Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mint debian  (gelezen 3157 keer)

mint debian
« Gepost op: 2011/02/23, 23:39:57 »
Ik probeer mint debian te installeren op een HDD. Maar ik krijg steeds opnieuw een foutmelding.



Op de HDD staan 3 partitie's.
De eerste is ubuntu 10.10 en de 2 de partitie is mint debian. De derde is een swap.
Tijdens de installatie kies ik om de partitie van debian te formateren in ext4.  De dvd heb ik ook op
integriteit getest en alles is ok.  Ik kies tijdens de installatie om grub niet te installeren.
Na de installatie, die vlot verloopt, start ik opnieuw op in ubuntu 10.10 en doe update-grub
om debian in grub te krijgen.
Als ik dan opnieuw boot staat debian mooi in grub maar na selectie krijg ik bovenstaand scherm.
Hoe kan dit?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 23:42:38 door chris_J »

Offline h2o

  • Lid
Re: mint debian
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/23, 23:58:28 »
Zo te zien kan hij een van de partities niet vinden, ik vermoed de Mint DE partitie?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: mint debian
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/24, 00:13:25 »
Zo te zien kan hij een van de partities niet vinden, ik vermoed de Mint DE partitie?

En toch is deze er.  Hierbij een beeld van GParted.



sdb1: ubuntu 10.10
sdb2: mint debian
sdb3: swap

Offline h2o

  • Lid
Re: mint debian
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/24, 07:26:23 »
Je schrijft in je eerste post dat je Grub niet installeert, nu kan Grub je partitie niet vinden. Je ziet zelf dat hij de partitie met die ingewikkelde uuid niet kan vinden. Niet-vinden is niet hetzelfde als niet-bestaan. Iets kan wel bestaan, maar niet gevonden worden. En dat is hier denk ik aan de hand.
Vraag: Wat staat er op sda als ik zo vrij mag zijn?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 07:28:07 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: mint debian
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/24, 10:44:37 »
Ik moet zeggen dat ik vreselijk gedonder heb gehad om Mint Debian op een andere partitie te zetten dan op A uiteindelijk heb ik het opgegeven en na een tijdje VM op Deb zelf over gestapt

Offline h2o

  • Lid
Re: mint debian
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/24, 11:08:39 »
Ik moet zeggen dat ik vreselijk gedonder heb gehad om Mint Debian op een andere partitie te zetten dan op A uiteindelijk heb ik het opgegeven en na een tijdje VM op Deb zelf over gestapt
De vraag blijft staan: Wat heb je op sda staan?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: mint debian
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/24, 11:16:22 »
toen Win7 nu Debian maar al heb ik er dos of beos opstaan zou niets uit mogen maken (maar eh ik heb het probleem niet laten we bij de starter blijven)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/24, 11:18:22 door Xarvaz »

Offline h2o

  • Lid
Re: mint debian
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/24, 11:24:40 »
toen Win7 nu Debian maar al heb ik er dos of beos opstaan zou niets uit mogen maken (maar eh ik heb het probleem niet laten we bij de starter blijven)
Ach so... persoonsverwisseling, neem mij niet kwalijk.
Maar je kunt Mint DE ook ergens anders op installeren hoor. Laatst ook op een USB schijf. Je moet bij een van de laatste procedures van de installatie (net voordat je aan het daadwerkelijke installeren begint) op geavanceerd klikken, dan krijg je die mogelijkheid. Maardat zijn zaken die je gewoon moet weten. Ik kan mij voorstellen dat dit best lastige materie is.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: mint debian
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/24, 13:52:25 »
Je schrijft in je eerste post dat je Grub niet installeert, nu kan Grub je partitie niet vinden.

Zoals je kan lezen in m'n eerste post staat Mint debian wel in grub!

"Als ik dan opnieuw boot staat debian mooi in grub maar na selectie krijg ik bovenstaand scherm."

Vraag: Wat staat er op sda als ik zo vrij mag zijn?

windows 7

Zou het kunnen helpen als ik de schijven, fysiek, van plaats verwissel door de sata kabels te verwisselen?

Re: mint debian
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/24, 13:54:42 »
Citaat
Ik kies tijdens de installatie om grub niet te installeren.
Na de installatie, die vlot verloopt, start ik opnieuw op in ubuntu 10.10 en doe update-grub
om debian in grub te krijgen.

Aan de TS een vraag: waarom doe je dit op deze manier?
Ik heb een dualboot Mint en Mint Debian en heb gewoon de Grub laten installeren.
Dus wie weet ligt het daar wel aan?



Ik doe dit om ubuntu als basis te houden.

Re: mint debian
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/24, 19:23:46 »
Je kan bij installatie toch kiezen waar je de grub wil installeren? Dat had ik ook dus daarom begrijp ik even niet waarom je het op deze manier doet.

Ik doe het op deze manier anders heb je telkens een nieuwe grub.  Dus als je bijv. suse, fedora, en mint zou installeren krijg je telkens een nieuwe grub.
Daarom hou ik het bij de grub van ubuntu 10.10. Dmv update-grub worden de nieuwe distro's en kernels dan in grub geplaatst.  
Zo doe ik het al een tijdje en dat werkte tot nu altijd perfect met tal van verschillende distro's. Deze distro's stonden dan soms zelfs op m'n derde HDD (sdc) en zelfs dat werkte perfect.  Telkens koos ik er voor om in de nieuwe distro grub niet te installeren.
Enkel mint debian wringt nu tegen  :)