Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden  (gelezen 815 keer)

Offline LtB

  • Lid
2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Gepost op: 2016/06/28, 23:37:27 »
Ik heb een Netwerkje waarin een Windows 10 Desktop, een Windows 10 laptop, een NAS, een netwerkprinter, en een oude Xubuntu laptop.
Alles werkt onderling, alles kan de rest zien en bestanden delen, ook nadat de printer  het begaf. De eerste (Brother HL 1430, eerst USB,aan de Desktop, gedeeld, later op een los printerservertje) werd vervangen door een Brother HL-L2340DWmet ingebouwde netwerkfunctionaliteit .

De oude Laptop heeft een externe monitor nodig, want de eigen was geleidelijk in een harp veranderd... :-)
Voor een prikkie daarom een bijna identieke gekocht, ook Xubuntu er op gezet, updates gehaald van internet etc.
Toen de printer installeren.
En de nieuwe printer kwam indertijd zo geruisloos op gang, dat ik er geen acht op heb geslagen hoe ik het deed.
Maar op de tweede laptop krijg ik het niet voor elkaar. Probleem is, als ik de printer moet opzoeken, dit type er niet tussen staat.

Hoe kan het verschill tussen de twee laptops verklaard worden?
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline HarzG

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/02, 16:03:15 »
Het verschil kan ik niet verklaren, maar het zijn dus 2 verschillende installaties.
Ik heb geen Brotherprinter, maar op de site van Brother wordt ondersteuning aangeboden voor deze printer.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline LtB

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/03, 16:17:46 »
Het verschil kan ik niet verklaren, maar het zijn dus 2 verschillende installaties.
Ik heb geen Brotherprinter, maar op de site van Brother wordt ondersteuning aangeboden voor deze printer.

Uiteraard had ik die Brother site geraadpleegd, het hielp me alleen geen steek verder.

Gisteren herinnerde ik me de truc: eerst printer aan USB-poort hangen en laten herkennen, later de herkende printer op het netwerk opzoeken.
Dat lukte, maar ik kreeg er nog geen print uit.
Vandaag meldt  het systeem na een printopdracht 'Unable to locate printer'
Hm...
Ik ga verder met vergelijken van de hardware en de instellingen van beide Acers
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline HarzG

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/03, 16:59:45 »
Er staat op de Duitstalige zustersite informatie over Brother en de configuratie van een netwerkprinter.
Het zou kunnen dat op de oude notebook de avahi-daemon was geïnstalleerd/geconfigureerd en op de nieuwe notebook niet.
Loopt je printerserver via wifi?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline LtB

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/03, 19:42:03 »
Er staat op de Duitstalige zustersite informatie over Brother en de configuratie van een netwerkprinter.
Het zou kunnen dat op de oude notebook de avahi-daemon was geïnstalleerd/geconfigureerd en op de nieuwe notebook niet.
Loopt je printerserver via wifi?

Interessante artiklen. Ga zo kijken of het me verder brengt.
Als ik op beide Acers het Ubuntu softwarecentrum op Avahi zoek, vind ik  zeven items, zonder deamon er bij. Wat iseen deamon?

Ja, de printer wordt over wifi aangesproken. In de instellingen van de router zie ik hem staan met IP- en MACadres en al.
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline LtB

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/04, 09:30:02 »
Zo! Die uitleg op de Duitse site is helder. Op de Brother site staan er zoveel waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen om heen, dat ik het spoor bijster was.

Gisteren het script gedraaid. In eerste instantie zag ik allerlei meldingen over niet gevonden bestanden en zo, maar aan het eind werd toch gevraagd hoe ik de URI wildeopgeven. In eerste instantie gaf ik op optie 13, Automatisch. Daarna gebeurde er niets meer.  Vergeten te testen of de printer stiekem toch werkte...

Toen opnieuw het installatiescript gedraaid. Geen fout-meldingen meer, kennelijk zijn de ontbrekende bestanden en folders de eerste keer gewoon aangemaakt. Op het laatst waren van de13 opties er nog 9 over. Ik heb het (nog dynamische) ip-adres zelf opgegeven, en voila, de printer werkte: er kwam gewoon een testprintje uit.

Nu nog kijken hoe een vast adres voor de printer verwerkt kan worden. Maar daar kom ik wel uit.

Dank voorde hulp!
« Laatst bewerkt op: 2016/07/04, 09:31:50 door LtB »
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline HarzG

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/07, 12:17:23 »
Wat iseen deamon?
Daemon.
Citaat
Ja, de printer wordt over wifi aangesproken. In de instellingen van de router zie ik hem staan met IP- en MACadres en al.
...
Nu nog kijken hoe een vast adres voor de printer verwerkt kan worden. Maar daar kom ik wel uit.
Een vast IP-adres kan je in de netwerk/routerconfiguratie zetten voor je printer.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Nero

  • Lid
Re: 2e Xubuntu-laptop wil niuwe printer niet vinden
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/07, 13:08:32 »
Een vast IP-adres kan je in de netwerk/routerconfiguratie zetten voor je printer.
Afhankelijk van de router en/of provider. Telenet (B) kan je bv geen IP-reservaties op de router instellen.