Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virusscanner  (gelezen 5922 keer)

Peerke

  • Gast
Virusscanner
« Gepost op: 2005/11/27, 08:48:20 »
Ben pas begonnen met Ubuntu (sinds gisteren) heb hiervoor altijd met Windows gewerkt.

Mijn vraag is, moet je bij Ubuntu ook een virusscanner installeren, en zoja waar kan ik deze dan downloaden.

Zijn er nog zaken die ik in het oog moet houden ivm veiligheid van het systeem, bijvoorbeeld onder Windows kun je gebruik maken van Adaware of Spybot, zijn er voor Ubuntu ook soortgelijke proggies, of is dit niet nodig.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Virusscanner
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/27, 10:44:45 »
Hallo en welkom,

Onder Linux heb je geen last van virussen. Alles wat extensiegebonden is of typische lekken gebruikt van Windows kan uw systeem niet deren. Er bestaat wel degelijk een virusscanner: Aegis. Maar die heb je niet nodig. Wanneer je je computer aanzet wordt standaard ook een firewall opgestart. Als je wil zien wat ie doet, installeer dan firestarter.

Voor spy-en adware ben je echter niet safe. Gewone tracking-cookies doen hun job nog steeds :( Ik heb geen weet van een scanprogramma om dit te onderzoeken. Iemand?

Virusscanner
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/27, 11:59:39 »
1) Adblock extensie in firefox
2) Cookie manager extensie in firefox

Dat helpt je daartegen :)

spyware en adware in andere vormen heb je niet onder Linux.

reedevw

  • Gast
Virusscanner
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/03, 21:37:09 »
Citaat
spyware en adware in andere vormen heb je niet onder Linux.
Nog niet!

Maar vergeet ook niet als je WINE geinstalleert hebt dat een AV scanner belangrijk kan zijn.

Als je allerlei software download om op een andere machine te gebruiken kan het scannen handig zijn.
Anders besmet je een andere machine.

Jammer dat er nog geen uitgebreide scanners zijn.
:(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Virusscanner
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 22:19:53 »
Waarom schop je deze ruim twee jaar oude draad ineens omhoog? Bovendien klopt het niet, wat je zegt. Onder Wine kan een Windowsvirus zich ook niet op je systeem installeren. Verder zijn er tegenwoordig wel uitgebreide scanners, maar die heb je niet nodig.

Kijk hier eens:
http://computertip.googlepages.com/veiligheidinubuntu