Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom dualboot ?  (gelezen 4002 keer)

Waarom dualboot ?
« Gepost op: 2007/12/28, 12:32:31 »
Ik ben inmiddels zover dat ik er aan zit te denken om windows van de schijf te verwijderen.

 Nu zie ik dat veel ( ook ervaren ) linux gebruikers toch hun dualboot behouden; ik vraag me dus af waarom?

NoiK

  • Gast
Waarom dualboot ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 12:38:09 »
bij mij is de voornaamste reden dat ik windows nog gebruik dat ik op school nog flink wat lessen krijg waarin ik windows moet gebruiken, bepaalde API's van windows en programma's die alleen in windows draaien...

maar daarnaast probeer ik zoveel mogelijk met linux te doen om het zo beter te leren kennen e.d.

Offline vanadium

  • Lid
Waarom dualboot ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 12:49:01 »
Ik draai enkel Linux, nog maar ruim een half jaar. Het hangt inderdaad van je noden af, gecombineerd met de bereidheid je "gewoonten" aan te passen. Als je merkt dat je Windows amper nog (wil) gebruiken, dan zou ik zeggen: doen, en Windows eraf halen! Een dual-boot is zowieso lastig: je moet twee OSen onderhouden, en je wil altijd net wat doen op het andere OS als je in het één zit. Enkel voor spelletjes heb ik nog een WinME partitie, maar die heeft al enkele maanden de geest gegeven: ik hou die als museumstuk: een demonstratie van "the blue screen of death".

Waarom dualboot ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/28, 13:26:19 »
ik heb windows er nog opstaan om af en toe ens een spel te spelen...ook mijn plc-programma en cad-programma draaien onder windows...

en trouwens, waarom geen dualboot? ik vind de afwisseling best plezant...eens van ubuntu naar xp...helemaal geen problemen mee...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Waarom dualboot ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/28, 13:35:59 »
Helaas ......
Mijn MIO routeplanner kan ik alleen updaten met een windows programma (snif)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

ubuntuer

  • Gast
Waarom dualboot ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/28, 14:23:43 »
Het ligt eraan welke programma's je gebruikt.
Ik heb een tijdje geleden Windows XP verwijdert.
Al mijn taken kan ik in Ubuntu doen.
Ik maakte eigenlijk geen gebruik meer van XP en twee systemen onderhouden werkt ook niet prettig.
Maar als je nog programma's heb die alleen onder XP draaien dan kan je beter XP behouden en een dual boot behouden.

Waarom dualboot ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/28, 15:32:51 »
Citaat van: ubuntuer
Het ligt eraan welke programma's je gebruikt.
Ik heb een tijdje geleden Windows XP verwijdert.
Al mijn taken kan ik in Ubuntu doen.
Ik maakte eigenlijk geen gebruik meer van XP en twee systemen onderhouden werkt ook niet prettig.
Maar als je nog programma's heb die alleen onder XP draaien dan kan je beter XP behouden en een dual boot behouden.
Tot een dergelijke conclusie was ik vanochtend ook gekomen.. Al wachtend tot xp eindelijk klaar was met alles wat ie moet doen om te beginnen dacht ik; waarom nog? Of vergeet ik iets?

Offline Tico

  • Lid
Waarom dualboot ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/28, 15:55:45 »
hier op de laptop ook enkel Ubuntu , al een maand of twee. Ben nog geen programma tegen gekomen welk ik perse win voor moet hebben....en anders draai ik het in virtualbox, een aparte partitie komt er in elk geval nie meer

Waarom dualboot ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/28, 17:56:18 »
Ik heb windows nog alleen nodig om te gamen en het bakken van mijn smart cards

Waarom dualboot ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/28, 19:04:53 »
Ik draai hier een WinXP partitie naast Ubuntu.
- voor een paar spellen
- vooral ook voor (schrik niet) het printen van de mooiere documenten
- en ook voor het werken (schrik niet) met Audacity (ik vind het onder Win er toch veel beter uitzien en draaien als onder Ubuntu..... en ik heb het toch wel nodig)

Offline Ramana

  • Lid
Waarom dualboot ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/28, 19:19:15 »
Ik heb er Kubuntu en Kubuntu op staan: de ene is Hardy (Gutsy upgrade) en de ander Gutsy met KDE4

Offline Bertel

  • Lid
Waarom dualboot ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/28, 20:00:10 »
Geen idee,
Gisteren de desktop opgeblazen (Ubuntu 7.10), koeling defect --> poem ...uit.
Vandaag op laptop (Ubuntu 7.04: wachten is op Gutsy) en nog steeds dik tevreden.
Maak trouwens voor mijn "eeuwen-oude" spellen gebruik van Wine: prima de luxe.


Wat is vrije software?

Offline Dave

  • Lid
Waarom dualboot ?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/28, 23:16:03 »
in principe nog een dualboot maar de XP schijf is fysiek afgekoppeld al tijden.
Wil ik eens wat testen of de routeplanner wat mee doen heb ik dat nog.
1 keer per jaar wat analoge videootjes digitaal maken. Ben ik indertijd maanden mee zoet geweest om voor elkaar te krijgen en geen zin om opnieuw uit te vogelen eigenlijk want film nog maar zeer weinig.

Offline Dave

  • Lid
Waarom dualboot ?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/28, 23:17:25 »
gut alsk daar nog aan denk. vaak nachtwerk.
Had je eindelijk beeld stond het op de kop :-))

Waarom dualboot ?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/29, 08:35:49 »
Ik zag dit lijstje: http://www.linuxlinks.com/article/20070701111340544/Equivalents.html
Volgens mij wel aardig compleet?

Zelf zie ik het niet zitten om Wine te gebruiken; je bent dan weer min of meer gebonden aan MS en daar wil ik nu juist van af ;-)