Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hernoemen  (gelezen 385 keer)

Offline vinum

  • Lid
hernoemen
« Gepost op: 2013/11/06, 16:14:03 »
ik heb zojuist vanuit synaptic een programma geinstalleerd om dubbele bestanden te zoeken, het is echter niet te vinden op het "dashboard".
bestaat er een mogelijkheid om geinstalleerde programma's te hernoemen naar een duidelijkere naam, (lees: personaliseren) zodat ze altijd terug te vinden zijn?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hernoemen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/06, 16:35:41 »
Niet getest, maar mogelijk werkt dit:
Bijna al je "shortcuts" naar applicaties staan in /usr/share/applications en eindigen op .desktop.
De rest staat in ~/.local/share/applications

Je zou het desbetreffende .desktop bestand vanuit /usr/share... kunnen kopiëren naar ~/.local/share... en dan bewerken in een teksteditor.

Bijvoorbeeld het programma "seahorse" om je wachtwoorden en sleutels te beheren:
[Desktop Entry]
Name=Passwords and Keys
Comment=Manage your passwords and encryption keys
Exec=seahorse
Terminal=false
Type=Application
Icon=seahorse
Categories=GNOME;GTK;Security;Settings;
StartupNotify=true
X-GNOME-Bugzilla-Bugzilla=GNOME
X-GNOME-Bugzilla-Product=seahorse
X-GNOME-Bugzilla-Component=general
X-GNOME-Bugzilla-Version=3.2.2
X-GNOME-DocPath=seahorse/seahorse.xml
X-Ubuntu-Gettext-Domain=seahorse
Dat programma staat onder een andere naam in de Dash, namelijk "Passwords and Keys".

De naam en commentaar kan je gewoon aanpassen, de rest zou ik zo laten. De Dash zoekt op meerdere velden, dit programma kan je ook vinden als je zoekt op "seahorse" of "password".

Re: hernoemen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/06, 18:07:00 »
Welk programma is het precies? Of te wel welke pakketten heb je via Synaptic geïnstalleerd?

Sommige programma's werken alleen met terminal commando's en komen dus niet voor is de Dash.

Offline vinum

  • Lid
Re: hernoemen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/06, 18:39:38 »
in dit geval gaat het concreet over "DUFF", dat een "command-line-programma" is.
ik heb het echter in het algemeen: van sommige programmanamen vraag je je af hoe men ertoe komt ;-)
ook zijn er programma's die je niet elke week, zelfs niet elke maand gebruikt en dan kan je gaan raden van: hoe heette dat nu ook alweer.
dan zou het toch wel gemakkelijk zijn om een "eigen" naam te gebruiken, niet?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hernoemen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/07, 01:01:17 »
Meestal kan je ook wel zoeken op een trefwoord van wat het programma doet. Als ik zoek op "rename" vind ik Pyrenamer en Purr op mijn computer.

Als je op zoek bent naar een grafisch programma om dubbele bestanden te zoeken, dan is FSlint misschien wel een aanrader voor je.