Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Te hoge snelheid van muisaanwijzer  (gelezen 424 keer)

Offline Knelis

  • Lid
Te hoge snelheid van muisaanwijzer
« Gepost op: 2018/05/16, 16:23:23 »
Bij een tweetal laptops waarin ik Ubuntu 14.04 had geïnstalleerd blijkt de snelheid van het aanwijzerpijltje van de muis heel hoog. Dat geldt voor elke muis die ik aansluit, draadloos of bedraad. Zelfs bij de traagste instelling ervaar ik het voor mijzelf als nog net aanvaardbaar. Voor een van de gebruikers, een wat oudere dame met wat spierproblemen in haar hand, is het gewoon irritant. Bij aanklikken van een object schiet de aanwijzer gemakkelijk het doel voorbij. Ik heb al eens een muis gekocht met een schakelaar voor twee snelheden, maar daarmee kon ik alleen maar een nog hogere snelheid inschakelen. Weet iemand een manier om het te temmen?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Te hoge snelheid van muisaanwijzer
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/16, 17:29:50 »
Heeft Ubuntu niet het equivalent van Xubuntu's: Alle instellingen > Apparatuur > Muis en aanraakveld > Apparaten > Muispijlsnelheid?

Offline Knelis

  • Lid
Re: Te hoge snelheid van muisaanwijzer
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/16, 22:14:51 »
Inderdaad heeft ook Ubuntu de mogelijkheid om de aanwijzersnelheid van de muis aan te passen. Echter op de laptop is mei 14.04 de laagste snelheid nog veel te hoog. Ik zou die willen halveren.

Re: Te hoge snelheid van muisaanwijzer
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/16, 22:38:00 »
In xorg kun je dat aanpassen.
Of via xinput / xset:
https://stackoverflow.com/questions/47141602/how-to-definitely-set-mouse-speed-acceleration-independently-of-mouse-version-an
https://wiki.archlinux.org/index.php/Mouse_acceleration

Wel raar trouwens; meestal is het wel binnen de perken.
Heb je niet per ongelijk de acceleration (!=snelheid) hoog staan?
« Laatst bewerkt op: 2018/05/16, 22:39:58 door VuurVosje »

Offline Knelis

  • Lid
Re: Te hoge snelheid van muisaanwijzer
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/22, 23:52:11 »
Bedankt voor uw reactie.
De aangegeven links geven uitleg hoe in het systeem in te grijpen om accelleratie- en decelleratieinstellingen aan te passen. Voor mij als eenvoudige gebruiker vind ik het riskant om dat uit te proberen in de computer van de kennis die ik ondersteun. Ik loop niet graag het risico in een doolhof van problemen terecht te komen en waar ik dan niet meer uitkom, te meer daar de computer waar het om gaat niet direct bij mij naast de deur is. Als ik er tijd voor kan vinden zal ik het eerst eens uitproberen op een oud laptopje dat ik nog heb.
Inmiddels heb ik op een andere computer Ubuntu 18.04 geïnstalleerd. Daarin heb ik geconstateerd dat die versie naast een menu voor 'Instellingen' ook een menu voor 'Afstellingen' bevat. Dat biedt meer mogelijkheden, ook voor de accelleratie. Ik denk dat ik dat eerst maar ga proberen.