is uitgesloten.
Zijn de kabels van de externe disk de juiste en goed aangesloten?

Zie de foutmelding: de partitie herstellen met chkdsk /f (en 2x reboot) op Windows (met een externe disk is dat vaak wel mogelijk).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/09, 18:52:29 »
Ik heb geen Windows machine (en ook niemand in de buurt met zo'n ding) dus dat gaat niet lukken. Is er een andere manier om de 'zaak' te repareren?

 Ik heb die disk destijds NTFS geformatteerd, omdat er data op staat die ik bij vrienden nog wel eens nodig heb op hun Windows machine. Vandaar.

De kabels zijn prima en goed aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 18:54:17 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/09, 20:10:01 »
Je zou kunnen proberen de NTFS partitie te repareren met ntfsfix, zoals de TS op het Engelstalige Ubuntu forum External USB WD Elements HDD Unmountable, Error. Alleen zit ntfsfix niet meer in ntfsprogs, maar in ntfs-3g. Als ntfsfix faalt, zul je alsnog Windows chkdsk nodig hebben.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline RikRik

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/10, 07:58:37 »
Citaat
In the first case run chkdsk /f on Windows
Citaat
Ik heb geen Windows machine (en ook niemand in de buurt met zo'n ding) dus dat gaat niet lukken. Is er een andere manier om de 'zaak' te repareren?
Een winkel bezoeken waar ze computers verkopen is misschien de beste oplossing, chkdsk /f duurt meestal niet lang en is de eerste stap om je probleem op te lossen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/10, 11:53:53 »
Enige volledig sluitende manier is om de schijf eens aan een Windows systeem te hangen. Er is veel kans dat het met ntfsfix ook lukt om toegang te krijgen. Als je geen reservekopie hebt van die data, speel dan op zeker en zoek een Windows systeem.

Als een ntfs bestandssysteem niet "clean" is, dan weigert Linux die automatisch aan te koppelen om risico op verdere beschadiging te vermijden.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/18, 10:03:07 »
Ik de ext. harddisk inmiddels bij een kennis aan zijn Windows machine gehangen en chkdsk /f gedaan. Na thuiskomst weer aan mijn Xubuntu 14.04 gehangen . Bij de meesten schijnt ie het dan weer te doen......bij mij niet :'(
Ik heb gelukkig nog een 2e backup-disk (het ict-gezegde 'One backup is no backup' klopt in deze volledig) en besloot om de niet aan te koppelen disk met NTFS fs te formatteren met Gparted naar EXT2 en dan de bestanden en mappen over te zetten.
Dit leek een koud kunstje, echter nadat Gparted ruim 5 uur(!) bezig is geweest om deze 1TB disk te formatteren heb ik de stekker er maar letterlijk uitgetrokken, want Gparted bleef maar formatteren. Ik weer dat het lang kan duren, maar 5 uur en nog niet klaar klopt m.i. niet. Aan m'n splinternieuwe pc met SSD kan het qua snelheid niet liggen, want het is een racemonster :D.
Het vreemde is dat de disk dus wel onder Windows gewoon herkend wordt en de mappen en bestanden zijn ook gewoon benaderbaar zijn. Dat sluit een hardwarematig defect uit lijkt me?

De vraag is nu of iemand weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn en hoe of ik de disk naar ext2 geformatteerd krijg?
Een boek doet het altijd...

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/18, 10:50:53 »
Os = xubuntu 12.04
Daar begint dit topic mee.
En nu heb je het over 14.04.  :rolleyes:
Is er wat veranderd?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/18, 14:25:48 »
Smart van je hd uitlezen, misschien zie je daar fouten.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/18, 14:55:32 »
@pederoco : ha,ha,ha,...eh...ja...er is inderdaad wat veranderd....toen ik de thread startte werkte ik nog met m'n oude pc (=12.04). De afgelopen 2 dagen werk ik met m'n nieuwe pc en die draait op 14.04. Hoop dat de verwarring nu weg is =D.

@ jan11000 : hoe doe ik dat?
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/18, 15:55:21 »
In linux zit een programma "schijven"(of disks), hier kun je meer:
Formateren,
iso mounten aan je file systeem,(iso openen),
hd testen,
hd speedtest,
smart uitlezen,
en misschien nog meer, dus heel belangrijk en dit programma had je dus moeten kennen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589209

En voor linux ext4 gebruiken, dit is de laatste versie, is beter dab ext2 en 3.
Back-up houd meer in dan 2 kopieën, dus zoek dit beter uit voor in de toekomst, want je data is sneller weg dan je denkt.

En ook altijd sticks, externe hd, etc, altijd eerst via software ontkoppelen, en dan pas los trekken.
Nu weet je ook een nadeel van ntfs als dit fout gaat en je niet goed in linix kunt repareren, dacht wel dat je nog force mount kon doen, en als read only mounten.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/18, 20:13:59 »
In synaptic vond ik het programma 'diskscan'. Ik neem aan dat je dat bedoelt?

Even over het fs. Ik las op internet dat het verstandiger zou om voor EXTERNE disks/drives ext2 te gebruiken ipv ext4 ivm het feit dat ext4 iets van 'journaling' gebruikt,  waardoor er nogal veel overhead zou zijn(?). Geen idee of dit klopt, want ik ben niet zo technisch.

Ik unmount altijd keurig ;). Dat zit er goed ingeprent!  En inderdaad ik heb weer een lesje geleerd voor wat betreft NTFS.  Voortaan ext fs =D.
Een boek doet het altijd...

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/18, 20:27:25 »
Nee, Jan bedoelt gnome-disk-utility.(Schijven)
sudo apt-get install gnome-disk-utility
edit: utilities verandert in utility
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 17:18:46 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/18, 21:13:36 »
Ext4 is veiliger, door het jounaal.
Met je overhead, is als je niet te vaak op je usb/harde schijf kan schrijven, en dat is nu niet meer van toepassing.
Ext 2 gebruikt dacht ik echt niemand meer, ext3 zou al beter zijn.

Het programma heet schijven of disks.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/18, 22:20:28 »
Het formatteren van een schijf kan idd lang duren als je hebt geselecteerd dat alles ook moet worden overschreven door alles op 0 te zetten.
Echter dan zou je niet meer de oude mappenstructuur en bestanden moeten kunnen zien. Ook als het formatterings-proces niet helemaal klaar was.
Als je met GParted een schijf wilt formatteren of herpartitioneren moet je na de indeling te hebben gemaakt nog op het groene vinkje drukken om de geplande wijzigingen ook echt uit te voeren.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/19, 15:27:28 »
Pederoco bedankt!

Ok vanaf nu dus alles gewoon ext4.
Een boek doet het altijd...

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/19, 17:03:47 »
Ben ik weer even...

Na de opdracht sudo apt-get install gnome-disk-utilities krijg ik de volgende output :

Unable to locate package gnome-disk-utilities

Het wordt nu wat onduidelijk. Is dit echt het correcte programma.

Nog even een opmerking mijnerzijds. Ik ben geen terminal-wonder dus ik hoop dat deze software een GUI heeft. Zo niet, is er dan een soortgelijk goed programma dat wel een GUI heeft en waarmee ik de externe harde schijf kan testen?
Een boek doet het altijd...

Offline ajjp

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/19, 17:10:55 »
Hij heet gnome-disk-utility.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/19, 17:13:05 »
Via het softwarecentre: Schijven
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/19, 17:13:25 »
Het pakket noemt "gnome-disk-utility". (zoals ajjp ondertussen vlugger heeft gemeld). Tegen dat je het hebt geïnstalleerd en geopend heb je met de commandolijn al duizend keer je schijf geformatteerd.
sudo blkid
geeft je een lijst van alle volumes die in je systeem aanwezig zijn. De lijst begint met de apparaatverwijzing. Stel dat de partitie op je verwijderbare schijf /dev/sdb1 blijkt te zijn. Eerst ontkoppelen (indien aangekoppeld), dan formatteren (in ext4, dus als optie meegeven: -t ext4. Je kan meteen ook een label meegeven als je wil: optie -L).
sudo umount /dev/sdb1
sudo mkfs -t ext4 -L "Mijn_harde_schijf" /dev/sdb1
Het formatteren zelf duurt een halve minuut of zo.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/19, 17:20:41 »
Nog even een opmerking mijnerzijds. Ik ben geen terminal-wonder dus ik hoop dat deze software een GUI heeft. Zo niet, is er dan een soortgelijk goed programma dat wel een GUI heeft en waarmee ik de externe harde schijf kan testen?

Lijkt mij wel duidelijk, toch!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/19, 18:45:13 »
Ongelooflijk zeg! Inderdaad zeer duidelijk. Bedankt Vanadium. Mijn mond is opengevallen van verbazing. In letterlijk 5 seconden was de externe harddisk van 1TB geformatteerd en van een label voorzien. Wauw!! Dit commando kan ik dus in principe voor ieder device gebruiken? (Wel belangrijk is natuurlijk om de juiste partitie te vermelden, anders formatteer je de verkeerde. Nou let ik daar heel scherp op, maar iemand die net met Linux begint kan dan van een koude kermis thuiskomen).

Nou ben ik dus niet zo technisch, maar wel erg nieuwsgierig =D. Hoe kan het nou dat wanneer ik via een GUI (bv Gparted) formatteer dit zo ontzettend veel langer duurt dan via de CLI? Het is echt een enorm verschil.

Overigens herkent mijn pc de externe harddisk ook weer, echter er is duidelijk iets mee aan de hand, want hij verdwijnt ook weer. Lijkt wel of ie automatisch mount en unmount. Ik weet niet, maar het rookpluimpje ontbreekt nog. Is er toevallig ook een commando om te checken of de externe disk kapot is (hardwarematig dan wel softwarematig) of moet ik dit via DISKS doen?

Een boek doet het altijd...

Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/19, 19:05:26 »
Het is een vaste behuizing 2,5inch. Dat valt dus niet te checken :(

Heb in DISKS al even rondgesnuffeld. Het programma ziet 2x de 1TB schijf :o. Die schijf is echt helemaal van 't padje af. Ik geloof niet dat ik daar nog mijn data aan wil toevertrouwen. Waarschijnlijk toch maar een nieuwe kopen. Wel zonde, want het ding was amper gebruikt.
Een boek doet het altijd...

Offline Nero

  • Lid
Re: kan externe harddisk niet mounten
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/19, 19:51:30 »
Installeer eens smartmontools.
sudo apt-get -y install smartmontoolsDaarna
sudo smartctl -A /dev/sdb