Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: blijft hangen bij "checking file systems"  (gelezen 968 keer)

meryanok

  • Gast
blijft hangen bij "checking file systems"
« Gepost op: 2007/06/03, 11:59:09 »
Heb nieuwe Ubuntu geinstalleerd omdat mijn oude niet meer opstartte.  Was nadat ik van een externe harde schijf alle gegevens op mijn interne harde schijf had geinstalleerd. situatie is zo:
20000 xp NTFS
20000 gegevens fat32
20000 gegevens fat32
15000 Ubuntu
800 swap

Tevens zijn ook alle gegevens verdwenen die ik naar me interne schijf(partitie fat32) heb gekopieerd. Hij geeft wel aan dat de harde schijf voller zit alleen de gegeven krijg ik niet te zien in Windows XP en live cd van ubuntu.

Er zal wel iets fout zijn gegaan tijdens kopieren aangezien hij nu blijft hangen tijdens opstarten met melding:
allemaal checkups en dan,
sck 1.40-WIP (14;-nov-2006)
dev/sda3: Superblock last write time is in the future.   FIXED.
dev/sda3: clean, 98548/2002752 files, 570271/3997696 blocks
                                                                                                                                [OK]
* Checking file systems...
sck 1.40-WIP (14-nov-2006)


enig idee.....

alvast bedankt
Ryan

Offline Soul-Sing

  • Lid
blijft hangen bij "checking file systems"
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/03, 13:37:05 »
je oude ubuntu startte niet meer op? wat bedoel je daar mee? was je grub corrupt/niet in orde? (kan haast niet) kreeg je toen ook foutmeldingen?
hoe oud is je harde schijf?

Offline gercokees

  • Lid
blijft hangen bij "checking file systems"
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/04, 08:38:49 »
In het opstartmenu kun je verschillende versies van de Kernel kiezen. Meestal kies je de nieuwste (staat bovenaan, met de hoogste nummering zeg maar), maar je kan ook een wat oudere kiezen. Eventueel onder recoverymode. Lukt dat wel? (Dus eerst oudere kernel, daarna recoverymode proberen)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline vanadium

  • Lid
blijft hangen bij "checking file systems"
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/04, 09:17:10 »
Zou je oude Ubuntu kunnen gebroken geweest zijn na de laatste kernel update (Kernel 2.6.20-16)? Ik ben net geconfronteerd geweest met het niet meer (behoorlijk) opstarten van mijn desktop. Het is een wat oudere Pentium met 128 MByte geheugen en twee harde schijven met een wat exotische partitieindeling: op de primaire (hda1) een grote datapartitie, op de secundaire een windows Millenium partitie (hdb1), en drie extended partitions hdb5, 6 en 7 voor Linux swap, / en /home. Het systeem start op en dropt me op een recovery console. fsck geeft een foutmelding voor hda1. Na het typen van shutdown -r now gaat het systeem evenwel verder met booten, de grafische loginmanager start op en toont de face browser, evenwel zonder de foto's van de gebruikers want wellicht is /home niet gemount. Vandaar kan ik dan via opties herstarten.

Door de oude kernel te kiezen, start het systeem als vanouds. Mogelijk was dat voor jou ook het geval geweest en hebben we hier gerelateerde problemen. Een fundamentele oplossing heb ik voorlopig niet: ik laat het systeem met de .15 kernel opstarten. Als een volgende kernel update het wel doet, dan moet het toch wel aan de update gelegen hebben.