Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: workstation met Ubuntu kopen  (gelezen 1165 keer)

workstation met Ubuntu kopen
« Gepost op: 2008/06/23, 23:30:28 »
Beste lezers,

Ik zit met een probleem......

Ik moet een voorstel doen voor nieuwe workstations voor mijn afdeling. Nu lijkt dat leuk, beetje struinen op het internet voor een nieuwe werkplek, maar ik zie ook een probleem.

Sinds kort zijn mijn collega en ik volledig op Linux overgestapt, twee hobby-isten die toch altijd al het systeembeheer voor hun eigen afdeling deden. We gebruikten al steeds meer Window's ports van Open Source software, en die draait natuurlijk een stuk beter op een Linux bak. Mijn chef vind dat prima, via Evolution zit ik op de Exchange-server, en de twee windows' apps die ik nog nodig heb, draaien onder VM-ware soepeler dan met XP rechtstreeks op de hardware. De baas maakt het geen ruk uit (snapt het toch niet, maar is jaloers dat Compiz veel mooier is dan zijn laptop die ik naar XP heb moeten downgraden).

Maar goed, het probleem... Ik zie nergens bij een firma waar we zakelijke contacten bij hebben, een capabel workstation met Ubuntu.

Na het half-jaar debakel met de plaatselijke klonenboer, die de moederboard-problemen die er toch echt waren steeds weer op 'dat Linux' afschoof is die route niet meer te bewandelen.

Ik moet een leverancier hebben die mij twee workstations levert en de boel ook ondersteunt met het OS dat ik er op wil hebben. Eentje die Linux, en dan Ubuntu, snapt. Daarbij vind ik het trouwens ridicuul dat ik bij een quad-core met 4 gig een Vista 32 bit versie krijg, omdat de 64 bit alleen in het Engels is, wat ik niet kan uitvinken op de bestellijst, waar ik dus voor moet betalen, en wat ik toch alleen maar ga wissen om er Ubuntu overheen te zetten. Ookal is het niet mijn eigen geld, ik vind het gewoon belachelijk, en wil daar niet aan mee doen.

Heeft iemand tips?

workstation met Ubuntu kopen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/23, 23:33:11 »
Jwel kan ik je leveren.
stuur mij een pm of mail met wat voor hardware je precies wilt werken.
bijv. moet het een heal zwaar workstation zijn ??
Wat wil je er precies mee doen ?

Er word al snel teveel geld uitgegeven aan exotische hardware wat achteraf totaal niet nodig is.

Maagoe daar komen we wel uit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willem_D

  • Lid
workstation met Ubuntu kopen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/24, 21:12:55 »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
workstation met Ubuntu kopen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/25, 10:40:49 »
Citaat van: radiognome
Ik moet een leverancier hebben die mij twee workstations levert en de boel ook ondersteunt met het OS dat ik er op wil hebben. Eentje die Linux, en dan Ubuntu, snapt.
Bovenstaande link geeft inderdaad mooi een leverancier voor hardware waar Ubuntu op voorgeïnstalleerd is maar ik kan op die site niets vinden over ondersteuning...

Offline joop13

  • Lid
workstation met Ubuntu kopen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/25, 11:09:32 »
http://www.sefcom.nl/webshop/home.php?cat=352 is mijn leverancier en heeft al een jaar of 10 ervaring met Linux in veel distributies.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
workstation met Ubuntu kopen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/25, 11:57:23 »
Citaat van: Tecumseh
Citaat van: radiognome
Ik moet een leverancier hebben die mij twee workstations levert en de boel ook ondersteunt met het OS dat ik er op wil hebben. Eentje die Linux, en dan Ubuntu, snapt.
Bovenstaande link geeft inderdaad mooi een leverancier voor hardware waar Ubuntu op voorgeïnstalleerd is maar ik kan op die site niets vinden over ondersteuning...
Het is de vraag wat er onder ondersteuning gevraagd wordt. Als het is dat de geleverde hardware gegarandeerd met Ubuntu moet werken en ook blijven werken (denk aan toekomstige versies), dan denk ik dat os4free.nl een goede partij is. Ubuntu wordt immers standaard geinstalleerd.

Als het gaat om de ondersteuning op de toepassingssoftware (OOo, Thunderbird, etc.), dan wordt het een ander verhaal. Maar goed, dergelijke ondersteuning krijg je ook niet als je je PC bij de Mediamarkt haalt of zo.