Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LTS of toch Jaunty?  (gelezen 5498 keer)

Offline 3cHeLoN

  • Lid
LTS of toch Jaunty?
« Gepost op: 2009/04/14, 09:44:07 »
Het is alweer een tijd geleden dat ik Ubuntu heb gebruikt en ik wil weer eens terugkeren naar ubuntu. Ik vroeg mij af of ik beter 8.04 LTS kan installeren of even wacht op 9.04. Ik geef niet echt om nieuwe software, meer om stabiliteit, dus als Jaunty oude bugs oplost en stabieler is dan 8.04 dan wil ik het zeker proberen. Gebruiksgemak en een verbeterde ervaring in het algemeen vind ik ook belangrijk.
Heeft iemand een suggestie/tip?

Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/14, 10:36:19 »
Een LTS versie hoort heel stabiel te zijn.

Jaunty is weer de nieuwste tussen versie met de nieuwste software en snufjes dus heeft altijd meer bugs dan de LTS versie.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline 3cHeLoN

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/14, 10:43:22 »
Dan ga ik voor 8.04 en installeer 9.04 in VirtualBox om het eens te proberen.

Offline joop905

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/14, 10:52:07 »
versie 8.04 LTS blijft tot maart 2011 ondersteund

GrJ.

Offline siegi

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/14, 14:06:07 »
Als je de LTS neemt zorg dan wel dat je de laatste cd gebruikt bij installatie.
Ubuntu 8.04.2

JimZ

  • Gast
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/15, 00:11:46 »
Het hangt ook een beetje van je hardware af, 8.04 LTS is uitgebreider getest en geeft dus inderdaad minder kans op bugs maar daar tegenover heeft de komende 9.04 wel weer de laatste nieuwe/verbeterde versies van allerlei software en drivers.

Draait alles op jouw machine probleemloos onder 8.04 dan is dat dus de "stabielere" keus. Maar heb je hier of daar een probleempje met de hardwaredrivers of programma's die je gebruikt dan is er een aardige kans dat in 9.04 die probleemjes niet meer optreden.

En om nog even aan te haken bij het berichtje van Gandyman: Ik draai Jaunty 9.04 nu al vanaf Alpha3 of zo en (even afgezien van een verprutste installatie door m'n eigen schuld en dus een herinstallatie) ben ik tot nu toe weinig, zeg maar geen, rare verrassingen tegengekomen.

En da's in het verleden met Alpha/Beta versies van Ubuntu wel eens anders geweest. Dus tot nu toe: Petje af voor Jaunty wat mij betreft.

Of ik heb met mijn machientje en mijn favoriete software ditmaal gewoon mazzel natuurlijk  ;) .

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/15, 00:21:45 »
Mijn mening: waar mogelijk Hardy, waar nodig Jaunty.

Voor mij betekent dat: Hardy op de bureaucomputers en op de grote flaptop, Jaunty op de netboekjes. Alleen in Jaunty werken de netboekjes meteen helemaal goed, inclusief draadloze kaart.

Verder zie ik heel weinig voordeel in een overstap naar Jaunty. Jaunty heeft dezelfde Firefox 3 als Hardy. Open Office doet het prima voor mij in versie 2.4 (Hardy), dus ik zit echt niet te springen om versie 3 (Jaunty). Datzelfde geldt voor de andere progjes: als alles nu al goed werkt, waarom zou ik dan de nieuwste versie willen?

In juli 2010, wanneer de nieuwe LTS met geïntegreerde Service Pack 1 uitkomt, 10.04.1 dus, stap ik pas over met de bureaucomputers. De werkpaarden laat ik alleen op stoere, 100 % betrouwbare LTS draaien.

Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/15, 01:51:45 »
Citaat
Of ik heb met mijn machientje en mijn favoriete software ditmaal gewoon mazzel natuurlijk

lekker uitganspunt om alle nieuwe mensen op te zadelen met een tussenversie waar alle problemen van dien mee kunnen zijn.

Ook heel goed als eerste ervaring met Linux, zo zal je veel mensen over de streep helpen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/15, 10:38:17 »
Citaat
Of ik heb met mijn machientje en mijn favoriete software ditmaal gewoon mazzel natuurlijk

lekker uitganspunt om alle nieuwe mensen op te zadelen met een tussenversie waar alle problemen van dien mee kunnen zijn.

Ook heel goed als eerste ervaring met Linux, zo zal je veel mensen over de streep helpen.



Daar ben ik het niet mee eens. LTS-versies zijn weliswaar beter, maar dat wil nog niet zeggen dat tussenversies slecht zijn. Tussenversies zijn goed; daar loop je echt geen risico mee. Ook niet als beginner. Ze zijn alleen net iets minder goed dan LTS-versies.

Om het in schoolcijfers uit te drukken: het verschil tussen een 8 en een 9.

Offline Tom

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/15, 10:55:22 »
Mijn tip is altijd probeer het eens , oke kost U twee CD´s.
Voor mij hoeft ook niet alles het nieuwste te zijn  op twee dingen na (Brasero en Java).
Brasero schijnt verbeterd te zijn in Jaunty , java versie weet ik niet.
Groet Tom.

PS: Wat betreft de 10.04 LTS had ik het zelfde voor als Pjotr , wel proberen met de live CD .. install van af de 10.04.1 :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/15, 11:08:16 »
Voor mij hoeft ook niet alles het nieuwste te zijn  op twee dingen na (Brasero en Java).
Brasero schijnt verbeterd te zijn in Jaunty , java versie weet ik niet.

Voor de nieuwste Sun Java JRE hoef je niet naar Jaunty: als ze te lang wachten met het opwaarderen van dat pakket in de pakketbronnen van Hardy, dan kun je het ook gewoon even handmatig installeren:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaUpdaten

Maar goed, de beheerders van de pakketbronnen moeten hun zaakjes wel goed bijhouden.... Handmatig installeren is zo ouderwets-Windows-achtig...  :-)

Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/15, 11:11:47 »
Citaat
lekker uitganspunt om alle nieuwe mensen op te zadelen met een tussenversie waar alle problemen van dien mee kunnen zijn.

@Pjotr

Ik zij "kunnen" dus het kan, het hoeft niet.

Je geeft zelf al aan
Citaat
Tussenversies zijn goed; daar loop je echt geen risico mee. Ook niet als beginner. Ze zijn alleen net iets minder goed dan LTS-versies.
Dus waarom risico lopen als dit niet nodig is ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Roel1963

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/15, 11:28:14 »
Dus waarom risico lopen als dit niet nodig is ??

Wat heet "niet nodig zijn"? Voor mij wordt het toch waarschijnlijk Jaunty en wel om de volgende redenen:

- OOo2.4 was bij mij altijd wat buggy, bijvoorbeeld met verwijderen van regels in een spreadsheet; OOo3 heeft dat niet en opent ook xlsx bestanden een stuk beter, en integreert beter in de Jaunty desktop dan onder Hardy
- Hardy stuurt mijn HP CLJ 1600 een beetje vreemd aan zo af en toe, kleuren doen raar; updaten naar HPLIP 3.9.2 ging in eerste instantie probleemloos, maar geeft wel meteen moeite met printersharing en het integreert niet goed in de Hardy desktop
- het beeld van mijn Ati Radeon Xpress 200 loopt met de beta Live CD van Jaunty al merkbaar soepeler dan met de geïnstalleerde Hardy, waarschijnlijk door de nieuwere driver.

Dit zijn overigens zeer persoonlijke ervaringen, ik wil hier absoluut geen waardeoordeel mee uitspreken 8)

Offline Tom

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/15, 11:33:51 »
Voor de nieuwste Sun Java JRE hoef je niet naar Jaunty: als ze te lang wachten met het opwaarderen van dat pakket in de pakketbronnen van Hardy, dan kun je het ook gewoon even handmatig installeren:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/JavaUpdaten

Maar goed, de beheerders van de pakketbronnen moeten hun zaakjes wel goed bijhouden.... Handmatig installeren is zo ouderwets-Windows-achtig...  :-)

Die Tip wist ik al beste Pjotr , toch bedankt. :)
Maar zolang ik geen melding krijg dat het nodig is , houd ik het nog bij de oudere versie.
Uw opmerking wat betreft de Beheerders van de pakket bronnen stem ik vol toe.
In ,,ubuntu restrict extras ,, staat nog altijd de oude ,, flash plugin nonfree ,, in.
Dus als iemand nu begint moet je hem altijd de raad geven die te > de-install < en dan de nieuwe 10.0.22 te install.
Zou eigenlijk niet mogen zijn. ???
Voor de rest berensterk die Hardy. :D Een aanrader voor beginnende Ubuntu gebruikers. (reken mijzelf daar ook nog bij).
Groet Tom. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/15, 11:36:43 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline JvH

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/15, 11:47:17 »
Citaat van: Wanda Rooze
Mijn tip is altijd probeer het eens , oke kost U twee CD´s.
Dat hoeft nog niet eens... Als je een USB-stick van 1GB of groter hebt, kun je daar mbv het programmaatje unetbootin (zit in Synaptic) Ubuntu op die stick plaatsen. Dan kun je daar vanaf installeren.

Moet je computer natuurlijk wel kunnen opstarten van usb maar goed.
Ik maak er iig dankbaar gebruik van :)

Offline Tom

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/15, 12:07:45 »
Maar kun je die dan gebruiken als Live CD , of alleen om te installeren ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/15, 12:53:21 »
Dat is eigenlijk zoals de live-cd, maar dan op usb. Het gaat ook via systeem=>beheer=>create a usb startup disk.

Offline Tom

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/15, 13:04:26 »
Dat is eigenlijk zoals de live-cd, maar dan op usb. Het gaat ook via systeem=>beheer=>create a usb startup disk.
Oke bedankt. :) :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/15, 13:13:00 »
Het fijne met zo een live-usb is dat ge kunt kiezen dat uw veranderingen worden bewaard. Dus dat als ge een programma installeert ofzo, dat deze de volgende keer er nog steeds opstaat.

DarkEra

  • Gast
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/15, 13:13:41 »
Yep, mooie uitvinding is dat die usb-creator. Op mijn systeem ben ik, na het ingeven van de taal etc. en op install klikken, in zo'n 5 tot 7 minuten klaar met de installatie. Ik gebruik hiervoor een 2GB usb flashdrive van sony, zo'n Microvault is dat.

Let wel, de intallatie tijd is dus afhankelijk van je systeem. Met mijn Core 2 Duo 1.83Ghz processor, 3GB RAM en een 320GB SATA schijf is dat dus zo gepiept. :)

JimZ

  • Gast
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/15, 14:11:46 »
Gandyman&Pjotr:

Nog even een aanvulling op m'n vorige postje vanwege de lichtelijke commotie rondom mijn standpunt:

  • Bij mij staan (blijkbaar in tegenstelling tot bij Pjotr) geen vitale productiemachines, het zijn slechts privémachientjes c.q. "hobbydozen".
  • De nieuwste en meest gebruikte pc is "multiboot" en daar staan veiligheidshalve onder andere ook nog steeds een 32- zowel als een 64-bit 8.04 LTS versie op als betrouwbare "fallback".
  • Van alle installaties en m'n gemeenschappelijke datapartitie heb ik een backup op een tweede interne- én op een externe HD.
  • Als laatste redmiddel hangt er een opstartbare USB-stick aan m'n sleutelbos met daarop (je raadt het al!) ook nog een solide Hardy 8.04 LTS en m'n belangrijkste data.

Kortom, experimenteren en veiligheid kunnen uitstekend samengaan. Mijn woninkje moet echt compleet uitbranden (inclusief die sleutelbos  ;) ) voordat ik serieus in de problemen kom.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/15, 15:51:44 »
Dus waarom risico lopen als dit niet nodig is ??


Je loopt helemaal geen risico met een tussenversie. Ik vind dat je tussenversies te negatief neerzet. Dat vind ik onterecht.

In auto-termen: Hardy is een wat ouder model BMW en Jaunty is de nieuwste Volkswagen. De BMW is beter dan de Volkswagen. Maar je loopt beslist geen risico als je kiest voor de Volkswagen, want dat is nog steeds een goede auto.

Atom

  • Gast
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/15, 16:01:16 »
Mijn mening: waar mogelijk Hardy, waar nodig Jaunty.

Voor mij betekent dat: Hardy op de bureaucomputers en op de grote flaptop, Jaunty op de netboekjes. Alleen in Jaunty werken de netboekjes meteen helemaal goed, inclusief draadloze kaart.

Verder zie ik heel weinig voordeel in een overstap naar Jaunty. Jaunty heeft dezelfde Firefox 3 als Hardy. Open Office doet het prima voor mij in versie 2.4 (Hardy), dus ik zit echt niet te springen om versie 3 (Jaunty). Datzelfde geldt voor de andere progjes: als alles nu al goed werkt, waarom zou ik dan de nieuwste versie willen?

In juli 2010, wanneer de nieuwe LTS met geïntegreerde Service Pack 1 uitkomt, 10.04.1 dus, stap ik pas over met de bureaucomputers. De werkpaarden laat ik alleen op stoere, 100 % betrouwbare LTS draaien.

Als je voor Kubuntu kiest is dat toch echt andere koek en ei, ik wil niet generaliseren, maar Ubuntu is kwa look en feel niet echt vernieuwend, terwijl dat bij Kubuntu toch al sinds 7.10 of 8.04 zo dat ze flink het vernieuwen zijn, ik bedoel, jaunty bevat kde4.2.2 en das wat anders dan de kde4 die in 8.04 zat.

Maar helaas concludeer ik wel dat 8.04 een betere keuze is als je niet tegen gekloot aan wil komen om het zo maar te zeggen, ik draai jaunty, en nu heb ik zelf in xorg mogen zitten prutsen, maar het draait goed, alleen ik zweer nog steeds dat 8.04 beter is, en wil dat zelf ook een keer uit proberen op mijn nettop.

Hmm denk dat het een belediging is voor de auto brache om Ubuntu versies met auto´s te vergelijken, vraag me niet waarom hoor.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/15, 16:18:08 »
persoonlijk zou ik de LTS versie dan vergelijken met een Volvo 240   XD

Haha, dat geldt dan meer voor de vorige LTS, 6.06 Dapper Drake...

Ik heb zelf vroeger ooit eens een ouwe Volvo 264 gehad. Zelfde carosserie als de 240, maar met een zescilinder 3-liter-motor. Automatische versnellingsbak. Een tank, maar hij ging als een speer: bij wegrijden bij een stoplicht, trok ik iedereen eruit. Was wel lachen, niemand verwachtte dat bij dat bakbeest.

Aan de pomp was het trouwens minder lachen: hij reed op gelode super 98 en verbruikte 1 op 7...... Ach ja. Je moet wat over hebben voor je lol.  :-)

Offline Dave

  • Lid
Re: LTS of toch Jaunty?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/15, 16:42:09 »
Je hebt modellen die geschikter zijn voor langdurig taxi gebruik, en zie je inderdaad maar weinig variatie in.
Dat is de LTS versie.
Je hebt ook modellen die comfortabeler en sneller en ruimer en zuiniger enz enz zijn maar heel enkel wel eens de wegenwacht nodig zijn of extra garagebezoek. Verder niks mis mee, het blijft techniek immers.