Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compaq Armada E500 loopt vast [OPGELOST]  (gelezen 5758 keer)

Compaq Armada E500 loopt vast [OPGELOST]
« Gepost op: 2009/09/29, 13:48:52 »
Ik zit met het volgende probleem: mijn Compaq Armada E500 (=pentium3 met 256 Mb geheugen en werkend op 900 MHz) start op met Grub en begint dan Ubuntu te starten (Ik weet dat 9.04 overdone is voor dit systeem....) en als het logo met de voortgangsbalk verschijnt gaat alles nog prima. Als er ongeveer 10% voortgang geboekt is klinkt er een droge tik uit de luidsprekertjes en daarna stop het bootproces en kan alleen een reset nog weer leven in het systeem brengen. Alleen als ik de kernel "Ubuntu 9.04, kernel 2.6.27-11-generic" of lager gebruik gaat het bootproces na die droge tik, die er dan ook is, gewoon door, maar zodra ik een 2.6.28 kernel ga gebruiken loopt het vast.

Waar kan ik dan vinden wat het probleem was als ik weer met de "27" kernel opstart of weet iemand dat het een probleem is met de soundchip of zo?   ???

Ik heb al wel op dit en op het engelstalige forum gekeken, maar daar kon ik geen oplossing vinden.

Groeten, Erik

« Laatst bewerkt op: 2009/10/04, 19:16:51 door Dr_Muesli »
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 16:00:01 »
Erg krap het geheugen, je kan beter tenminste 256 MB er bij steken. Je grafische kaart zal ook wel wat MB's opsnoepen. Anders blijf je de problemen houden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 16:06:24 »
Geen antwoord op je vraag, maar heb je 8.04.3 al geprobeerd?



(128MB extra zou geen luxe zijn voor Ubuntu; als je dat niet ter beschikking hebt, kun je beter Xubuntu installeren.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline woteb

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 16:29:27 »
Er is maar één goed antwoord mogelijk: Blokkendoos. Ik heb zelf zo'n prachtige laptop gehad (een echt werkpaard met dezelfde specificaties) en een blokkendoos-installatie loopt moeiteloos op zo'n ding.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 22:32:17 »
Erg krap het geheugen, je kan beter tenminste 256 MB er bij steken. Je grafische kaart zal ook wel wat MB's opsnoepen. Anders blijf je de problemen houden.

Hoi Gijsbert,

Bedankt voor je reactie, maar of ik nog zulk oud geheugen kan vinden betwijfel ik. Hamvraag is echter, ligt het aan te weinig geheugen en hoe kan ik dat zien?

Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 22:34:43 »
Geen antwoord op je vraag, maar heb je 8.04.3 al geprobeerd?



(128MB extra zou geen luxe zijn voor Ubuntu; als je dat niet ter beschikking hebt, kun je beter Xubuntu installeren.)

Hoi Willem,
Ja 8.04 werkte prima tot ook daar een update van de kernel problemen begon te geven. Dezelfde problemen als die ik dus omschreven heb. Vandaar dat ik doorgegaan ben naar 8.10 en 9.04, maar kennelijk was die redenering niet juist en zit het vast op de kernel.

Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 22:37:31 »
Er is maar één goed antwoord mogelijk: Blokkendoos. Ik heb zelf zo'n prachtige laptop gehad (een echt werkpaard met dezelfde specificaties) en een blokkendoos-installatie loopt moeiteloos op zo'n ding.

Hoi Woteb,

Doorgaans geef jij duidelijke antwoorden, maar met "blokkendoos" kan ik niet zo veel. Hoe doe ik een blokkendoos-installatie, en wat voor mij ook belangrijk is; wat houd een blokkendoos-installatie in?

Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline woteb

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 22:46:34 »
Er is maar één goed antwoord mogelijk: Blokkendoos. Ik heb zelf zo'n prachtige laptop gehad (een echt werkpaard met dezelfde specificaties) en een blokkendoos-installatie loopt moeiteloos op zo'n ding.

Hoi Woteb,

Doorgaans geef jij duidelijke antwoorden, maar met "blokkendoos" kan ik niet zo veel. Hoe doe ik een blokkendoos-installatie, en wat voor mij ook belangrijk is; wat houd een blokkendoos-installatie in?

Erik
Een blokkendoos-installatie houd in dat je eerst een kale Ubuntu (of Debian) installeert, dus met een zwart scherm en een witte cursor. Daarop bouw je daarna een basis desktop. Dat kan zijn een kale Gnome, KDE, XFCE of een minimalistische window manager als IceWM, Fluxbox of Openbox.
Heb je dat geïnstalleerd, dan zet je daarop alleen die programma's die je echt nodig hebt.

Voordeel hiervan is dat je een minimale installatie uitvoert die heel snel is en soepel draait.

Voor meer informatie, zie deze draadjes: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/ubuntu-blokkendoos/new/#new
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/minimal-ubuntu/

Dit zal jou wel goed op weg helpen. Veel succes!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline joop905

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/30, 10:22:29 »
Ik heb Debian GNU/Linux 4.0 op een Compaq Armada E500 600 MHz en 128 mb ram. Is niet al te snel, maar werkt wel.
geheugen voor de Armada is erg duur

Offline track

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/30, 12:57:09 »
Hoi Erik,     (Dr Erik Muesli ...  =D )

iets meer geheugen voor zo'n bak is misschien toch geen luxe ...
En, als ik hier kijk:  http://www.heise.de/preisvergleich/eu/a42517.html
valt de prijs nog redelijk mee.  Is dat het goede type geheugen voor jou ?

(kijk dan ook hier: http://www.vergelijken.nl/cat/53/ )

track

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/30, 21:02:20 »
Als je google-t op E500+Ubuntu, zie je dat veel gebruikers tegen dit probleem (werkt niet meer vanaf kernel-versie....) aangelopen zijn. Een work-around ben ik niet tegengekomen, maar ik heb er ook maar beperkt in 'gespit'.

Iemand beweerde dat het probleem waarschijnlijk te maken heeft met de aansturing/hardwareherkenning van de wireless; je zou eens kunnen proberen om de wireless-driver te black-listen (dat is eenvoudig te doen).


Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/30, 21:30:38 »
Blacklisten doe je door aan het bestand /etc/modprobe.d/blacklist.conf , toe te voegen, de regel:

blacklist naam_van_je_wireless_driver

De naam_van_je_wireless_driver kun je achterhalen via het terminal-commando:
sudo lshw -html > ijzerwaren.html   .

(Dit commando maakt in je home-map het bestand ijzerwaren.html aan; als je dit bestand opent met je browser, zul je o.a. een sectie met
'description:    Wireless interface' aantreffen ;
in deze sectie staat de gevraagde naam_van_je_wireless_driver vermeld achter
 driver =
)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/01, 14:49:20 »
Allemaal bedankt,

Iedereen bedankt voor zijn (of haar) bijdrage(n) en ik ga er eens mee aan de gang. Op E500 heb ik inderdaad nooit gegoogled... Voor de blokkendoos, een server installatie met alles uitgevinkt doen en dan een grafische schil gaan opbouwen, is dat het idee? En ik zal ook eens kijken naar die wireless driver, ik werk met een Linksys pcmcia card en die werkt perfect, maar mogelijk blokkeert een nieuwere driver inderdaad het boot proces.
Op dit moment heb ik gelukkig even alle tijd en rust voor wat experimenten.

Nogmaals dank en wordt vervolgd.

Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/01, 15:30:30 »
Hallo Willem,

Dat met het blacklisten werkt inderdaad prima. De driver b43-pci-bridge in de blacklist.conf gezet en reboot gegeven. In Grub tijdens het booten de laatste kernel 2.6.28-15 geselecteerd en inderdaad werd deze zonder vastlopen opgestart. Probleem verholpen.
Voor mijn nieuwsgierigheid; is zo'n driver er dan in nieuwere versies uitgehaalt om plaats te maken voor nieuwere hardware? Maar m'n wifi-kaartje werkt wel gewoon op dit moment!?
En als er weer een nieuwere kernel komt, moet ik dan de truck herhalen of blijft het zo werken als het nu doet? Dat stukje blacklist.conf was ik tot nu toe nooit tegengekomen en ik heb er ook nooit aangedacht om op deze computer naar blacklist te gaan zoeken  :| Ook in de boeken die ik heb is mijn blik er niet opgevallen.

Groeten, Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/01, 17:12:17 »
Eric, gefeliciteerd dat de laptop nu ook met de actuele 9.04-kernel werkt!

Ik kan ook alleen maar gissen naar wat er speelt. Waarschijnlijk bevat de actuele kernel een nieuwere driver, en wel eentje die nog bugs bevat. Hopelijk bevat de volgende kernel-versie een betere driver, waardoor je deze truuc niet niet hoeft te herhalen. (Ik ben Launchpad bug-reports tegengekomen m.b.t dit probleem.)

Ik begrijp dat je Linksys wireless pcmcia card nu goed werkt; waarschijnlijk dat er sinds het blacklisten een andere driver geactiveerd wordt.


Vraagje:
waarom gebruik je een wireless-insteek kaartje? Was de ingebouwde wireless defect, of conform een te oude standaard, of heeft de E500 nog geen ingebouwde wireless?



Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline woteb

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/01, 18:22:16 »
Een Compaq Armada E500 heeft geen draadloze kaart aan boord, wel een ingebouwde Eth0.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/01, 19:03:34 »
Ik begrijp dat je Linksys wireless pcmcia card nu goed werkt; waarschijnlijk dat er sinds het blacklisten een andere driver geactiveerd wordt.

Als je nu een nieuwe ijzerwaren.html aanmaakt, zou je een andere wireless-driver moeten zien.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/02, 22:58:06 »
Hoi Willem,

Nee, de Compaq Armada E500 heeft geen eigen wifi interface/card, die moet je dus zelf in een van de 2 pcmcia slots steken of anders mogelijk in de enige usb (1.2?) poort.
Volgens mij zit er ergens nog wel een luikje om de steenkool in te storten... =D

Ik heb overigens die opdracht: sudo lshw -html > hardware.html
opnieuw uitgevoerd, maar dan zie ik gewoon dezelfde driver terug.  ???
Kortom het blijft een beetje een raadsel voor mij, maar het werkt wel. De kernel meldt zich des gevraagd keurig met 2.6.28-15-generic, en niks geen vastlopen dus.

Groeten Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/02, 23:02:13 »
En de Linksys wifi pcmcia-card werkt ook prima, want anders konden jullie dit nu niet lezen....

Groeten, Erik :o
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/03, 12:04:49 »
Volgens mij zit er ergens nog wel een luikje om de steenkool in te storten... =D

Heeft wel zo zijn charme, om zo'n oud beestje draaiende te houden!

Ik ga binnenkort mijn pentium III- 1GHz (van de Aldi) maar eens optuigen met Ubuntu.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/03, 12:13:09 »
Ik heb overigens die opdracht: sudo lshw -html > hardware.html
opnieuw uitgevoerd, maar dan zie ik gewoon dezelfde driver terug.  ???

Eric -ter leering ende vermaek- wil je eens kijken naar de kleur van de sectie 'Wireless-interface' in je hardware.html? Als de achtergrond grijs is (normaal is rose/zalm-kleurig) dan is deze interface niet geactiveerd.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline woteb

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/03, 13:12:25 »
Volgens mij zit er ergens nog wel een luikje om de steenkool in te storten... =D

Heeft wel zo zijn charme, om zo'n oud beestje draaiende te houden!

Ik ga binnenkort mijn pentium III- 1GHz (van de Aldi) maar eens optuigen met Ubuntu.

Ik heb bijna vier jaar met een Compaq Armada E500 gewerkt. Een blokkendoos-systeem draait hier moeiteloos op. En het inderdaad ook de charme om zo'n oud beestje met Ubuntu en debian erop sneller te zien draaien dan de dikke P4 systemen op school (met een ander OS erop).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/03, 13:40:02 »
Ik heb bijna vier jaar met een Compaq Armada E500 gewerkt. Een blokkendoos-systeem draait hier moeiteloos op. En het inderdaad ook de charme om zo'n oud beestje met Ubuntu en debian erop sneller te zien draaien dan de dikke P4 systemen op school (met een ander OS erop).

Ik zou graag (op mijn snelle laptop) een extra install willen die supersnel opstart. Deze install hoeft alleen een browser te draaien om mijn webmail en de buienradar even te checken.

Zou dat ook een blokkendoos moeten zijn?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline woteb

  • Lid
Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/03, 14:38:57 »
Ik zou graag (op mijn snelle laptop) een extra install willen die supersnel opstart. Deze install hoeft alleen een browser te draaien om mijn webmail en de buienradar even te checken.

Zou dat ook een blokkendoos moeten zijn?
Uiteraard, want een blokkendoos installatie = basis + wat je nodig hebt. In jouw geval alleen een browser.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Compaq Armada E500 loopt vast
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/04, 09:20:53 »
Nee, die sectie is wel zalmkleurig en volgens jou dus wel actief. Het werkt echter prima.

En ja, op het werk had ik zo'n zelfde Compaq, en met W2000 er op was hij helemaal niet vooruit te krijgen, dan doet een OS als Ubuntu 9.04 en ook 8.04 het vele malen beter.

Erik
 
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)