Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount error(13): Permission denied  (gelezen 4514 keer)

mount error(13): Permission denied
« Gepost op: 2010/01/09, 13:11:07 »
Aan mijn Windows domein (HOME) heb ik een NAS (Netgear RealyNAS NV+) hangen. op deze NAS zitten verschillende shares welke ik wil bereiken van mijn ubuntu 9.10 systeem. In de file browser bij "Go To" vul ik smb://192.168.100.254/music$ in. er wordt gevraagd om in te loggen:

Username: marcel
Domein: HOME
Password: WACHTWOORD

na de button connect kan ik van de share de benodigde muziek benaderen. dit werkt ook voor de andere aanwezige shares om mijn NAS.

echter wil ik dat de benodigde shares automatisch bij opstarten gemount zijn. dit kan geregeld worden in /etc/fstab met cifs. voordat ik het automatisch wil hebben heb ik het eerst manueel geprobeerd.

ik open hiervoor een terminal en installeer sudo get-apt install smbfs en vervolgens maak ik een folder aan met sudo mkdir /media/music. nu het voorwerk gedaan is kan in de mount gaan aanbrengen. dit doe met:

sudo mount -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=marcel,password=WACHTWOORD

maar helaas: mount error(13): Permission denied.
ik had nog ergens gevonden dat ik de domeinnaam mee moet geven, dus:

sudo mount -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=HOME/marcel,password=WACHTWOORD

ook hier: mount error(13): Permission denied.

de volgende opties heb ik ook nog geprobreerd:


sudo mount -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=HOME/marcel,password=WACHTWOORD,nounix

sudo mount -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=HOME/marcel,password=WACHTWOORD,nounix,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777

ok dit heeft niet mogen baten.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe of vergeten ben?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/09, 16:12:22 »
Met de 1e opdracht kan ik hier mijn windows shares (op een Ubuntu 9.10 servertje) mounten. Ik verwacht niet dat de error daar niet mee te maken heeft.

Een domeinnaam is alleen van toepassing voor een Windows domein controller, anders kan je de computernaam (of adres) gebruiker als domein, dus: -o username=192.168.100.254/marcel,password=WACHTWOORD

Maar ik vrees dat dit ook mount error(13) geeft. :(

Wellicht dat je meer informatie kan krijgen met de -v ('verbose") optie:
sudo mount -v -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=marcel,password=WACHTWOORD
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/09, 16:41:54 »
Zoek het ook eens in de instellingen van je NAS. De foutmelding suggereert dat je NAS je er niet op laat. Misschien is de gebruikersnaam/paswoord hoofdlettergevoelig?

Tot mijn lichte verbijstering zie ik dat ik zonder problemen met cifs op mijn nas geraak, eender welke gebruikersnaam en eender welk paswoord ik doorgeef ...  :P

Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/10, 17:12:37 »
Ik merk als ik een share toegankelijk maak van "Guest" dat ik dan geen problemen heb. echter is dit eigenlijk niet wat ik wil maar misschien de aller laatste optie om om te doen (als ik geen oplossing vindt).
Wat ik nog eens wil proberen is een share van mijn windows server te mounten. Krijg het vermoeden dat het aan mijn NAS ligt. komen we met de server share gauw achter.

Offline vanadium

  • Lid
Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/10, 17:35:47 »
Kijk nog eens goed in de instellingen van je NAS. Door ook eens goed op mijn systeem te kijken, is het bij mij al wat meer dichtgetimmerd. Bij jou moet het daarentegen wat opengebroken worden, blijkbaar.

Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 08:18:51 »
De share op mijn windows server is zonder problemen te mounten. Je zou dan verwachten dat mijn NAS hier het probleem zou zijn. ik krijg het tot nu to alleen voor elkaar om met de optie "Guest Allowed" de share te mounten.

ik vind het toch wel vreemd.

via een ubuntu 9.10 machine binnen een terminal met "sudo mount -t cifs //192..." krijg ik het niet goed voor elkaar

maar

via een windows machine kan ik de shares goed benaderen.
via een ubuntu 9.10 machine via de file browser kan ik de shares goed benaderen.
via een ubuntu 9.10 machine binnen XBMC kan ik de shares goed benaderen.

het lijkt erop dat mijn NAS voldoende open staat om hem veilig te benaderen. Ik ga ook de vraag maar eens stellen op het ReadyNAS forum.

iemand verder nog ideeen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 11:44:23 »
Probeer eens je netwerkschijf in /etc/fstab te zetten met de "noauto" optie, zodat je die als gebruiker kunt aankoppelen:

//192.168.100.254/music$ /media/music cifs user,noauto,username=marcel,password=WACHTWOORD 0 0

Start je systeem opnieuw op ( of koppel de NAS af als ie op een andere manier aangekoppeld is, en voer "sudo mount -a" uit).

Kan je hem nu aankoppelen met het (zeer eenvoudige) commando (géén sudo) "mount /media/music"?

Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 19:14:59 »
Ik heb nog eens een test gedaan om te controleren of mijn NAS (de beveiliging) hier dwars ligt. wat heb ik gedaan:

- heb een oude HP dc5100sff uit de kast getrokken.
- heb daar Ubuntu 8.04 op geïnstalleerd (32-Bits).
- direct "sudo apt-get install smbfs" op geïnstalleerd (niet eerst een upgrade uitgevoerd).
- en vervolgens "sudo mount -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=marcel,password=WACHTWOORD".

En wat heet, de share is gemount en toegankelijk. YES YES, maar nu verder.

wat ik nog wil testen of het ook werkt met 9.10 (32-bits). Mijn huidige machine heeft een Asus at3n7a-i moederbord en heb daar Ubuntu 9.10 (64-Bits) op draaien. Ik ook nog eens gaan kijken of Ubuntu 8 (32 & 64-bits) ook hetzelfde gedrag tonen.

heeft iemand anders nog suggesties?

Re: mount error(13): Permission denied
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/12, 20:30:43 »
Nu net op mijn oude HP dc5100 sff ook Ubuntu 9.10 geïnstalleerd. ook met deze versie kan ik met:

"sudo mount -t cifs //192.168.100.254/music$ /media/music -o username=marcel,password=WACHTWOORD"

de share mounten en is vrij toegankelijk.

morgen mijn huidige machine met Asus at3n7a-i moederbord voorzien van de 32-bit versie. kijken of dit nog wat meer info levert.

heeft iemand anders nog suggesties?