Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)  (gelezen 9976 keer)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #25 Gepost op: 2008/11/23, 21:50:54 »
@ Vistaus; dat zou natuurlijk best kunnen, neemt natuurlijk niet weg dat die up/down +/-
knoppen er niet voor niks opzitten en minstens voorrang moeten nemen op knaagdier input  ;)
Dus 'vreemd en zeer afwijkend' (by Pjotr)  blijft het natuurlijk.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #26 Gepost op: 2008/11/24, 00:04:18 »
Ik kan je wat algemeenheden geven en ik heb wat vragen ;

Ten eerste; je hebt nu als root een .asoundrc gemaakt; dat moet niet,
haal hem (ook weer als root) weer weg. Aangezien je het sudo commando
hebt gebruikt weet je je te redden in de terminal, das fijn (voor mij) want dan
ga ik op die voet verder.
Na vier weken prutsen, vind ik die terminal nog steeds vrij lastig. Vooral met die commando's en zo. Ik heb vanmiddag nog wat geprobeerd te installeren, maar omdat ik nergens kon vinden welk commando ik in moest typen, heb ik daar maar van afgezien. Staat er niet ergens een overzicht met commando's of je weet?
Hoe dan ook, ik heb eergisteren een boek gekocht. Misschien dat het wat oplevert.


Inventarisatie;
Welke versie van ubuntu gebruik je ?
Ubuntu 8.04 LTS Hardy Heron

Hardware; welke en hoeveel soundcards heb je? doe even een aplay -l
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: CMI8738 [C-Media CMI8738], apparaat 0: CMI8738-MC6 [C-Media PCI DAC/ADC]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: CMI8738 [C-Media CMI8738], apparaat 1: CMI8738-MC6 [C-Media PCI 2nd DAC]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: CMI8738 [C-Media CMI8738], apparaat 2: CMI8738-MC6 [C-Media PCI IEC958]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0 


en geef aan welke kaart je hoofdzakelijk gaat gebruiken.
Ik heb drie geluidskaarten: 1 onboard, 1 zelf geplaatst en 1 in mijn Logitech Z10 luidsprekers.
Die onboard heb ik uitgeschakeld als het goed is en omdat de luidsprekers op plug and play staan worden de beide anderen nu gemixt.


Je hebt, naar ik aanneem de zaak via een tarball geïnstalleerd? (je weet dus ook dat het alfa software betreft?)
Wat is een tarball? En ja ik zag iets staan over dat het nog geen definitieve versie is. Is dat erg?

Waarom heb je trouwens precies deze software nodig, ik nl. zag nog een aantal equal
plugins voorbijkomen in Synaptic oa. mbt. ladspa
Heeft het überhaupt gewerkt in je vorige install ?
Nodig, nodig, ach wat heet nodig. Bij m'n vorige installatie had ik de luidsprekers als usb staan en daarvoor de G15 familie geinstalleerd. Na twee weken errors, gedoe en heel veel ergernis heb ik de G15 daemon en co radicaal van mijn pc verwijderd en de luidsprekers op plug en play gezet. Dat betekent wel dat de touch-screen knoppen voor bass en tremble zijn uitgeschakeld. Het leek me wel handig als ik die op de een of andere manier kon instellen. Niet per mediaplayer, maar gewoon algemeen. Na wat rondsnuffelen op internet kwam ik bij Alsaequal uit. Ik heb het dus nog nooit werkend gezien en als er een alternatief is, hoor ik dat graag.

Je kunt met touch .asoundrc even een lege .asoundrc  aanmaken of direkt met
de editor van jouw keuze aan de slag (ik doe dat het liefst met vi)
Kopieer even de code die je 2 posts geleden hebt beschreven, plak die in je .asoundrc
thats all, hij gebruikt nu card0 als default (voorzover ik het zelf begrepen heb van hun site)
De rest van het alsa gebeuren wordt systemwide beheerd vanuit /etc/modprobe.d/alsa-base
Je .asoundrc is meer bedoeld om de gebruiker het 1 en ander om te kunnen laten buigen, kijk
anders even in de alsa wiki en let op, er zijn diverse issues met alsa mbt. bijv. labelnamen van
de hardware en ook het niet altijd goed functioneren met pulseaudio.

Groeten Gerrit
Dit laatste ga ik morgenavond nog eens goed doorlezen. Je hoort nog of het gelukt is.
Dank.
:)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #27 Gepost op: 2008/11/24, 23:45:56 »
Je kunt met touch .asoundrc even een lege .asoundrc  aanmaken of direkt met
de editor van jouw keuze aan de slag (ik doe dat het liefst met vi)
Kopieer even de code die je 2 posts geleden hebt beschreven, plak die in je .asoundrc
thats all, hij gebruikt nu card0 als default (voorzover ik het zelf begrepen heb van hun site)
De rest van het alsa gebeuren wordt systemwide beheerd vanuit /etc/modprobe.d/alsa-base
Je .asoundrc is meer bedoeld om de gebruiker het 1 en ander om te kunnen laten buigen, kijk
anders even in de alsa wiki en let op, er zijn diverse issues met alsa mbt. bijv. labelnamen van
de hardware en ook het niet altijd goed functioneren met pulseaudio.

Groeten Gerrit
Dit laatste ga ik morgenavond nog eens goed doorlezen. Je hoort nog of het gelukt is.
Dank.
:)
Enfin, het is dus niet gelukt.
Met  'touch .asoundrc' wordt er niet echt iets geopend. Er gebeurd eigenlijk helemaal niks volgens mij.
Met 'vi' krijg ik in de terminal wel een ruimte waar ik het een en ander in kan zetten en onderaan staat ' recording' , maar geen idee hoe ik dat op kan slaan of wat ik daar dan verder mee moet.
De alsawiki zal ik nog doornemen.
En ik ga ondertussen maar eens rondkijken of er geen simpeler methode bestaat om het geluid ' systeembreed'  te regelen.
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #28 Gepost op: 2008/11/25, 15:59:50 »
Hallo

Ik was dus iets te voortvarend in de aanname van je terminal kennis.
Je hoeft het bestand .asoundrc niet met touch aan te maken, het kan
Je hoeft de terminal editor genaamd vi niet te gebruiken; het kan
(alternatieve editors in de terminal; joe,  nano en vele anderen)

Je kunt natuurlijk even met je gewone bestandsbeheerder kijken wat er in je
home zit. Alleen moet je met ctrl + h even de hidden files aanzetten, anders zie dus
inderdaad niet dat er een lege .asoundrc is aangemaakt met touch. (touch opent dus niets)
Je kunt gewoon gedit starten als grafische editor (bijv. via alt + F2)
kopieer vanaf deze website de code en plak die in je gedit sessie, opslaan als .asoundrc en klaar.

De terminal vind ik persoonlijk plezierig werken, veel meer opties en niet dat blarentrekkende geschuif met
het knaagdier. Voor een ander ligt dat natuurlijk anders, het is een kwestie van smaak/keuze.
Het vergt inderdaad veel leeswerk en trial en error en je hoeft natuurlijk niet alle 2600 a 3000 mogelijke
commando's te kennen.

Succes Gerrit

kleine aanvulling; vi wordt beschouwd als een lastig te beheersen tooltje, daarbij komt dat ie in de
standaard uitvoering in ubuntu de cursorbesturing met de pijltoetsen mist en de insert label
onderaan niet weergeeft; je moet nog vim (niet vim-common) na installeren om dit te verhelpen
(vim-common zit er al op en moet blijven)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/25, 16:33:38 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #29 Gepost op: 2008/11/25, 16:15:47 »
Ik wil even zeggen: wat de handleiding van Samsung beschrijft over het instellen van de monitor, is oud en achterhaald. Niet doen dus!

Offline Willy4

  • Lid
Re: Instellingsknoppen beeldscherm werken niet (+ DDC & Alsaequal)
« Reactie #30 Gepost op: 2008/11/26, 14:32:35 »
Ik wil even zeggen: wat de handleiding van Samsung beschrijft over het instellen van de monitor, is oud en achterhaald. Niet doen dus!
In de gebruiksaanwijzing staan maar twee dingen met betrekking tot Linux: 1. Het installeren van een driver. 2. Het bekend maken van de monitor in de bios.
Wat betreft het installeren van een eventuele driver heb je helemaal gelijk. De monitor werkt uitstekend zonder dat daar nog iets voor moet worden geinstalleerd.
Het bekend maken van de monitor in de bios (merk / type enz) blijkt wel degelijk een goede tip.
Het betreft hier namelijk een vierkante monitor. Als je Ubuntu 8.04 en dus waarschijnlijk ook 8.10 installeerd, dan is het beeld een klein beetje te breed waardoor de schuifbalk aan de zijkant en ook de uitschakelknop half verdwijnt. Ik vermoed dat men er van uitgaat dat de standaard inmiddels breedbeeld is. Waarschijnlijk is dat ook wel op te lossen door de schermresolutie aan te passen, maar na het bekend maken van het merk en type monitor in de bios en een nieuwe opstart, bleek het beeld precies passend. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)