Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat doe ik fout? Het lukt me niet een regel aan fstab toe te voegen  (gelezen 1112 keer)

aap

  • Gast
Met knippen en plakken probeer ik een regel toe te voegen aan fstab. Ik zie de regel verschijnen. Nadat ik het venster sluit is deze weer verdwenen. Alsof ik niet heb gedaan. Weet iemand hoe ik wel een regel erin krijg? Ik heb het geprobeert met sudo vim /etc/fstab

Offline siegi

  • Lid
Wat doe ik fout? Het lukt me niet een regel aan fstab toe te voegen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/17, 23:41:11 »
Gebruik eens gksudo gedit /etc/fstab

Vim is eigenlijk niet echt een gemakkelijk programma voor beginners,  voor te kunnen typen moet je eerst op i (van insert) drukken.  Vervolgens als je wil stoppen met typen moet je op escape drukken. Dan kan je :wq doen w (write dus opslaan en q is voor (quit)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat doe ik fout? Het lukt me niet een regel aan fstab toe te voegen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/17, 23:42:52 »
De regel toevoegen is niet genoeg, je moet het bestand natuurlijk ook opslaan :) In vim kan dat op deze manier:

je drukt op ESC na het invoeren van de regel en daarna typ je :wq! dit betekent Write + Quit

---- tip ----

als je in een grafische omgeving zit kan je trouwens beter gedit gebruiken, die is wat makkelijker in gebruik ;)

gksu gedit /etc/fstab

dan de regel toevoegen, op de Opslaan-knop klikken, en het tekstbestand sluiten

edit: oeeh.. siegi is te snel :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

aap

  • Gast
Wat doe ik fout? Het lukt me niet een regel aan fstab toe te voegen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/18, 00:05:55 »
Bedankt voor jullie reaktie's. Ik heb het ondertussen gedaan met sudo nano /etc/fstab
Dat was ook alsof ik russische roulette speelde maar het os gelukt. Vraag me niet hoe. Ik heb nu eindelijk een swap dat werkt Hoera!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat doe ik fout? Het lukt me niet een regel aan fstab toe te voegen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/18, 00:10:49 »
Citaat van: aap
Bedankt voor jullie reaktie's. Ik heb het ondertussen gedaan met sudo nano /etc/fstab
Dat was ook alsof ik russische roulette speelde maar het os gelukt. Vraag me niet hoe. Ik heb nu eindelijk een swap dat werkt Hoera!
Je bent wel een held, als je overweg kunt met onmogelijke en gruwelijke tekstverwerkers als nano en vim.... :-)

Ik ben blij dat we gedit hebben!

Offline siegi

  • Lid
Wat doe ik fout? Het lukt me niet een regel aan fstab toe te voegen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/18, 00:21:46 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: aap
Bedankt voor jullie reaktie's. Ik heb het ondertussen gedaan met sudo nano /etc/fstab
Dat was ook alsof ik russische roulette speelde maar het os gelukt. Vraag me niet hoe. Ik heb nu eindelijk een swap dat werkt Hoera!
Je bent wel een held, als je overweg kunt met onmogelijke en gruwelijke tekstverwerkers als nano en vim.... :-)

Ik ben blij dat we gedit hebben!
Die zijn nog niet zo gruwelijk als je ze kent, alleen de eerste keer is het gewoon raar om ermee te werken.   Normaal gebruik ik bijna altijd vi.  super handig al die functies.