Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb  (gelezen 2352 keer)

memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Gepost op: 2009/12/10, 14:11:14 »
Hallo,

Ik heb een systeem met een Asus commando mb en een core 2 duo cpu E6600 en 2 x 1gb ram (dual channel)
Nu zou ik daar 2 x 1gb ram willen bijplaatsen van hetzelfde merk (corsair) en dezelfde specificaties : 800 mhz (pc 6400); 5-5-5-18
Het is een dualboot met winxp 32 bit en jaunty 64bit. Volgens opgezochte informatie kan dit een probleem opleveren, vooral met xp i.v.m. de 4gb grens voor 32 bit systemen.
In het bios is een insteling "memory remap feature" die je kan enablen. Als ik het goed begrijp moet die op "enabled" staan bij een 64-bit os en op "disabled" bij een 32-bit systeem. Op het internet blijjkt dat er nogal veel gebruikers problemen hebben dienaangaande. Als het idd. zo werkt vindt ik het nogal omslachtig om telkens via het bios de insteling te veranderen en zou ik eerder opteren om alleen ubuntu 64 bit te gebruiken. Zijn er gebruikers die ervaring hebben met deze instelling?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jan11000

  • Lid
Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/10, 15:43:46 »
Teveel geheugen levert geen probleem op, ook voor 32 bit niet, alleen het laatste stuk geheugen word niet gebruikt.
3.2 van de 4 word gebruikt.

Waar je meer problemen over moet maken is of je nieuwe geheugen samen werkt met je oude geheugen, ja je besteld precies dezelfde maar er word vaak nog de specificatie gewijzigd, dus het geheugen kan nog anders zijn. En of je geheugen reepjes waar je 4 in je moederbord doet, of dit wel werkt, 4 reepjes belast de geheugen kontroller sterker, waardoor het vaker mis gaat.
het latste kun je misschien met google zoeken of er mensen zijn met problemen met 4 reepjes geheugen van jouw merk en merk moederbord.

In het vervolg om gemakkelijker te maken, koop bij een pc teveel geheugen, dan hoef je nooit erbij te kopen, en met problemen te zitten.

Zelf heb ik bij een moederbord 3 x het geheugen moeten ruilen, totdat ik er een had die niet uitviel bij memtest86.

Indien je geheugen bijzet test met memtest86 versie 4.0, dan weet je zeker dat het goed werkt.

Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/13, 07:06:14 »
Eerste set modules al moeten omruilen, voltages niet correct :(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/14, 14:29:49 »
De eerst gekochte modules werkten blijkbaar op 2,1V  terwijl de geïnstalleerde (2 x 1gb) op 1,9V werken. De specificaties op de site vermelden 1,9 V maar de sticker op de modules vermelden 2,1 V. Daardoor crashte het systeem. Nu zijn de juiste gemonteerd maar het bios meldde maar 2,5 GB i.p.v. 4 GB
Dit zijn de modules waarvan sprake : http://www.alternate.be/html/productDetails.html?artno=IBIE5A
De specificaties komen nu overeen allhoewel deze nieuwer zijn, de originele zijn al 2 jaar in gebruik en dus niet echt meer te krijgen.
Originele : 1,9V ; 5-5-5-12 800 Mhz
Nieuwe : 1,9V ; 5-5-5-18 800 Mhz.
Ik heb dus de instellingen in het bios op deze laatste gezet en de "memory remap feature" enabled. Nu heb ik 4 GB als ik jaunty 64 bit opstart en 2 GB als ik xp 32 bit opstart.
Daarom ga ik xp volledig verwijderen en het systeem enkel op ubuntu laten draaien. Dat was eigenlijk de bedoeling van in het begin. Anders moet ik telkens de instellingen in het bios veranderen, of weet iemand een andere oplossing ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Petervdw

  • Lid
Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/14, 15:20:26 »
Aan Summer of 69

Dat bijplaatsen van geheugen (2 x 1 GB) zoals bij jou het geval,  is meestal niet de snelste constructie.
Veel beter is het vervangen van het bestaande geheugen (2 x 1 GB) door 2 x 2 GB. Met twee bij elkaar behorende reepjes (uit 1 doosje) haal je vaak snelheden die tot 30 % hoger liggen dan allemaal losse reepjes die je er zo nu en dan maar eens bijgeplaatst. De onderlinge communicatie is veel sneller.
Bijplaatsen doe ik alleen als bijvoorbeeld het geheugen te klein wordt voor een uitdijende XP, bijv. van 256 naar 512, bij oudere computers, hoewel ik het daar ook vaak helemaal vervang.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 15:26:11 door Petervdw »

Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/14, 15:31:57 »
Aan Summer of 69

Dat bijplaatsen van geheugen (2 x 1 GB) zoals bij jou het geval,  is meestal niet de snelste constructie.
Veel beter is het vervangen van het bestaande geheugen (2 x 1 GB) door 2 x 2 GB. Met twee bij elkaar behorende reepjes (uit 1 doosje) haal je vaak snelheden die tot 30 % hoger liggen dan allemaal losse reepjes die je er zo nu en dan maar eens bijgeplaatst. De onderlinge communicatie is veel sneller.
Bijplaatsen doe ik alleen als bijvoorbeeld het geheugen te klein wordt voor een uitdijende XP, bijv. van 256 naar 512, bij oudere computers, hoewel ik het daar ook vaak helemaal vervang.

Vr.groet, peter


tja, ze steken er nu in, maar je hebt misschien gelijk. Voor xp 32 bit heb je geen oplossing ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Petervdw

  • Lid
Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/14, 15:38:57 »
Aan summer of 69

Dat maar 3.2 GB wordt gebruikt is geen oplossing voor. In 32 bit uitvoering is de rest gewoon niet adresseerbaar.
Als je het precies wilt weten vraag ik het vanavond. Ik denk dat op het forum ook wel een antwoord is te vinden.

Vr.groet, peter

Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/14, 15:52:06 »
XP meldt maar 2 GB, geen 3,5. Vergeet niet dat memory remap feature is ingeschakeld. Ik heb nog een ander systeem voor xp. Dan maar heel de pc integraal voor ubuntu gebruiken  :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Petervdw

  • Lid
Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/14, 17:22:00 »
Aan Summer of 69

OK, ik vraag het vanavond even. Genoteerd. Ben meestal om 23.00 weer terug. Speciaal die remap functie; nieuw.
Maar ik doe altijd maar wat, dus .......    =D

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 17:27:04 door Petervdw »

Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/14, 18:20:26 »
Tof, bedankt, ik wacht op je deskundig advies  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Petervdw

  • Lid
Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/14, 23:22:08 »
Aan Summer of 69

Sorry, beetje laat maar ......
Waarschijnlijk zit het probleem in de firmware van het mobo. Een BIOS update zou kunnen helpen. Vooral als het originele concept wat ouder is als de geheugenuitbreiding kan dat een rol spelen. Nog een oorzaak, maar aanzienlijk kleiner kanspercentage is de aanwezigheid van drivers voor eventuele PCI kaarten die niet verder gaan dan 2 GB.

Dat de communicatie van 2 gepaarde geheugenmodules vaak veel sneller gaat, is dat dat dan via een 128 bit bus gaat. Niet gepaarde stripjes communicatie via het mobo als aparte bankjes gebeurt dan zeker via 64 bit of nog minder.

Het is geen wijsheid van mezelf, ik geef het maar door, misschien kun je er toch wat mee.


Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 00:26:32 door Petervdw »

Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/18, 23:30:50 »
Het lijkt mij ook geen punt om XP geheel te verwijderen.
Deze kan je dan met Ubuntu onder Virtualbox (Sun-versie heeft mijn voorkeur) nog prima draaien voor de eventuele gewenste Windows software.
Dual boot blijft toch irritant dat je opnieuw moet opstarten.
Virtueel kan je alles door elkaar draaien.

Offline track

  • Lid
Re: memory verhogen van 2 gb naar 4 gb
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/19, 13:38:24 »
Hoi Guy,

heb je het probleem inmiddels kunnen oplossen ? 

Als er een probleem met het RAM is speelt dat sowieso op het peil van het  BIOS,
dus zal je het ook daar moeten oplossen.
Meestal iets met de instellingen in het BIOS-setup, soms helpt ook het ruilen van de RAM-reepjes onderling.

In ieder geval zal een memtest  je verklappen wat werkt en wat niet.
En met die 3.2 of 4 GB hoef je je niet druk te maken.  3.2 GB is toch beter dan 2 GB ?
En de rest, hoe veel aangesproken kan worden, wordt ook grotendeels door het chipset bepaald.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 13:40:21 door track »