Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.  (gelezen 1434 keer)

Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Gepost op: 2009/11/28, 19:17:15 »
Ik heb bij iemand 9.04 op zijn laptop gezet. Hij heeft vorige week zelf een upgade gedaan naar 9.10. De beschrijving in Grub was nog steeds 9.04, ik denk dat hij de bestaande Grub behouden heeft gebruikt, daar kom ik nog wel uit. Wat ik wel vreemd vond dat na de upgrade, de driver van het geluid er niet meer in stond onder Hardware drivers, of is dit normaal? De laptop is een Compaq Evo N1050v. lspci gaf deze geluidskaart ALi Corporation M5451 PCI AC-Link Controller Audio Device. Welke driver kan ik daar voor gebruiken en waar kan ik deze verkrijgen? Ik had al op het internet wat rond gekeken, alleen ben ik daar niet echt veel verder meegekomen. Ik heb ook Pulse al verwijdert, maar geen effect, had ik ook niet echt verwacht. Ook doordat de mixer anders in de voorgaande versies kom ik er niet helemaal uit. Kan iemand de helpende hand reiken?


P.S. Ik kan pas vrijdag eventuele andere commando's uitproberen, dan kan ik pas op de laptop.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/28, 22:28:21 »
Kijk even of er een modem in zit en of je onder 9.04 daar voor een hardware driver hebt geinstalleerd doe die eens deinstallen dat gaf hier de uitkomst.

Dit komt door dat een modem ook naar Alsa vraagt maar er dan een conflict komt tussen de geluidskaart en het modem.

Maar Gijsbert het is toch een laptop die neem je dan toch gewoon mee hahaha
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/28, 22:43:23 »
Kan de laptop wel meenemen, ik denk alleen niet dat ik ver kom. =D

Ik heb in 9.04 geen modem geïnstalleerd, of degene waar de laptop van is, moet dit hebben gedaan, maar dat denk ik niet. Ik zal er vrijdag in ieder geval naar kijken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mythras

  • Lid
Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/30, 20:10:39 »
Halo,

Ben nieuw in het gehele linuxgebeuren, dus veel zaken weet ik nog niet en snap ik (voorlopig) nog niet altijd.
Overlaatst deed ik een cleaninstall van ubuntu 9.10. Kort na installatie had ik de systeemgeluiden, maar kon ik niks afspelen in VLC, totem, edm.
Trok zoals het hoort eerst (volgens de fora en de site van en zekere pjotr) alle nodige updates binnen, met als gevolgd dat vooreerst de systeemgeluiden niet meer te horen waren. Na het afschuimen van de site van pjotr en wat gepruts, lukte het mij uiteindelijk om er vooralsnog geluid uit te krijgen. Alles (wat geluid betreft) werkte naar behoren, dus kon ik met gerust gemoed slapen gaan want probleem opgelost. Volgende dag: geluid werkt nog steeds, dus zet ik de laptop effe langs de kant en gaat in slaapstand. En dan komt de aap uit de mouw, of is het een of ander beest? Ik log opnieuw in en wil wat muziekjes beluisteren en filmpje bekijken en zowaar, geen geluid meer. Weg, verschwunden, gone with whatever.
Dus opnieuw alles geprobeerd wat ik de avond ervoor deed, maar niks helpt meer.

laptop is een HP dv 6000
geluidskaart is een Intel 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller

(btw, krijg de build-in webcam en microfoon ook niet aan de praat)

met andere woorden: help, wie weet raad om dit euvel op te lossen

Offline Dave

  • Lid
Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/01, 10:08:12 »
Zie veel overeenkomsten met andere problemen zoals beeldscherm, printen enz dat na instellen het goed werkt en na 1 of enkele herstarts het weer opnieuw ingesteld moet worden.
Zal er wel weer iemand boos worden omdat je daar niets aan hebt  :evil:
 

Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/01, 11:06:13 »
Zie veel overeenkomsten met andere problemen zoals beeldscherm, printen enz dat na instellen het goed werkt en na 1 of enkele herstarts het weer opnieuw ingesteld moet worden.
Zal er wel weer iemand boos worden omdat je daar niets aan hebt  :evil:
 
Oja? vertel Dave. Ik ben gek op roddels en achterklap. :evil:

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mythras

  • Lid
Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/01, 19:31:41 »
heb gisteren nogmaals een cleaninstall gedaan, alle updates binnengehaald, wat geprutst en heb raar maar waar nu na, ondertussen, vier maal heropstarten nog steeds geluid. Enige dat ik deze maal achterwege heb gelaten is het activeren van de softwaremodem. Aangezien ik nu wel nog geljuid krijg, zou dit wel eens de reden kunnen zijn.
Hoedanook, ik leer bij en raak meer en meer onder de indruk van linux. =D


Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Na upgrade van 9.04 naar 9.10 geen geluid meer.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/01, 21:45:49 »
Dit had ik dus ook na het installen van het softmodem dat ik geen geluid meer had vandaar ook mijn tip naar Gijsbert om daar eens naar te kijken.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........