Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux voor ouders  (gelezen 4692 keer)

Linux voor ouders
« Gepost op: 2008/03/28, 20:24:03 »
Hallo,

Ik heb een oud laptopje gekregen en ik wou hem aan mijn ouders geven zodat ze een beetje konden internetten en emailen. De laptop heeft een intel celeron processor van 433 mhz en 192 mb ram. Nu zijn mijn ouders bekend met windows ( aleen internetten en emailen kunnen ze ) maar ik zou liever linux hierop zetten zodat er geen extra antivirus programma hoeft mee te draaien en dat de laptop niet steeds trager wordt..

Welke linux distro raden jullie aan, ik configureer hem zelf en geef hem dan aan mijn ouders. Dus in gebruik moet hij zo simpel mogelijk zijn.

Alvast bedankt!

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Linux voor ouders
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 20:27:54 »
ik heb bij mijn schoonmoeder pas Puppy linux op de pc gezet met een windows theme van Icewm. Ziet er zeer windows uit. Ook zij gebruikt alleen mail en internet. gaat prima. Ik heb  twee iccontjes op de desktop gezet: internet en email.
Meer gebruikt ze niet. Deze pc was ook een p2 733mhz 128 MB ram. Bij jouw specs moet dat zeker lukken.

Je kunt ook kiezen voor een commandline install van xubuntu en dan zelf alles opbouwen. Puppy is echter snel geinstalleerd en is ook zeer compleet. Je kunt tekstbestanden en foto's bekijken. Dus wat mij betreft: Puppy!

gr Idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Linux voor ouders
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 20:37:12 »
Inderdaad, of een variant zoals Teen puppy 2008.

Monk.

Offline Dave

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/28, 20:58:16 »
een vriendin van me heeft een nog iets langzamere pc en werkt goed met Ubuntu.
opstarten gaat wel niet zo vlot maar internet, chatten en mailen gaat prima.
ligt ook wat aan de componenten zelf eigenlijk, de ene is rapper dan de andere ondanks zelfde specs.

met firefox en thunderbird zullen ze niet eens merken dat het geen windows is.
desnoods snelkoppelingen op bureaublad en op de snelstartbalk.

Offline mcgyver

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/29, 08:55:56 »
Ik heb op een soortgelijke laptop Xubuntu gezet. Zelfde processor en evenveel geheugen. Je moet dan wel de alternate cd gebruiken.

Offline HP

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/29, 11:18:49 »
Misschien wat geheugen bij plaatsen als dat nog kan.....? dan kun je Ubuntu een goeie kans geven. Anders Xubuntu.

Of willen ze een PC 'hebben'? ;-) De specs van wat er tegenwoordig bij het grootvuil staat, zijn doorgaans beter dan van de laptops die nog wat geld waard zijn!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Linux voor ouders
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/29, 12:20:37 »
Mijn moeder is 68 en werkt nu ongeveer een jaar met Ubuntu. Ze kan surfen, mailen, internetbankieren, haar dossier van het ziekenfonds raadplegen, scannen, printen en haar digitaal fototoestel afladen.

Ze is veel gelukkiger dan met Windows, geen antivirus, geen onverstaanbare update-boodschappen, geen spyware en in het menu alleen die dingen die ze ook echt gebruikt.

Ubuntu is echt een aanrader!

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Linux voor ouders
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/29, 22:02:13 »
Helemaal mee eens, ik denk dat Ubuntu zodanig gebruiksvriendelijk is dat het de moeite waard is om de specs wat te upgraden. Mijn ouders van 81 en 83 gebruiken het alweer enige jaren en zijn bedreven genoeg in surfen, emailen, briefje kloppen en afdrukken. Heb ze paar weken geleden (toen de camera support uitkwam) geleerd te Skypen. In tegenstelling tot vroeger toen ze om de haverklap belden voor "support" met hun Windows bakkie, bellen ze nu alleen nog maar voor leuke dingen!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Linux voor ouders
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/29, 23:07:03 »
Ik heb xubuntu geprobeerd, maar die bootte maar 1 keer op en de 2e keer bleef hij vast staan tijdens het opstarten. Puppy linux heb ik ook geprobeerd te installeren, maar die liep al vast tijdens de installatie, net nadat je de keuze moest maken tussen xvesa of xorg. Ubuntu is denk ik te zwaar voor deze laptop want de live cd's opstarten duurt echt een eeuwigheid. Dit schiet niet erg op zo. Toch maar windows??

Jammergenoeg zijn de specificaties niet te verbeteren, de processor is vastgesoldeerd en het geheugen zit al tot de max, volgens verschillende sites ondersteund de laptop niet meer dan 192 mb intern geheugen. Enige wat upgradeble is is de harde schijf maar veel prestatiewinst is daar niet mee te behalen...

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Linux voor ouders
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/29, 23:13:26 »
Citaat van: koenvanwijk
Ik heb xubuntu geprobeerd, maar die bootte maar 1 keer op en de 2e keer bleef hij vast staan tijdens het opstarten. Puppy linux heb ik ook geprobeerd te installeren, maar die liep al vast tijdens de installatie, net nadat je de keuze moest maken tussen xvesa of xorg. Ubuntu is denk ik te zwaar voor deze laptop want de live cd's opstarten duurt echt een eeuwigheid. Dit schiet niet erg op zo. Toch maar windows??

Jammergenoeg zijn de specificaties niet te verbeteren, de processor is vastgesoldeerd en het geheugen zit al tot de max, volgens verschillende sites ondersteund de laptop niet meer dan 192 mb intern geheugen. Enige wat upgradeble is is de harde schijf maar veel prestatiewinst is daar niet mee te behalen...
waar heb je tijdens de install van puppy voor gekozen? xvesa of xorg?
Je moet volgen smijn xvesa nemen, die is het lichtst, andere werkte bij mij ook niet. 192MB ram moet werken, bij mij draait het op 128MB vlekkeloos!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Speedboy

  • Gast
Linux voor ouders
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/29, 23:14:00 »
Dreamlinux is erg snel, makkelijk te gebruiken en de versie voor 3.0 is ook gebasseerd op ubuntu.  Voor email en internetten is dat een erg goede distro.

xesisoj

  • Gast
Linux voor ouders
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/29, 23:20:16 »
Probeer eens te installeren van de alternate CD van Ubuntu en niet de Live CD

Linux voor ouders
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/29, 23:27:02 »
Citaat van: Idzme
Citaat van: koenvanwijk
Ik heb xubuntu geprobeerd, maar die bootte maar 1 keer op en de 2e keer bleef hij vast staan tijdens het opstarten. Puppy linux heb ik ook geprobeerd te installeren, maar die liep al vast tijdens de installatie, net nadat je de keuze moest maken tussen xvesa of xorg. Ubuntu is denk ik te zwaar voor deze laptop want de live cd's opstarten duurt echt een eeuwigheid. Dit schiet niet erg op zo. Toch maar windows??

Jammergenoeg zijn de specificaties niet te verbeteren, de processor is vastgesoldeerd en het geheugen zit al tot de max, volgens verschillende sites ondersteund de laptop niet meer dan 192 mb intern geheugen. Enige wat upgradeble is is de harde schijf maar veel prestatiewinst is daar niet mee te behalen...
waar heb je tijdens de install van puppy voor gekozen? xvesa of xorg?
Je moet volgen smijn xvesa nemen, die is het lichtst, andere werkte bij mij ook niet. 192MB ram moet werken, bij mij draait het op 128MB vlekkeloos!
Als ik Xvesa kies, zie ik dit staan en verder komt hij niet:

This script will run X windows for you...
0x0111 640x480x16
Starting X with video mode 0x0111 and mouse psaux...

En met xorg krijg ik alleen maar zwart scherm...

Offline mcgyver

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/29, 23:31:02 »
Welke *buntu je ook gebruikt, je zal met deze hoeveelheid geheugen de alternate versie moeten gebruiken.

Offline Dave

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/30, 01:14:31 »
Citaat van: Marc Duval
Mijn moeder is 68 en werkt nu ongeveer een jaar met Ubuntu. Ze kan surfen, mailen, internetbankieren, haar dossier van het ziekenfonds raadplegen, scannen, printen en haar digitaal fototoestel afladen.

Ze is veel gelukkiger dan met Windows, geen antivirus, geen onverstaanbare update-boodschappen, geen spyware en in het menu alleen die dingen die ze ook echt gebruikt.

Ubuntu is echt een aanrader!
daar heb je gelijk in.
Al wat de gebruiker zelf toch niet aan komt is eenvoudig te verbergen.
Scheelt een jas eigenlijk.
En dan de groeperingen nog.

Geen wonder eigenlijk dat je wel eens hoort tis een perfect systeem voor de basis zaken :-)

Offline Dave

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/30, 01:20:12 »
of heel veel geduld hebben.
Om de live cd te starten kun je nadien nog rustig de hond uitlaten en ontbijten.
Ook bij de installatie kun je langere tijd denken dat er niets meer gebeurt maar als het lichtje van de schijf af en toe wat op komt gewoon laten gaan.
eenmaal geinstalleerd willen de gebruikelijke dingen dan nog best vlot werken, zeker als de voorbeeld weergaves in mappen wat beperkt wordt.

Linux voor ouders
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/30, 09:19:50 »
Tijdens het opstarten met de live cd van puppy zijn er vast allerlij opties aan te geven. Let maar op tijdens de eerste schermen. Vaak zitten daar ook opties tussen om je gpu wat te ontlasten.

Monk.

Offline Ramana

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/30, 09:49:23 »

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Linux voor ouders
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/30, 12:09:24 »
Of Damn Small Linux (DSL)?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Linux voor ouders
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/30, 14:05:46 »
Heeft ubuntu 6.06 lagere systeemeisen dan 7.10? Of maakt dat niet veel uit?

Offline Bobbie

  • Lid
Linux voor ouders
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/30, 14:18:38 »
Dan zou je deze kunnen gebruiken bedoel je   http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/miniubuntu/

gr