Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP 4470 scanner  (gelezen 862 keer)

HP 4470 scanner
« Gepost op: 2013/03/06, 15:26:07 »
Heb voor de installatie van Ubuntu 1204 LTS,  Windows XP altijd naast mijn Windows 7 gehouden om mijn HP 1010 Laserjet en 4470 scanner te kunnen blijven gebruiken.
Met het aansluiten op Ubuntu, werd de PH laserjet 1010 meteen herkend en werkt goed, en kreeg meteen een door Ubuntu gemaakte testpagina afgedrukt.... Alleen met de 4470 scanner gebeurt er niets.
Wordt deze nog ondersteund, of is dit te oud? Zou wel jammer zijn, werkt nog erg goed... Voor die ene keer dat ik hem gebruik..
Wanneer ik dan toch een nieuwe zou moet kopen, welke wordt dan door Ubuntu ondersteund en loopt er ook zo op ?
Groet, Hans. ;)
Broadcast-Solutions

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP 4470 scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/06, 15:48:48 »
Installeer eerst eens hplip-gui:
sudo apt-get install hplip-gui
Druk op Enter. Vul desgevraagd je wachtwoord in, je ziet dan zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Start HPLIP Toolbox (hplip-gui) en kijk eens of-ie je scanner ziet.

Zo niet, pak het dan eens als volgt aan:
https://help.ubuntu.com/community/ScanningHowTo#Install_a_scanner_manually

De Universe-pakketbron zal ongetwijfeld ingeschakeld zijn, dus daar hoef je pas op te controleren indien libsane-extras onvindbaar is.

Re: HP 4470 scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/06, 16:24:20 »
Heb hplip-gui geïnstalleerd, maar ziet alleen de printer, wanneer ik de printer uitzet, wordt de scanner niet gezien.. Ook niet met opnieuw opstarten.. Helaas.. 
Ook zie ik op verschillende fora dat het beperkt werkt met soms afwijkingen in kleur e.d.
Moet dus voorlopig XP erbij houden en dan even op usb stick opslaan. Kijk wel een keer voor een andere..
Het is natuurlijk wel de bedoeling na een tijdje Windows voorgoed vaarwel te kunnen zeggen...
« Laatst bewerkt op: 2013/03/06, 16:40:28 door newwave »
Broadcast-Solutions

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP 4470 scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/06, 17:59:51 »
Ik zou toch nog even die tweede optie proberen, die ik aangaf in mijn eerdere bericht. Aanzienlijke kans dat het dan werkt.

Uitgebreidere beschrijving:

1. Installeer eerst wat spul via de terminal. Kopieer en plak de onderstaande toverspreuk in een terminalvenster:
sudo apt-get install libsane-extras leafpad
Druk op Enter.

2. Vervolgens slinger je deze kreet in de terminal (kopieer en plak):
gksudo leafpad /etc/sane.d/dll.conf
Druk op Enter.

3. In het thans geopende tekstbestandje zoek je naar de volgende regels:
# The following backends are not part of the SANE distribution
# but are provided by the libsane-extras Debian package

Daaronder staan verschillende uitgeschakelde regels (er staat een hekje voor). Verwijder het hekje voor de volgende regel:
#hp_rts88xx(de xx zouden cijfers kunnen zijn)

Die wordt dus:
hp_rts88xx
4. Sla het gewijzigde bestand op.

5. Herstart je computer.

6. Start Simple Scan en kijk eens of-ie werkt.

Re: HP 4470 scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/06, 18:12:48 »
Nou een heel verhaal, maar we gaan het weer proberen... Thanks already !!
Broadcast-Solutions

Re: HP 4470 scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/06, 18:37:46 »
Pjotr...

Hij werkt... Maar niet goed, de afbeeldingen zijn kleiner en de kleur klopt niet, rood is b.v. rose en geel is gestreept...
Heb je een aanbeveling welke printer(s) meteen goed werken?

Kan voorlopig wel vooruit, heb een usb stick in de pc zitten, sla vanuit Windows hierin op en kan hem dan via Ubuntu er weer vanaf helen...
Maar bedankt voor de hulp...
Broadcast-Solutions

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP 4470 scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/06, 18:39:58 »
Heb je een aanbeveling welke printer(s) meteen goed werken?
Elke moderne HP-printer zal hoogstwaarschijnlijk uit-de-doos werken.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/06, 18:42:32 door Pjotr »

Re: HP 4470 scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/06, 20:02:49 »
Heb je een aanbeveling welke printer(s) meteen goed werken?
Elke moderne HP-printer zal hoogstwaarschijnlijk uit-de-doos werken.  :)

Ik kan dit bevestigen. HP biedt drivers aan voor elke printer en standaard worden die meegeleverd met Ubuntu (en desnoods kun je de laatste versie van HPLIP zelf nog binnenhalen).

Re: HP 4470 scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/07, 22:01:01 »
De HP 4470 scanner heeft nog een parallel aansluiting. Als je tzt op usb over gaat zijn er wellicht minder problemen. Nu werk je waarschijnlijk met een verloopkabeltje.

Re: HP 4470 scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/08, 00:04:11 »
Gebruik hem met een USB kabel sinds de aanschaf, maar heb nog XP op de andere partitie staan, vandaar kopiëren op een USB stick en dan naar een Ubuntu map...
HP schreef er t/m XP programma's voor, het was dus al een probleem met mijn laatste Windows 7 versie.
Zie met regelmaat dat ze bij de inzamelplaats van de gemeente worden aangeboden... En ik weet bijna zeker dat ze nog allemaal werken... Deze mensen hebben natuurlijk ook allemaal een latere Windows versie thuis, natuurlijk ook een manier van HP om wat nieuws te verkopen...  :rolleyes:
Ik kijk wel uit naar een andere... kost de kop ook niet.. toch..  ;)
Ben al lang blij dat Ubuntu de HP laser 1010 wel pakt, heb daar nog twee nieuwe toner cartridges van liggen...
« Laatst bewerkt op: 2013/03/08, 00:06:44 door newwave »
Broadcast-Solutions