Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) CPU Snelheid  (gelezen 4620 keer)

Offline dvbacc

  • Lid
(OPGELOST) CPU Snelheid
« Gepost op: 2009/09/15, 21:34:09 »
Beste mensen,

Ik zit met een iritant probleempje, waar ikzelf mij erg aan stoor  XD

Dit viel mij het eerst op, op mn laptop.. het probleem is, mijn processor van de laptop heet een max klok snelheid van 1,80 Ghz.
Maar nu vind ubuntu het blijkbaar erg leuk om dit terrug te schroeven naar de 800mhz, hier ben ik uiteraard niet blij mee, want dit verschil merk je aanzienlijk.

Dus ik denk, hey laat ik eens even kijken wat mijn splinternieuwe Pc doet met zn o zo krachtige quadcore Processor, tot mijn grote verbazing Precies hetzelfde  :o.

Mijn vraag is dus, hoe los ik dit op en laat ik beide systemen continu op volle kracht draaien?

Groetjes

dvbacc
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 07:46:11 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Re: CPU Snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/15, 21:43:28 »
Mijn vraag is kort, welk programma levert deze gegevens?
En hoe merk je dat hij 'niet op zijn top draait' ?

En waarom zou je je systeem op volle kracht hebben draaien als je niets aan het doen bent.
Het is net zoiets als auto rijden, sta je stil, dan geef je toch ook geen volgas!

Installeer eens Conky

Citaat
CPU scaling due to low load most likely. Right-click a panel and select 'Add to panel'. In there you will find the 'CPU Frequency Scaling Monitor' which should help you find what pecentage your CPU is running at. If it does turn out to be scaling down there are ways you can more finely control how it performs.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 21:55:42 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline dvbacc

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/15, 21:59:19 »
die monitor die in jou quote staat, geeft bij mij de snelheid idd ook aan, en waarom ik dit wil, het gaat er niet om dat ik het wil, het gaat erom dat het niet correct fungtioneerd, want op het moment dat ik snelheid nodig heb, krijg ik dit niet, tot ik dit zelf instel.

PS conky is lijkt me geweldig, heb alleen geen idee hoe ik het aan de praat krijg  =D
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 22:03:32 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Re: CPU Snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/15, 22:04:46 »
Begrijp dat je die monitor al onder in je taakbalk hebt staan.
BTW, hij staat bij mij OOK op 800 Mhz ( AMD PhenomII X3 2.6G ).

Als je met je linkermuis op klikt, komt er een settings popup, hoe staat die?
Bij mij staat "on demand" checked.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline dvbacc

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/15, 22:07:09 »
zet hem op performance voor volle prestatie, dit heb ik uiteraard gedaan, enkel doet ubuntu een poosje later waar hij zelf zin in heeft en verandert dit weer vrolijk in 800 mhz. erg vervelend dus.

P.S. heb hier ook nog een quadcore draaien 2.4 ghz, en ook deze laat hij op 800 mhz draaien. dan denk ik Jongens ik heb betaald voor iedere mhz, gebruik ze dan ook ;P
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 22:08:44 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline Kogacarlo

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/16, 23:11:34 »
Je hebt betaald voor Cool 'n Quiet; gebruik dat dan ook...  ;)
Wat gebeurt er als je Cool 'n Quiet disabled in de BIOS? (of het equivalent van Intel)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 23:16:10 door Kogacarlo »
Ubuntu op een stickie

Offline dvbacc

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/17, 16:26:17 »
cool en quiet, of iets dergelijks, valt niet te vinden in mijn bios, en het is grappig dat je aanhaald, dat als ik wel een soortgelijke optie/fungtie zou moeten hebben, dat ik daar dan ook gebruik van moet maken.

Wat ja dat ben ik met je eens, alleen vind ik dat als ik snelheid nodig heb, dat dan mijn processor ook gelijk weer terrug springt naat de 1,80 ghz, of hoger. echter gebeurd dit op beide systemen niet... dus dat is mijn probleem  ;)

Alleen voor dit geintje heb ik windows7 even op beide systemen geinstalleerd, en tot mijn grote teleurstelling, draaien de processoren hierin wel continu op volle snelheid... erg jammer.

(ik vind dit probleem best vervelend, en ik zit er zelfs aan te denken om totdat dit probleem verholpen kan worden, toch maar op windows7 verder te draaien, waar ik niet echt blij mee ben :(.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/17, 16:31:48 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: CPU Snelheid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/17, 17:05:33 »
Waarom wil je dat je processor continu op de hoogste snelheid draait?
Dat is helemaal niet nodig. Als de processor niets te doen heeft, dan staat hij daar op de hoogste snelheid een beetje uit zijn neus te eten, maar ondertussen verstookt hij wel enorm veel stroom.
Dat levert een onnodig hoge stroomrekening op, de accu van je laptop gaat sneller leeg dan nodig en bovendien wordt hij warmer. Dit levert dus meer lawaai op door ventilatoren die sneller moeten gaan draaien.
Bovendien wordt je systeem er geen klap sneller van.

Laat hem dus lekker terugklokken, want als er wél behoefte is aan meer snelheid dan gaat hij automatisch weer sneller draaien. Op dat moment krijg je dus precies waar je voor betaald hebt ;)

Wat Windows 7 wel de processors continu op volle snelheid laat draaien zou ik dus zien als een bug. Als dat niet op te lossen is zou ik W7 niet willen hebben ;)

Offline dvbacc

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/18, 18:10:52 »
Johan,

Ik gebruik mijn Systemen continu, op het moment dat ik deze niet gebruik staan ze uit, laptop loopt altijd gewoon op netstroom en niet op de accu.

en zoals ik al eerder aan gaf, op het moment dat ik dus alle snelheid nodig heb, blijft ubuntu mij maar 800mhz leveren, en geloof mij dit merk je, anders had ik hier niet zo een punt van gemaakt!

wat betrefd mijn stroomrekening, daar hoeft een ander zich voor mij geen zorgen over te maken.

en dan terrugkomend op windows 7, jij noemt het een bug, ik niet want mijn systemen presteren nu duidelijk beter op w7 dan op ubuntu.... ook dit verschil merk ik duidelijk!
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: CPU Snelheid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/18, 18:31:31 »
Rechtsklik op je paneel, en kies voor Add...
Voeg nu de CPU Frequency Scaling Monitor toe.
Als je klikt op het icoontje wat nu op je paneel staat, kan je kiezen voor "Performance".
Nu zal je processor altijd op maximale snelheid draaien.

Offline dvbacc

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/19, 04:07:55 »
Johan, als je reageerd in een topic, lees dan eerst even het hele topic!  ;)
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Re: CPU Snelheid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/19, 06:31:50 »
Er schijnen meer mensen last van het terug springen te hebben.
Lees het een en ander hier: How to disable CPU scaling in Jaunty

Citaat
1. Installed rcconf. (In terminal sudo apt-get install rcconf).
2. Opened it with terminal. (sudo rcconf)
3. Found "On Demand" service and disable it.
4. Rebooted PC and all cores are changed to performance mode.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline dvbacc

  • Lid
Re: CPU Snelheid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/19, 07:45:12 »
Donpedro,

Hartstikke bedankt voor je hulp, dit bood ook voor mij de oplossing :D eindelijk windows er weer af gooien =D XD
Ubuntu 10.04Lts x86_64