Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 Updatebeheer  (gelezen 4056 keer)

Offline jolo

  • Lid
Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Gepost op: 2012/07/11, 20:29:04 »
Ik draai hier op de hoofd pc uit mijn onderschrift een verse Ubuntu 12.04. Maar wat opvalt. Als in de Startbalk Updatebeheer toont dat er updates zijn. Dat de ene keer als ik op dat melding icoon klik, start Updatebeheer vlekkeloos en kunnen de updates worden uitgevoerd. Terwijl de andere keer Updatebeheer niet wil starten. De reden is onbekend. Er wordt geen foutmelding getoond. Ook wil deze dan niet starten via het tandwiel rechts bovenaan, naast je gebruikersnaam > Software bijgewerkt. Zelfs niet in het terminalvenster update-manager [Enter] Dan keert deze terug naar de Linux prompt zonder foutmelding.

Wat dan nog wel werkt in het terminalvenster
sudo update-manager [Enter] of via Startbalk Updatebeheer Afsluiten. Dan kan ineens weer wel via het Tandwiel > Software bijgewerkt update-manager starten.

Als ik overigens had gekozen voor sudo update-manager [Enter] en 'm dan laat updaten, blijf na het voltooien van de updates, de update melding in de Startbalk gewoon staan. Dan heb ik het over updates, die geen reboot vereisen.

De vraag is of andere Ubuntu 12.04 gebruikers hier ook zoiets is opgevallen. Ik denk namelijk dat het om een bug gaat. En ik hoop dat het opgelost is, voordat de eerste puntuitgave verschijnt.

Ik log overigens gewoon in op unity 3D. En de niet vrije stuurprogramma's voor mijn radeon videokaart zijn geïnstalleerd. Via Extra stuurprogramma's. (Niet de post-release updates overigens.) 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/11, 20:41:05 »
Geen problemen hier op zowel mijn desktop als mijn laptop. Beide Unity 3D, mijn desktop nVidia + gesloten driver en mijn laptop ATI + gesloten driver.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/11, 21:57:52 »

De vraag is of andere Ubuntu 12.04 gebruikers hier ook zoiets is opgevallen. Ik denk namelijk dat het om een bug gaat. En ik hoop dat het opgelost is, voordat de eerste puntuitgave verschijnt.


Nee absoluut niets van dien aard.
wel de classic versie als standaard opstart.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/27, 15:27:02 »
Op 12 en 13 juli ging het updaten weer wel met een simpele muisklik, op dat update icoon van de startbalk. Op 17 juli 's morgens vroeg weer niet. Er is dan weer geen reactie met diezelfde muisklik. Het ligt ook niet aan de soort updates. Want als ik de updates niet uitvoer, en de pc uitschakel. Dus met de netstroom eraf. En 'm weer inschakel als ik terug ben van mijn werk, zodat diezelfde updates weer opnieuw worden aangeboden. Dan werkt het updaten weer wel, met een simpele muisklik. Net als de updates van 17 en 18 juli.

Dus het rare is alleen, dat dit update probleem niet consequent is. De andere applicaties in de startbalk lijken wel ieder keer consequent te starten. Inmiddels heb ik begrepen dat het normaal is, dat je in het terminalvenster sudo moet doen bij die update-manager commando, wanneer de update melder in Unity's startbalk is verschenen. Die commando kan ik dus niet gebruiken, om het probleem op te lossen.   

Verder kan ik nog melden, dat ik dit nog niet ben tegengekomen met Ubuntu 12.04 op de laptop uit mijn onderschrift. Evengoed kan ik me niet (goed) voorstellen, dat dit hardware afhankelijk is. Heeft er iemand wellicht nog suggesties? Zo niet, dan kan ik altijd nog bij het uitkomen van de eerste puntuitgave, nogmaals een verse Ubuntu installatie doen, op die hoofd pc uit mijn onderschrift.     
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/23, 21:59:56 »
Bij mij staat het icoontje van de update-manager ook wel eens in de unity-balk, maar krijg ik het venster niet te zien.
Dat los ik dan maar op door met de rechtermuisknop op dat icoontje te klikken en te kiezen voor sluiten.
Hierna kan je via het tandwieltje rechtsboven de update-manager opnieuw starten en zie je wel het venster.

Ik weet verder niet of het een bug is in unity, de vensterbeheerder of update-manager zelf, maar het is wel onhandig...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/23, 22:16:31 »
Ik draai Kubuntu 12.04 met KDE 4.8.4, en het is me al twee keer gebeurd dat de update-manager (Muon in dit geval) er niet in slaagde om het venster voor root-access op te roepen, waardoor er een foutmelding kwam.
Beide malen opgelost door de updates er handmatig op te zetten via de terminal, dat werkte dan weer wel.

Nu is Muon een applicatie die wat ...'issues'  heeft, dus ik weet niet of dit vergelijkbaar is. Maar voor de volledigheid vermeld ik het maar  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/23, 22:43:58 »
Met Xubuntu geen probleem werkt vlekkeloos ,neem aan dat hij het zelfde is als Ubuntu onder de motorkap.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/23, 22:58:29 »
Ik draai Kubuntu 12.04 met KDE 4.8.4, en het is me al twee keer gebeurd dat de update-manager (Muon in dit geval) er niet in slaagde om het venster voor root-access op te roepen, waardoor er een foutmelding kwam.
Beide malen opgelost door de updates er handmatig op te zetten via de terminal, dat werkte dan weer wel.

Nu is Muon een applicatie die wat ...'issues'  heeft, dus ik weet niet of dit vergelijkbaar is. Maar voor de volledigheid vermeld ik het maar  ;)

Dat fenomeen is me ook een paar keer voorgevallen. Ik heb gewoon een herstart gedaan van mijn systeem en dan werkte het wel naar behoren. Uiteraard is de terminal me niet vreemd.
Wel vreemd dat dat nog steeds het geval is met Kubuntu, ik dacht dat ik de enige was met dit probleem (een beetje vermoedend dat het kwam doordat ik een Bèta ben blijven gebruiken tot heden)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/24, 07:54:09 »
Ik moet eerlijk zeggen dat Muon Updatebeheer niet erg mijn voorkeur betreft. Doe het altijd via de terminal :P

Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/24, 08:14:53 »
Dit topic is me nu pas opgevallen en ik kan bevestigen dat ik ook zulke rare dingen heb als Jolo.
Meestal werkt het gewoon door op de update knop te klikken maar er zijn momenten dat er niets gebeurd, ofwel dat er een leeg scherm verschijnt.
Ik heb een keer gehad dat als ik dit scherm herschaal dat dan wel alle updates te voorschijn komen.
Ik heb dit volgens mij op mijn laptop en ook op mijn desktop al gehad.
Op deze pc's is Compiz geinstalleerd en heb ik nvidia grafische kaarten.
Als ik dit probleem voorheb dan laat ik het voor wat het is en meestal lukt het de dag nadien wel.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Ubuntu 12.04 Updatebeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/24, 12:27:06 »
Nee,geen probleem met updatebeheer.En ik moet vrijwel elke avond bij afsluiten updaten via het tandwieltje.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.