Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke desktops  (gelezen 1119 keer)

Welke desktops
« Gepost op: 2017/04/27, 11:05:57 »
Om mensen te laten kennismaken met Ubuntu (Linux), wil ik graag een multiple boot systeem, met diverse desktops.

Ubuntu  : welke desktops kun je toevoegen
Xubuntu: welke desktops kun je toevoegen

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke desktops
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/27, 11:12:00 »
Gewoon allemaal apart installeren,
na installatie krijg je via grub de keus welke je wilt.

Alles in een gaat ook, maar dan is je menu niet schoon, dwz alle desktops staan in je menu, dus dit zou ik niet doen.

Of,
op usb stick een livecd maken, dwz 5 sticks, 5 soorten desktops, en je hoeft niet te installeren.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke desktops
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/27, 16:57:25 »
Of 1 multiboot USB maken, kan je alle versies op 1 USB zetten.

Re: Welke desktops
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/27, 23:36:26 »
Rico, welk multiboot-programma werkt bij jou? Heb dat nog nooit aan de praat weten te krijgen.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke desktops
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/28, 00:04:19 »
Multi system http://liveusb.info/
Multi boot usb http://multibootusb.org/
Werken goed, goed keuze menu bij opstarten van de usb stick
Bij multisystem niet kiezen voor testen in een VM, zag een tijd geleden dat je dan je andere vm's (als je die hebt) kwijtraakt

Re: Welke desktops
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/28, 07:40:02 »
Hoi,

Tot nu gebruikte ik Yumi onder windows. En sinds een paar dagen Multisystem.

Als je dan een andere desktop wilt, start je weer opnieuw op, en kies je een andere versie.
Ik dacht, als ik verschillende desktops heb, hoef ik alleen maar uit te loggen en opnieuw in te loggen.
Dat gaat allemaal veel sneller.
Neem bv. Linux Mint. Je hebt vier verschillende desktops. Mate, Cinnamon, XFCE en KDE.
Het zou handig zijn en snel als je deze desktops kunt kiezen door alleen maar uit te loggen en opnieuw in te loggen.
Maar voorlopig zal ik het moeten doen met een multiboot systeem.

Offline peer

  • Lid
Re: Welke desktops
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/28, 08:16:54 »
als je voldoende geheugen hebt kun je in virtualbox werken. Dan kun je tegelijkertijd meerdere versies van linux opstarten.

Re: Welke desktops
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/28, 11:38:17 »
Neem bv. Linux Mint. Je hebt vier verschillende desktops. Mate, Cinnamon, XFCE en KDE. Het zou handig zijn en snel als je deze desktops kunt kiezen door alleen maar uit te loggen en opnieuw in te loggen.
Volgens mij kan dit gewoon, ik heb het in het verleden wel gedaan. Zoek in je softwaremanager naar bv. KDE, Gnome of Xfce en die kun je dan erbij installeren. Wel even (flink) uitvlooien welke pakketten je moet installeren. Na uitloggen en weer inloggen kun je dan kiezen uit de verschillende omgevingen. (Nogmaals, dit was in het verleden zo, weet niet of dat nog kan; lijkt me wel overigens).

Nadeel van deze aanpak is dat je updates van al je geïnstalleerde omgevingen krijgt. Later ben ik dan ook overgestapt op VirtualBox en daarna op niets meer, want één omgeving is uiteindelijk wel genoeg!  :)

Re: Welke desktops
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/28, 12:01:00 »
Multi system http://liveusb.info/
Die site is down ivm. een knieoperatie. -)

Multi boot usb http://multibootusb.org/
Werken goed, goed keuze menu bij opstarten van de usb stick

En weer installatieproblemen met de laatste! Die deb heeft onvervulde afhankelijkheden en Softwarecenter (waarmee hier een deb standaard wordt uitgepakt), geeft hierover geen melding, er gebeurt gewoon niets als ik op Installeren klik. Pas de terminal bracht oplossing en suggereerde dat ik

E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt --fix-broken install' uitvoeren zonder pakketten op te geven
moest doen, waarna de boel wel installeerde. Heb nu even geen tijd distro's te gaan installeren, maar zal er zeker naar gaan kijken, dank!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welke desktops
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/28, 12:58:55 »
Het zou handig zijn en snel als je deze desktops kunt kiezen door alleen maar uit te loggen en opnieuw in te loggen.
Zoals gezegd, dat kan. Mandrake kwam vroeger standaard geïnstalleerd mét KDE én Gnome. Linux is trouwens een systeem voor meerdere gebruikers. Het is niet omdat jij Gnome in het Nederlands gebruikt dat een andere gebruiker niet KDE in het Engels mag gebruiken. Je applicatiemenu wordt echter gevuld met allerlei bestandsbeheerders en editors, één per desktopomgeving. Dat is het voornaamste probleem(pje) dat ik zie in het installeren van meerdere desktopomgevingen.

Re: Welke desktops
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/28, 13:10:40 »
Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet, en ben nu bezig om te zien in hoeverre virtualbox voldoet aan mijn wensen.

Ik denk dat dat de beste manier is, om snel over te schakelen van de ene naar de andere versie.