Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?  (gelezen 1187 keer)

Offline canti

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Gepost op: 2007/11/24, 14:34:01 »
Hallo forumleden,

Ik heb sinds enkele dagen een Gutsy in mijn HP ze5611ea laptop. Het opstarten gaat soepel, internet werkt, e-mail werkt. So far so good. Bij internet valt me wel op dat het scrollen met vertraging gebeurt. Als ik de scroll op touchpad loslaat, scrollt de scherm nog even door. Vooral aan de schokkerige bewegingen van sreensaver merk ik duidelijk dat Gutsy kennelijk meer processor kracht nodig heeft dan Feisty (ook al heb ik geen enkele programma actief aan staan). Is dat zo?

Ik vermoed dat Gutsy meer werkgeheugen vraagt en dat mijn 512 MB RAM nu tikkeltje aan de lage kant is geworden. Klopt dit? Uiteraard heb ik Compiz uitgeschakeld (mijn arme Radeon IGP 245M videokaart kan het namelijk niet aan).

Misschien maar een nieuwe computer kopen?!?

groetjes,
canti

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/24, 14:37:08 »
512 MB zou ruim voldoende moeten zijn voor normaal gebruik.
Dat het traag loopt heeft waarschijnlijk te maken met de drivers van de videokaart.
Welke drivers heb je ingesteld?

Offline canti

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/24, 14:39:39 »
Hallo Johan,

Hoe kom ik achter welke drivers ik ingesteld heb? Ik heb in ieder geval een Radeon IGP 245M volgens hardware-informatie.

canti

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/24, 14:42:37 »
Heb je bij Systeem>beheer>beperkt ondersteunde stuurprogramma's de driver voor je videokaart geactiveerd?

Offline canti

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/24, 14:45:21 »
Ja, het is geactiveerd. Er staat als stuurprogramma cisco_ipsec dat als status niet in gebruik heeft. Verder niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/24, 15:26:13 »
cisco ? sinds wanneer is dat een videokaart?

Offline canti

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/24, 15:32:23 »
Ik merk bovendien dat video's (zoals youtube en online filmpjes) soms stopt, of af en toe schoksgewijs verloopt. Screensaver maakt continu schokkende bewegingen.

Iets neemt veel geheugen in beslag. Of speelt er iets anders een rol? Pjotr suggereerde bij een andere, vergelijkbare topic (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18455) dat het aan 24 kleurengebruik kan liggen en adviseerde 16bits te gebruiken. Bij ene ging fout. Hoe dan ook, in Feisty ging alles veel soepeler.

Hopelijk heeft iemand vergelijkbare ervaringen?

Offline canti

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/24, 15:33:25 »
Pjotr,

Dit is geen videokaart, ik heb het nodig voor een vpn-verbinding wat me overigens nog niet gelukt was. Maar dat is voor een andere topic, voor later.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/24, 16:08:03 »
De standaard driver met 512MB ram voor Linux moet werken.
Mijn test systeem met een 466 MHz celeron werkt prima, maar ik ga nu kijken of op deze trage PC Xubuntu misschien lekkerder loopt.
Zodra ik dat weet zal ik daaar een topic voor openen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline canti

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/24, 16:19:16 »
r0n,

Goed. Ik heb overigens in systeemmonitor gelezen dat ik als processor intel celeron 2,8 Ghz 439,7 Mb geheugen. Ik heb geen verstand van computer, kennelijk is feitelijke geheugen lager dan 512 Mb op papier. In ieder geval is er verschil waarneembaar tussen Feisty en Gutsy op dezelfde laptop, met dezelfde instellingen. Tenminste, ik heb nergens aan instellingen geprutst, behalve het aanpassen van de resolutie naar de gebruikelijke 1024 x 796 opdat ik bij het opstarten een voortgangsbalk kan zien het en het opstarten zelf sneller gaat (zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18459).

Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn!

canti

Offline Dave

  • Lid
Gutsy en 512 MB RAM goede combinatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/24, 17:09:25 »
aangezien het hier op een amd 550 nog als een speer werkt kan ik me niet voorstellen dat een dergelijke celeron de bottleneck mag zijn, ook al is het een Intel.

En ben ook niet wantrouwig genoeg om het Wintel pack er van te betichten.