Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS  (gelezen 1397 keer)

Offline nathan

  • Lid
NAS
« Gepost op: 2011/10/19, 21:23:55 »
Hallo,

Ik heb al een tijdje een NAS draaiende zowel op een laptop als op een vaste pc. Op de ene pc gaat dat perfect op de laptop de ene keer wel en de andere keer niet. Ik heb al rond zitten neuzen op internet maar krijg het niet voor elkaar, vandaar dit topic.

in fstab heb ik het volgende vastgelegd:
//192.168.1.253/Media /media/NAS cifs username=gebruikersnaam,password=wachtwoord,rw 0 0
Bij het opstarten crasht de computer soms, dat is alleen als ik gebruik maak van draadloos internet. Volgens mij wordt de NAS gemount voordat er netwerkverbinding beschikbaar is en is dat funest. Ik heb fstab al veranderd in //192.168.1.253/Media /media/NAS cifs username=gebruikersnaam,password=wachtwoord,rw 0 0,_netdev 0 0 maar dan loopt de computer ook vast bij het opstarten.

Iemand ideeën hoe dit op te lossen?

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/19, 23:32:33 »
Het CIFS-mountbevel kent de parameter _netdev niet, vrees ik.
Je kunt de startprocedures van Ubuntu van volgorde veranderen zodat de fstab-mounts pas uitgevoerd worden nadat het netwerk gestart is. De vastlopers komen nu immers omdat de mounts gestarten worden voordat het netwerk überhaupt actief is. In feite is het geen vastloper of crash, maar als je lang genoeg wacht komt er een time-out.
Het wijzigen van de startprocedurevolgorde raad ik echter niet aan, omdat je dat bij een upgrade weer kan verliezen.
Iets dat foolproof is en altijd werkt: zorg ervoor dat de mounts in fstab niet automatisch gestart worden en start ze via een bevel als het netwerk in de lucht is.
Voeg in fstab een parameter noauto toe (in de plaats van _netdev), dat geeft aan dat de mount niet automatisch gestart moet worden. Voer daarna het volgende uit:
gksudo gedit /etc/network/if-up.d/zmountalldit opent een editor met een leeg bestand. Zet in dat bestand de volgende tekst:
#!/bin/sh
mount -a
bewaar en sluit de editor af. Nu moeten we dat nog uitvoerbaar maken:
sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/zmountallNu wordt dus een expliciet bevel om alle fstab-mounts te starten uitgevoerd als laatste in de rij van scripts die uitgevoerd worden zodra het netwerk in de lucht is. Dit zou dus wel moeten werken. Ik gebruik dit systeem om sshfs-mounts te starten zodra het netwerk in de lucht is.

Offline softbart

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/20, 11:03:39 »
@Bloom,

Is noauto en een mount -a niet dubbelop?

Ik was ook bezig een goede balans te vinden tussen sshfs en fstab. Bij dat proces trad uiteraard het probleem op van de startvolgorde.
Is ook duidelijk te zien tijdens de boot.
Bij noauto treedt dit probleem niet op omdat er geen verbinding wordt gemaakt. Dan is n.m.i mount -a overbodig.

groet,

Theo

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/20, 12:01:10 »
Je zegt het zelf: als je noauto gebruikt, wordt de verbinding niet gemaakt.
Dat betekent, dat als het netwerk in de lucht is de mount nog altijd moet gebeuren. En omdat dat niet meer automatisch zal gebeuren, moeten we het "manueel" doen. Vandaar de mount -a: die zorgt ervoor dat alle mounts die in /etc/fstab aangegeven staan maar nog niet uitgevoerd waren, alsnog gebeuren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/20, 16:16:09 »
Je kunt de optie nobootwait toepassen: als er dan geen netwerk beschikbaar is, wordt er ook niet gewacht. Of het handig is, is een tweede want de netwerkverbinding zul je alsnog met 'sudo mount -a' moeten doen.

Offline softbart

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/20, 16:46:05 »
Ik hoop niet dat we TS ondersneeuwen, al heeft het wel indirect met zijn probleem te maken. :)

Mijn ervaring was dat in alle gevallen de user alsnog met de hand moest mounten. Vandaar mijn reactie.

noauto + mount -a : koppelpunt leeg. User moet alsnog een mount koppelpunt uitvoeren.

noauto + mount -a : koppelpunt leeg. User moet alsnog een mount koppelpunt uitvoeren.

noauto + mount -a : koppelpunt leeg. User moet alsnog een mount koppelpunt uitvoeren.

Het enige voordeel is dat noauto geen fout geeft in de boot.

groet,

Theo

Offline nathan

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/20, 22:24:37 »
Vanavond even de instructies opgevolgd van Bloom.

De regel in fstab veranderd naar: //192.168.1.253/Media /media/NAS cifs noauto,username=username,password=password,rw 0 0

Is dit goed? Na opslaan in terminal venster mount -a geprobeerd maar zonder resultaat. Haal ik noauto weg dan mount de NAS wel.

Wat doe ik fout?

Offline jan11000

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/21, 05:45:38 »
Heb je na je mount -a ook even gewacht, een paar minuten.(meestal is het minder)
opdracht moet ook zijn :
sudo mount -a

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/21, 07:34:26 »
Heb je na je mount -a ook even gewacht, een paar minuten.(meestal is het minder)
In plaats van te wachten en te gokken, kun je ook met zekerheid achterhalen of je verbinding hebt:

ip route | grep defaultAls daar niets verschijnt, heb je ook geen verbinding. Eventueel kun je dit via een loopje in een script verwerken dat de mount pas plaatsvindt als er verbinding is.

opdracht moet ook zijn :
sudo mount -a
De TS heeft niet aangegegeven een melding te hebben gekregen dat sudo nodig zou zijn. Het kan zijn dat hij dat vergeten is, het kan ook zijn dat hij als root in is gelogd.

Offline nathan

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/21, 18:15:50 »
Dank voor de reacties.

Ik heb even gewacht na de commando's maar het lukt niet. Overigens heb ik inderdaad sudo mount -a gedaan. Als ik ip route | grep default ingeef krijg ik het volgende te zien: default via 192.168.1.254 dev wlan0  proto static