Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sweex lw313  (gelezen 3806 keer)

Sweex lw313
« Gepost op: 2009/12/19, 20:03:58 »
Hoi,

Ik ben al een paar dagen aan het proberen een Sweex lw313 (usb, volgens Sweex.nl met RT2770 + RT2720 chipset) aan de praat te krijgen, zonder succes. Misschien is er iemand die me verder kan helpen?

Ik heb een minimal installatie van Karmic Koala, tijdens de installatie wordt de adapter niet herkend. Na het opstarten zegt "lsusb":
Bus 001 Device 002: ID 177f:0313wat volgens mij betekend dat het apparaat niet werkt?

"ifconfig" geeft geen notie van het apparaat. Ik heb geprobeerd de Ralink drivers RT2870USB en RT3070USB te installeren, maar die geven ook geen sjoege. Ndiswrapper in combinatie met de officiele Sweex drivers halen ook niets uit. Na installatie m.b.v. ndiswrapper zegt "ndiswrapper -l":
lw3x3_7x86 : driver installed
              device (177F:0313) present (alternate driver: rt2800usb)
Maar er wordt daarna nog steeds niet herkend door "lsusb". Ook blacklisten van rt2800usb haalt niets uit...

Ik heb weinig ervaring met Linux en kom er simpelweg niet uit... is er iemand die me kan/wil helpen? Ik heb inmiddels de Karmic installatie verwijderd en opnieuw geinstalleerd en heb nu dus een schoon systeem. Iemand een idee?

Re: Sweex lw313
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/19, 21:56:07 »
Ik niet, maar je zou deze link http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet kunnen doornemen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: Sweex lw313
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/19, 23:47:10 »
Hoi Vincent,

welkom op het forum !

Met die ndiswrapper moet je hier beter niet beginnen, die maakt het alleen maar ingewikkeld.
Met het blacklijsten van die "rt2800usb" ben je al op het goede spoor, dat moet volgens mij
bij deze chip. 
Controleer het resultaat het best met  lsmod | grep -v "snd"  (lijst van alle modules behalve "sound")
in de terminal.  Als er alleen nog de "rt2870sta" in staat, en ook geen "ndiswrapper" is het goed.

Mogelijk zal je dan nog de wicd  moeten installeren (via synaptic), die vervangt automatisch
de "network manager" (want die is bij 9.10 een beetje buggy).

track

Re: Sweex lw313
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/20, 12:38:39 »
Bedankt voor de antwoorden... blijkbaar zat ik er al redelijk dichtbij, want ik heb het inmiddels aan de praat...

Ik moest de RT2870STA driver (gedownload van Ralink) nog editten, in rtusb_dev_id.c heb ik de id van de adapter toegevoegd. Na installatie zag ik in /var/log/messages dat het apparaat ra0 kreeg ipv wlan0... na sudo ifconfig ra0 up werkte alles in een keer :) top!

Offline track

  • Lid
Re: Sweex lw313
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/20, 12:41:41 »
Oja, ik was van Uby 9.10 uitgegaan, je had immers niet verklapt welke Uby je hebt, blijkbaar een vroegere ...

Anders had ik je deze link kunnen geven:     ;)
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/msg458851/#msg458851

track

Re: Sweex lw313
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/21, 13:09:59 »
Track, klopt, die pagina heb ik ook deels gebruikt...

Misschien handig voor het archief om even te vermelden welke stappen uiteindelijk nodig waren op een kale ubuntu karmic:

- Blacklist rt2800usb en rt2800lib, tevens ook ndiswrapper als die wordt gebruikt
- RT2870Sta drivers downloaden van Ralink
- rtusb_dev_id.c bewerken en het usb id van het apparaat toevoegen.
- Driver van ralink compilen en installeren (sudo make, sudo make install)
- USB adapter inpluggen
- sudo ifconfig ra0 up
- voila, vanaf hier begon de adapter te knipperen en te werken

Offline track

  • Lid
Re: Sweex lw313
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/21, 13:41:02 »
Bij Uby 9.10 zit volgens mij en volgens http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/draadloze-usb-modules-met-n-standaard-die-out-of-the-box-werken-met-ubuntu-9-10/
die driver al out-of-the-box in de kernel modules.
Je had hem dus niet eens van Ralink hoeven binnen te halen (en compileren) ...

track

Re: Sweex lw313
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/21, 14:11:47 »
De bij Karmic geleverde rt2870 drivers kregen de adapter niet aan de praat... pas nadat ik de usb id aan rtusb_dev_id.c had toegevoegd en had gecompiled werkte het...

Offline erik58

  • Lid
Re: Sweex lw313
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/22, 17:33:38 »
ik heb een Sweex modem Wireless
onder Ubuntu 8.10 wordt deze meteen herkend,
nog wel even aanmelden, maar dan loopt die als een trein !

Dacht ik: dan maar meteen Ubuntu 9.10 installeren
,,,,,,,,,,,,,,,,
geen Wireless herkenning, ook niet na detectie.
het modem was NIET zichtbaar !

uit arren moede maar Ubuntu 8.10 terug gezet (ook niet gek !)
maar............?


weet iemand daar een oplossing voor ?
als je geen modem hebt kun je niet online oplossingen zoeken en opvragen
ook dat is dan lastig !


Offline track

  • Lid
Re: Sweex lw313
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/22, 17:42:18 »
Het is soms een ellende met die kinderziektes van Uby 9.10 .
Om die reden heb ik zelf ook alleen een test-installatie daaarvan aangemaakt:  "3-voudig opstartbaar"
- gewoon op een extra partitie erbij geïnstalleerd, de "oude" partities worden netjes meegenomen.

track