Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 64bits versie instabiel op modern systeem  (gelezen 572 keer)

Offline pdejager

  • Lid
64bits versie instabiel op modern systeem
« Gepost op: 2013/09/15, 11:48:06 »
In 2010 heb ik een (destijds) modern systeem laten bouwen om Ubuntu op te draaien.
Helaas had ik doorlopend last van vastlopers.
Uiteindelijk de potente Ati Radeon videokaart laten vervangen door een wat eenvoudiger Nvidia kaart.
Vanaf dat moment is Ubuntu redelijk stabiel ECHTER enkel wanneer ik de 32bits versie installeer.
Ik heb verscheidene malen wanneer er een nieuwe versie beschikbaar was opnieuw de 64bits versie geïnstalleerd met als resultaat opnieuw de vastlopers.

Temeer daar met ingang van 13.10 de 64bits versie de standaardversie van Ubuntu wordt, zou ik wel eens willen weten wat de reden is dat de 64bits versie bij mij niet goed draait.
En liefst zou ik willen horen wat ik er aan kan doen  :)

Mijn systeem heeft de volgende specs:
Processor: Intel® Core™ i7 CPU 860 @ 2.80GHz × 8
Grafisch: GeForce GT 440/PCIe/SSE2
Geheugen: 8 Gib
SSD: INTEL SSDSA2M080G2GC (2CV102DH) (boot)
HD: SAMSUNG HD103SI (1AG01181)

In de bijlage de specs in detail. Suggesties worden zeer gewaardeerd!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64bits versie instabiel op modern systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/15, 12:13:49 »
Begin eens met het opwaarderen van je BIOS naar de nieuwste versie (2101).

Er zijn drie nieuwere BIOS-versies verschenen voor jouw moederbord, waarvan er twee een verbeterde systeemstabiliteit beloven: http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=nl-nl&p=1&m=P7P55D&hashedid=RBA8CzWoopUlYRFZ

Let op: van de twee ingepakte bestanden in het zipje, heb je alleen het .ROM-bestand nodig. Het tweede bestand is een stuurprogramma dat alleen voor Windows is.

Bij moderne ASUS-moederborden, waaronder ook het jouwe, kun je het BIOS heel makkelijk bijwerken met behulp van een USB-geheugenstaafje waarop het BIOS-bestand staat:
The ASUS EZ Flash 2 feature allows you to update the BIOS without using an OS-based
utility.
Before you start using this utility, download the latest BIOS from the ASUS website at www.
asus.com.
To update the BIOS using EZ Flash 2
1.
Insert the USB flash disk that contains the latest BIOS file to the USB port, and then
launch EZ Flash 2 in any of these two ways:
Press <Alt> + <F2> during POST.
Enter the BIOS setup program. Go to the Tools menu to select EZ Flash 2 and
    press <Enter> to enable it.
Press <Tab> to switch between drives until the correct BIOS file is found.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 12:28:19 door Pjotr »

Offline pdejager

  • Lid
Re: 64bits versie instabiel op modern systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/16, 19:47:09 »
Dank voor de tip! Ik heb de bios bijgewerkt. Nu eerst eens kijken hoe ik de ventilator weer stil krijg...
En straks met Ubuntu 13.10 ga ik weer eens de 64bits versie testen  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 64bits versie instabiel op modern systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/16, 23:12:54 »
Probeer nu alvast eens de 64-bitversie van Ubuntu 12.04.3 LTS? Die zou op jouw apparatuur probleemloos moeten werken, en een LTS-versie is sowieso de beste keuze....