Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Dubbele geluidskaart probleem  (gelezen 2885 keer)

Offline aeromaxx

  • Lid
[OPGELOST] Dubbele geluidskaart probleem
« Gepost op: 2009/02/23, 10:09:48 »
hallo,

in mijn computer zitten 2 geluidskaarten, ik heb bij ubuntu gewoon geluid alleen bij sommige programmas gebruikt ubuntu de andere geluidskaart.
ik weet niet hoe ik dit moet oplossen, ik ben nu elke keer mijn jack plug aan het verzetten om geluid te krijgen.
kan ik geen standaar geluidskaart aanwijzen?

ik wil de geluidskaart gebruiken van mijn 5.1 geluidskaart. de andere kaart is een moederbord uitgang.

kan iemand mij vertellen waar ik de standaard kan aanvinken?

Greets Aeromaxx.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/27, 12:54:31 door aeromaxx »
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline joop905

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/23, 10:11:05 »

Offline aeromaxx

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/23, 10:13:34 »
1. Twee actieve geluidskaarten

Er zijn twee actieve geluidskaarten in de computer: eentje op het moederbord (een zogenaamde aan-boord-kaart) en een PCI geluidskaart. Of een ingebouwd ouderwets telefoonmodem: die heeft ook een geluids-chip aan boord, voor de bekende inbelgeluiden.

Daar heeft Ubuntu vaak moeite mee. Het is daarom het beste, om slechts één actieve geluidskaart te hebben.

Oplossing: schakel de aan-boord-kaart (en/of het telefoonmodem) uit in het BIOS. Als u uw computer opnieuw opstart, dan zal het geluid volledig via de PCI-kaart komen. Bijkomend voordeel: zo hebt u gelijk het electriciteitsverbruik van uw computer wat verlaagd......

Als u de uitschakeloptie van de aan-boord-geluidskaart niet kunt vinden in het BIOS, zoek dan eens op het internet naar de handleiding voor uw moederbord. De fabrikant van het moederbord heeft die normaliter gewoon op zijn webstek staan.

had ik idd ook net gevonden, maar ik moet dus mń kaart uitschakelen in de bios?
ik zal eens kijken wat mijn bios mij te bieden heeft. volgens mij heb ik die functies niet?
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline aeromaxx

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/23, 10:19:26 »
ik heb net gekeken, vele opties rondom de computer zelf, maar geen in/uit schakelen van PCI kaarten.

Jammer dus.

waarom kan je geen standaard kaart instellen in Ubuntu? is er deze mogelijkheid helemaal niet?
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/23, 19:25:05 »
Typ in de terminal eens in :

sudo asoundconf list

Nu zult u een lijst van de beschikbare geluidskaarten zien.

Typ nu in :

sudo asoundconf set-default-card naam

verander naam in hoe de gewenste geluidskaart werdt genoemd met het eerste commando.

Dit probleem had ik ook vroeger op een oude Pentium 3 450 met 2 geluidskaarten. Hij draaide Ubuntu 6.10. Ik weet niet zeker of dit nog werkt in 8.04/8.10.

Offline aeromaxx

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/24, 09:40:15 »
ik krijg deze melding:

rob@rob-desktop:~$ sudo asoundconf set-default-card V8235
Please note that you are attempting to run asoundconf as a privileged superuser, which may have unintended consequences.


ik denk dat het hiermee opgelost is? moet ik nog even kijken :)

Alvast bedankt.
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/24, 17:04:40 »
Ik weet niet meer of de functie output zou moeten geven. Maar heb je het tweede commando ingegeven ? Dan zou het moeten werken ;)

Offline aeromaxx

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/27, 11:58:19 »
het werkt niet, ik heb alle geluidskaarten die hij aangaf geprobeerd, behalve de modem. want dat is geen geluidskaart. ik weet echt niet hoe ik dit probleem moet oplossen. in de bios kan ik niks vinden over geluidskaarten uitschakelen.

hij gebruikt de geluidskaart nu van mijn Moederbord, terwijl ik een 5.1 kaart er in heb zitten met de surroundset. sommige programmas laten wel geluid horen, maar films e.d. niet. niet in vlc en in XBMC
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline aeromaxx

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/27, 12:21:11 »
Het blijkt dat ik een Phoenix Awardbios heb. ik heb al gezocht op internet naar het uitschakelen van onboard sound. maar dan kom ik uit in artikellen van mensen die windows hebben. en die gaan dan heel simpel naar apparaatbeheer.

ik heb ook al gevonden dat het in de bios geen sound heet maar iets anders. wist ik maar wat dan kon ik hem uitzetten  :'(

http://www.computerhope.com/help/phoenixa.htm
daar staan een paar screens van mijn bios. mischien dat iemand het herkent wat ik moet uitschakelen?
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline aeromaxx

  • Lid
Re: Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/27, 12:54:15 »
ik heb via een ander forum een oplossing gekregen. het probleem is opgelost
Waarom?... Arme studenten kunnen geen windows betalen....

Offline Duckie

  • Lid
Re: [OPGELOST] Dubbele geluidskaart probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/27, 16:55:08 »
ik heb via een ander forum een oplossing gekregen. het probleem is opgelost


Misschien wel zo leuk om die oplossing hier dan ook te vermelden. Dan hebben anderen er misschien ook nog iets aan.
____________________________________________