Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04  (gelezen 4414 keer)

Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/05/02, 21:51:55 »
Hi,

In Ubuntu 10.04 was het makkelijk om het menu te bewerken. Dit is voor mij nodig om me skype te starten met dit dit commando:
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skypeDit omdat anders mijn webcam niet herkent word. Maar hoe kan ik dit doen in Ubuntu 12.04??

\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/02, 21:58:08 »
In softwarecenter zit een programma genaamd "alacarte"(Hoofdmenu)
Hiermee kan je de items in je launcher aanpassen.

Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/02, 22:16:03 »
Luckiboy thanx ik heb heb gevonden maar niet via de dash. Alleen in terminal. Ligt dat aan mij of niet. Kan namelijk ook al opstarinstellingen niet vinden...
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/17, 12:41:13 »
Ik heb hetzelfde probleem met 12.04
Belachelijke schermen, rare kleuren, geen touw aan vast te knopen, ook geen menu's meer.
Het lijkt wel Windows Vista of 8 brrrrr....
Alles van 12.04 er af gegooid en terug naar 10.04
Gewoon weer met menu's waar ik de weg in weet...
Kan 12.04 zich niet als 10.04 gedragen?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail


Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/17, 13:01:09 »
Ik heb hetzelfde probleem met 12.04
Belachelijke schermen, rare kleuren, geen touw aan vast te knopen, ook geen menu's meer.
Het lijkt wel Windows Vista of 8 brrrrr....
Alles van 12.04 er af gegooid en terug naar 10.04
Gewoon weer met menu's waar ik de weg in weet...
Kan 12.04 zich niet als 10.04 gedragen?
Verandering is eng, zo blijkt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/17, 13:03:11 »
En dat mag ook. Maar geef het een kans. Toen Windows ipv Dos kwam was het ook verandering. Maar het is wel een succes. Waarom Unity niet? Geef het een kans, afschieten kan altijd nog.

Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/17, 13:08:59 »
En dat mag ook. Maar geef het een kans. Toen Windows ipv Dos kwam was het ook verandering. Maar het is wel een succes. Waarom Unity niet? Geef het een kans, afschieten kan altijd nog.

Precies.

Daarbij zijn er gewoon menu's in Unity en door globalmenu te verwijderen heb je de menu's terug in het venster. Belachelijke schermen zie ik niet en de kleuren kun je zelf aanpassen (hoewel ik weinig verschil zie qua kleur tussen 10 en 12).

Het zou de meneer beter sieren om niet zomaar zulke verwijten rond te gooien. Natuurlijk, Unity is ook niet perfect, maar e.e.a. zoals bijv. die menu's hadden hier prima als vraag gesteld kunnen worden vooraleer zo'n heftig verwijt was rondgestrooid.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/17, 13:25:11 »
Luckiboy thanx ik heb heb gevonden maar niet via de dash. Alleen in terminal. Ligt dat aan mij of niet.
Als je alacarte via het softwarecentrum hebt geinstalleerd, kun je deze via het zoekscherm (dash) dat vinden daar in te tikken 'alacarte' of 'hoofdmenu'. Dat zou moeten werken, tenminste, bij mij werkt het.

Kan namelijk ook al opstarinstellingen niet vinden...
Die staan ook niet in het menu, maar onder Opstarttoepassingen onder het systeemmenu (tandwieltje rechtsboven).

Alles van 12.04 er af gegooid en terug naar 10.04
Gewoon weer met menu's waar ik de weg in weet...
Je kunt ook een indicator toevoegen (zie bijlage):
http://www.liberiangeek.net/2012/05/install-classic-menu-indicator-in-ubuntu-12-04-precise-pangolin/

Dan heb je én Unity én je kunt 'gewoon' je menu gebruiken. De oplossing van erik1984 om terug te vallen op het klassieke menu werkt ook goed. Het voordeel is dat je in ieder geval de laatste versie van Ubuntu draait, 12.04), het nadeel is dat je nooit gaat wennen aan Unity (uiteindelijk onvermijdelijk). Zoals anderen hier ook zeggen: geef Unity een kans, je groeit er vanzelf in.


Offline fekkes

  • Lid
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/17, 13:44:09 »
Ik heb hetzelfde probleem met 12.04
Belachelijke schermen, rare kleuren, geen touw aan vast te knopen, ook geen menu's meer.
Het lijkt wel Windows Vista of 8 brrrrr....
Alles van 12.04 er af gegooid en terug naar 10.04
Gewoon weer met menu's waar ik de weg in weet...
Kan 12.04 zich niet als 10.04 gedragen?

Je kunt ook pakketten als Mate en Cinnamon gebruiken. Deze draaien op 12.04 maar geven het  "oude" gevoel en de voor jou gebruikelijke menu's.
HP 6730b Ubuntu 12.04
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz

HP dm1 4000 met Ubuntu 12.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/17, 20:14:13 »
En dat mag ook. Maar geef het een kans. Toen Windows ipv Dos kwam was het ook verandering. Maar het is wel een succes. Waarom Unity niet? Geef het een kans, afschieten kan altijd nog.

Precies.

Daarbij zijn er gewoon menu's in Unity en door globalmenu te verwijderen heb je de menu's terug in het venster. Belachelijke schermen zie ik niet en de kleuren kun je zelf aanpassen (hoewel ik weinig verschil zie qua kleur tussen 10 en 12).

Het zou de meneer beter sieren om niet zomaar zulke verwijten rond te gooien. Natuurlijk, Unity is ook niet perfect, maar e.e.a. zoals bijv. die menu's hadden hier prima als vraag gesteld kunnen worden vooraleer zo'n heftig verwijt was rondgestrooid.
Het zou de Heer Vistaus sieren iets voorzichtiger te zijn met zulke uitdrukkingen ,zeker tegen Personen die de leeftijd hebben van 74 jaren.
Vind het al bewonderings waardig van de Heer dat hij uberhaubt met Linux Ubuntu werkt ,en op die leeftijd is het nu eenmaal moeilijker om weer je weer aan te passen aan een totaal nieuw layout ,vind dat dus heel normaal die reactie van de Heer @DickStomp.
Er zijn er vele die er moeite mee hebben.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/17, 21:03:42 »
Het zou de Heer Vistaus sieren iets voorzichtiger te zijn met zulke uitdrukkingen ,zeker tegen Personen die de leeftijd hebben van 74 jaren.
[knip]
Er zijn er vele die er moeite mee hebben.
Respect is soms ver te zoeken, kijk maar ik het openbaar vervoer.
Maar van Vistaus weet ik zeker, dat het anders bedoeld is, hij drukt zich gewoon wat ongelukkig uit.

v.w.b. de moeite met Unity, er is een prachtig alternatief, jij linkt er zelfs naar :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/17, 21:12:59 »
Het zou de Heer Vistaus sieren iets voorzichtiger te zijn met zulke uitdrukkingen ,zeker tegen Personen die de leeftijd hebben van 74 jaren.
[knip]
Er zijn er vele die er moeite mee hebben.
Respect is soms ver te zoeken, kijk maar ik het openbaar vervoer.
Maar van Vistaus weet ik zeker, dat het anders bedoeld is, hij drukt zich gewoon wat ongelukkig uit.

v.w.b. de moeite met Unity, er is een prachtig alternatief, jij linkt er zelfs naar :lol:
Ik ook. Ik weet ook zeker, dat Vistaus wel gelijk heeft. Wat research voordat je iets afschiet is niet verkeerd. En wat ik niet weet, maar wel vind, is dat de Gnome3 fallback een prrima alternatief is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/17, 21:22:25 »
En wat ik niet weet, maar wel vind, is dat de Gnome3 fallback een prrima alternatief is.
v.w.b. het uiterlijk, een prima alternatief.
v.w.b. de "look and feel" (in goed Nederlands) vind ik het iets minder.
v.w.b. het gemak met aanpassen, nee duidelijk heel anders.
Maar het is voornamelijk een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Snelkoppeling aanpassen in Ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/17, 22:48:26 »
Unity is *niet* onvermijdelijk, er zijn en blijven meerdere prima alternatieven. In Linux hebben we keuzevrijheid. En godzijdank houden we die ook, zelfs in de verre toekomst. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 22:53:17 door Pjotr »