Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart (ATI)  (gelezen 1527 keer)

Offline JSMT

  • Lid
Videokaart (ATI)
« Gepost op: 2009/07/27, 11:10:50 »
Hallo,

Inmiddels heb ik een nieuwe laptop. Nu wou ik hier Ubuntu op installeren en dat is me ook gelukt, maar hij herkende mijn videokaart niet. Ik kreeg een veel lagere resolutie en allemaal vage kleuren. Mijn videokaart: ATI Mobility Radeon HD4650. Nu heb ik gelezen dat Linux en ATI niet de beste vrienden zijn. Zijn hier drivers voor te krijgen?

Alvast bedankt,

JSMT

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Videokaart (ATI)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/27, 11:19:24 »
Mogelijk geeft 8.04.3 LTS een beter resultaat, want die heeft andere versies van de stuurprogramma's. Probeer het eens?

Wel de derde puntuitgave (nieuwste) gebruiken, die op 16 juli 2009 is uitgebracht. Die zit hier: http://ftp.tudelft.nl/releases.ubuntu.com/hardy/ubuntu-8.04.3-desktop-i386.iso

LTS is beslist geen "mindere" oplossing, ook al is die wat ouder: hoogste kwaliteit.

Offline JSMT

  • Lid
Re: Videokaart (ATI)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/27, 11:26:43 »
Ok. Maar kan ik ook de driver gebruiken van de gewone HD4650 dus niet de mobility?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Videokaart (ATI)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/27, 11:31:52 »
Ik weet het niet; bij mij komt een ATI-videokaart het huis niet binnen....  :-)

Kwestie van even uitproberen. Je kunt altijd xfix doen via Recovery Mode, als het slecht uitpakt.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Videokaart (ATI)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/27, 11:33:13 »
Ok. Maar kan ik ook de driver gebruiken van de gewone HD4650 dus niet de mobility?

Als het goed is zou dat niet nodig moeten zijn. Installeer je 8.04.3 LTS, dan moet je de hardware drivers vanuit het beheer-menu selecteren, laten downloaden en installeren. Gebruik je 9.04 dan zouden de meeste kaarten kunnen worden aangestuurd door de driver die in de kernel zit (niets doen dus).

Ik vind op de Ati site trouwens alleen maar een driver voor de HD4600 series, maar die staan gerangschikt onder Desktop graphics, niet onder notebook graphics. Klopt dat?

Offline JSMT

  • Lid
Re: Videokaart (ATI)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/26, 19:58:47 »
Sorry voor het bumpen voor een oud topic, maar het is mń iegen topic en het gaat nog steeds over hetzelfde probleem.

Ik heb nu dus Ubuntu 8.04.3 LTS geinstallerd, maar mijn videokaart wordt nog steeds niet herkend. Ik heb nog steeds de verkeerde resolutie en ik kan ook geen visuele effecten aanzetten. Wat voor driver moet ik nu doenloaden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Videokaart (ATI)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/26, 22:02:38 »
Resolutie: in 8.04 zit een handig gereedschapje daarvoor (inmiddels in de nieuwere versies helaas verdwenen), namelijk displayconfig-gtk:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 2 b)