Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Statuten Stichting Ubuntu-NL  (gelezen 12911 keer)

Offline Double12

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #50 Gepost op: 2010/10/12, 12:24:25 »
Ik heb verzuimd bij de meeting aanwezig te zijn. Als ik er wel was geweest had ik zeker van me laten horen. Ik vind het eigenlijk opgepast om op dit moment weer helemaal de discussie over het wel of niet oprichten van een rechtspersoon te gaan voeren, terwijl er al mensen (zoals Ertai) veel tijd in hebben gestoken om de rechtspersoon voor te bereiden. Het stadium van vrijblijvendheid zijn we echt gepasseerd hoor!
Alleen als er echt nieuwe argumenten zijn om geen rechtspersoon op te richten, kun je de discussie over het wel of niet oprichten van een rechtspersoon weer gaan voeren. Als er geen nieuwe argumenten zijn, is het gewoon verzanden in een discussie die al heel oud is.


Het lijkt me trouwens verstandig om bij het uitstellen van het oprichten van de rechtspersoon, een duidelijke datum te noemen waarop we wel weer verder gaan. Een voorbeeld voor zo'n datum kan de LoCo-reapproval zijn. Als je geen duidelijke datum kiest, blijf je het uistellen en loop het op niets uit. Terwijl we eigenlijk al verder dan ooit zijn in het proces van het oprichten van de rechtspersoon.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #51 Gepost op: 2010/10/12, 12:29:58 »
Ik volg dit hele proces niet echt, maar ben het wel met Double12 eens.
Ik had tijdens de meeting ook voorgesteld om concrete/meetbare punten vast te stellen voor wanneer je er wel weer mee door kunt. Maar dit lukte niet echt. "rustiger vaarwater" is erg vaag, multi-interpretabel, niet objectief te meten.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Double12

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #52 Gepost op: 2010/10/12, 12:38:57 »
Een mooi punt zou zijn: direct na de LoCo-reapproval.
Maar een andere mogelijkheid is om de plannen voor de rechtspersoon juist mee te nemen in het plan van aanpak om gereapproved te worden als LoCo-team.

Offline Dave

  • Lid
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #53 Gepost op: 2010/10/12, 12:48:20 »

Een stichting kan ook verschillende risico's afvangen voor vrijwilligers. Een van de risico's is als bijvoorbeeld een computer stukgaat als een vrijwilliger ermee bezig is. Dit risico kan dan door de stichting afgevangen worden omdat die de party organiseert.

  • als een computer stuk gaat is dit een probleem van de eigenaar
  • een stichting zal deze aansprakelijkheid niet afvangen (omdat die de party organiseert?)


[/quote]


Nee maar je kunt wel aansprakelijk gesteld worden.
ten eerste moet dit tevoren duidelijk aangegeven zijn dat eigen risico en tweedes is een verekeringsmij er "handiger" in een claim af te wijzen dan dat je als particulier wat aan de broek krijgt.


Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #54 Gepost op: 2010/10/12, 13:44:09 »
Een mooi punt zou zijn: direct na de LoCo-reapproval.

En wat als Ubuntu-NL niet door de reapproval heenkomt? Ik zie geen directe relatie tussen de loco reapproval en het wel of niet goedkeuren van de voorgestelde stappen om een rechtspersoon op te richten.

Wel zie ik er enige logica in dat het nemen van beslissingen die belangrijk zijn, zoals het goedkeuren van stappen te nemen voor het oprichten van een rechtspersoon op dit moment misschien beter niet genomen kunnen worden omdat de organisatie en besluitvormingsprocedures op dit moment niet duidelijk zijn. Dat was het argument dat Sense naar voren bracht, en dat steun kreeg van een aantal mensen. Dat zou betekenen dat de goedkeuring moet wachten tot dat de gemeenschapsraad functioneel is. Ik zie wel de logica hier van in, maar ik vind het niet noodzakelijk om te wachten. Maar ik vind het wel belangrijk dat het team met een duidelijke meerderheid akkoord is met te nemen stappen ivm. de oprichting van een rechtspersoon. En als dat niet het geval is, dan zit er wat mij betreft niks anders op dan wachten.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #55 Gepost op: 2010/10/13, 11:02:53 »
Dan graag nog even terug naar de statuten. Thomas stelde een gewijzigde omschrijving voor van de Ubuntu-NL gemeenschap. Die heb ik even laten sudderen. Volgens mij kan het dan ook zo worden gelezen, dat ik -als individueel lid- bij de stichting aan kan kloppen voor financiële ondersteuning van mijn op Ubuntu gerichte website (bijvoorbeeld). Misschien moet het toch meer worden toegesneden. Tenzij mijn voorbeeld als een reële optie wordt gezien.

Ik zie dat inderdaad als een reële optie. Het is wat mij betreft aan de bestuursleden om te beoordelen in hoeverre een project past binnen de doelen van de stichting, in dit geval het ondersteunen van de activiteiten van de ubuntu-nl gemeenschap.

Om op dit specifieke voorbeeld in te gaan is dan de vraag in hoeverre deze website die buiten het eigen domein (ubuntu-nl.org) van de gemeenschap geplaatst is bijdraagt aan de activiteiten die de ubuntu-nl gemeenschap onderneemt. Neem bijvoorbeeld Pjotr zijn website, die veel ubuntu-nl leden waarderen. Stel dat Pjotr de stichting om steun vraagt om de kosten van hosting te financieren, en dat hij daarbij een beroep doet op de waarde die zijn website heeft voor de leden van Ubuntu-NL. Ik kan me dan voorstellen dat een bestuur ondanks dat deze website een bijdrage levert aan de gemeenschap, dit verzoek toch zou weigeren omdat de diensten die Pjotr aanbied ook binnen de gemeeschaps website van ubuntu-nl.org aangeboden zouden kunnen worden, en het plaatsen buiten dit domein leidt tot een versnippering van documentatie, waar het doel van de gemeenschap is om een geïntereerde community documentatie te bieden waar leden terecht kunnen voor zoveel mogelijk vragen.

Een vergelijkbare situatie zou zich kunnen voordoen als een forumlid op eigen initiatief en onafhankelijk van het ubuntu-nl promotieteam een releaseparty wil organiseren en daarvoor een zaaltje wil huren. Dit is dan een initiatief dat niet direct vanuit de bestuurlijke organisatie van ubuntu-nl wordt genomen, desondanks zou een dergelijk initiatief voor de stichting gewoon beoordeeld kunnen worden in hoeverre het past binnen de doelen van de stichting. In dit geval vermoed ik dat zo'n initiatief gewoon de steun van de stichting zal kunnen krijgen (als het inhoudelijk goed in elkaar zit), ook al staat het initiatief los van de bestuurlijke organisatie van ubuntu-nl en is het een typisch community initiatief.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #56 Gepost op: 2010/10/14, 10:23:53 »
@ Thomas

Helder en een goede insteek. Het is aan de stichting om de criteria zo transparant mogelijk neer te zetten, maar prima zo.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #57 Gepost op: 2010/10/16, 10:52:10 »
als mij gevraagd wordt ten behoeve van Ubuntu-nl een presentatie of workshop te houden, dan mag van mij worden verwacht dat ik de belangen van Ubuntu-nl uitdraag en dat op een manier doe die daarbij past. Of ik daar nu voor wordt betaald of niet.
Als je iets voor oe-boen-toe geeft betekend dat "voor niks" en wordt je niet betaald *.

De medewerkers op de releaseparty (inclusief presentatoren) zijn enthousiaste mensen die daar niet voor betaald krijgen.
Los van inhoud kunnen deze presentaties mensen enthousiast maken ook iets (oe-boen-toe) voor Ubuntu te doen. Dat is een doel van de Ubuntu releaseparty.

* Zie voor de betekenis van oe-boen-toe in dit filmpje op 1:24.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #58 Gepost op: 2010/10/16, 12:28:08 »
als mij gevraagd wordt ten behoeve van Ubuntu-nl een presentatie of workshop te houden, dan mag van mij worden verwacht dat ik de belangen van Ubuntu-nl uitdraag en dat op een manier doe die daarbij past. Of ik daar nu voor wordt betaald of niet.
Als je iets voor oe-boen-toe geeft betekend dat "voor niks" en wordt je niet betaald *.

De medewerkers op de releaseparty (inclusief presentatoren) zijn enthousiaste mensen die daar niet voor betaald krijgen.
Los van inhoud kunnen deze presentaties mensen enthousiast maken ook iets (oe-boen-toe) voor Ubuntu te doen. Dat is een doel van de Ubuntu releaseparty.

* Zie voor de betekenis van oe-boen-toe in dit filmpje op 1:24.


Ik weet niet waar je nu op aan koerst, maar ik kan wel zeggen dat ik de toonzetting behoorlijk beledigend vind.

Mijn bijdrage ging in op de allergie die door sommigen wordt ervaren bij de termen 'professioneel' en 'zakelijk' binnen een vrijwilligersorganisatie. Daar heb jij een andere mening over. Dat mag, die gun ik je ook en als dat door de Ubuntu-nl gemeenschap wordt gedeeld leg ik mij daarbij neer. Maar gun mij het respect een andere mening te hebben en benader mij niet als een klein kind die de basisbeginselen van Ubuntu (oe-boen-toe, om maar even in jouw termen te blijven) nog uitgelegd moet krijgen. Ga ook niet impliceren dat mijn enthousiasme en inzet voor Ubuntu minder is dan die van andere ondersteuners van de release parties. In mijn optiek is iedere inzet waardevol, waarbij de inzet van sommigen wat zichtbaarder is dan anderen.

Overigens klopt het argument niet, want er zijn voldoende mensen die nu aan Ubuntu werken, zowel aan de ontwikkeling, als de promotie als de ondersteuning van de gemeenschap, en daar gewoon voor worden betaald.

En daar wil ik het voor deze discussie bij laten. Jammer genoeg komt een punt als dit nog te vaak voorbij.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #59 Gepost op: 2010/10/16, 13:12:40 »
Het was niet mijn bedoeling iemand te beledigen, sorry als dat zo over is gekomen.  :(

@Jan: Ik twijfel in het geheel niet aan jou enthousiasme en inzet voor Ubuntu. Integendeel:)

Het is duidelijk dan niemand van/via/door de Ubuntu-NL LoCo betaald krijgt maar het juist energie, tijd en soms zelfs wat geld, kost. Dat andere partijen daar anders mee om gaan is ook prima. Maar staat dit niet helemaal los van een Stichting?

Een vergelijkbare situatie zou zich kunnen voordoen als een forumlid op eigen initiatief en onafhankelijk van het ubuntu-nl promotieteam een releaseparty wil organiseren en daarvoor een zaaltje wil huren. Dit is dan een initiatief dat niet direct vanuit de bestuurlijke organisatie van ubuntu-nl wordt genomen, desondanks zou een dergelijk initiatief voor de stichting gewoon beoordeeld kunnen worden in hoeverre het past binnen de doelen van de stichting. In dit geval vermoed ik dat zo'n initiatief gewoon de steun van de stichting zal kunnen krijgen (als het inhoudelijk goed in elkaar zit), ook al staat het initiatief los van de bestuurlijke organisatie van ubuntu-nl en is het een typisch community initiatief.
Maar, voor de duidelijkheid als voorbeeld, niet voor het huren van een ruimte voor een (sub)team IRL. Hoe nuttig en goed een team meeting InRealLife ook is, dat heb je niet perse een stichting voor nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #60 Gepost op: 2010/10/16, 19:36:43 »
Dit zijn de laatste woorden die ik hierover schrijf. De IRC is geweest, de Stichting in de koelkast, veel werk is er vanaf het begin eraan gedaan.
En uit alles wat geschreven is komt duidelijk naar voren: Het team wilt geen Stichting, het team wilt verder ook niks van reorganisatie weten.
Volgens mij kan er beter een slotje op dit topic en het onderwerp Stichting. Gewoon over en uit en dat is het wat mij betreft ook, wat dit soort onderwerpen en mijn hulp eraan in het verleden. Het team gaat wat mij betreft lekker verder op deze koers, maar zonder mijn steun.
En ja, Gijs is eindelijk een keer boos. >:(

P.S. Jan bedankt nog voor de prettige samenwerking in het verleden. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 19:38:44 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Statuten Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #61 Gepost op: 2010/10/16, 19:56:11 »
Het was niet mijn bedoeling iemand te beledigen, sorry als dat zo over is gekomen.  :(

@Jan: Ik twijfel in het geheel niet aan jou enthousiasme en inzet voor Ubuntu. Integendeel:)


Dank je, dit wordt gewaardeerd  :)

@Gijsbert
En dat er nog veel in de toekomst mag volgen