Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schrijfrechten zetten op directories  (gelezen 4645 keer)

Taka

  • Gast
schrijfrechten zetten op directories
« Gepost op: 2006/04/08, 18:12:49 »
Omdat ik geen zin meer heb in Windows (met al die registratie-formaliteiten) wil ik overstappen op Linux. Ik droom van een mooie eventueel zelfgebouwde PC als vervanging van mijn inmiddels 6 jaar oude machine met Windows 98. Ik durf wel te zeggen dat ik met Windows goed overweg kan - ik werk er dagelijks mee als webprogrammeur.

Maar Linux dus. Om het uit te proberen heb ik Ubuntu op een afgedankte PC gezet, een oude Dell, Celeron 500, heeft misschien nog wat extra geheugen nodig. De installatie was  gemakkelijk, goede zaak. De geluidskaart wordt niet herkend, maar dat los ik nog  wel op (misschien via dit forum).

Ik had het al eens eerder geprobeerd op een andere oude PC, die het vervolgens begaf. Ging ook goed (totdat het moederbord het begaf).

Maar een ding kwam ik echt niet uit. Ik wilde de wikimedia software installeren. Apache, PHP MySQL geinstalleerd, allemaal gelukt. Maar toen liep ik er tegenaan dat ik niet op de www directory mocht schrijven. En dat ik geen idee had hoe ik mezelf die rechten wel moest geven.

Hoe verander ik de rechten op directories onder Linux (Ubuntu)? Ik hoop dat iemand me kan verwijzen naar een uitgebreide uitleg over hoe dat geregeld is en hoe dat aan te passen,  Ik ben niet bang voor moeilijke begrippen, maar ik weet er op dit moment niets van en kon niets vinden dat me op weg hielp.

Alvast bedankt.

PS. warom werken ALT codes niet? Een e-met-een-streepje (ë) gaat normaal gesproken toch met ALT-130, maar dat doet het niet.

dysan100

  • Gast
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/08, 21:35:16 »
Rechten van directories of bestanden wijzigen kan met het commando chmod. Open een terminalvenster (soort DOS prompt): Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster. Ga met commando cd naar de directory waar de directory instaat waarvan je de rechten wil wijzigen.
Tik commando: sudo chmod 777 [directory naam]. Je hebt nu alle rechten op deze directory. Dit commando werkt ook met gewone bestanden. NB door sudo ervoor te zetten voer je dit commando met beheerdersrechten, in linux taal: als root, uit. Je moet dan wel even je gewone wachtwoord opgeven.

Iets meer over rechten: ieder bestand heeft 3 groepjes letters rwx. De r staat voor leesrechten, w voor schrijfrechten en x voor uitvoeren. Als je de rechten niet hebt, staat er een streepje. De 3 groepjes letters rwx geven de rechten aan van: 1 de eigenaar van het bestand. 2 de groep waartoe de eigenaar behoort en 3 alle anderen op deze planeet.
Voorbeelden:
r--r--r-- bestandsnaam. Dit betekent dat iedereen alleen mag lezen.
rwxr--r-- bestandsnaam. Nu mag de eigenaar alles, de groep en anderen mogen dit bestand alleen lezen. Voor een directory staat overigens nog de letter d van inderdaad, directory!

Een e met streepje en andere bijzondere tekens kun je maken door de dead keys aan te zetten. Kies in menu Systeem, Voorkeuren, Toetsenbord. Kies indelingen, Toevoegen. KLik op het pijltje bij Amerikaans-Engels en kies 'Internationaal met dode toetsen' Klik op ok. Nu kun je met het aanhalingstekentje [naast enter] en de e het

schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/08, 22:03:14 »
Voor die tekens: kijk ook eens op http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1101

Speedboy

  • Gast
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/29, 20:53:37 »
Ik heb vandaag enkele mappen overgezet van mijn Zenwalk partitie naar mijn Ubuntu partitie. Maar nu zijn de rechten van die bestanden niet meer -rw-r--r-- voor mijn profiel. Nu kan ik dat ook via nautilus doen, maar dan moet ik elk bestandje in die mappen afzonderlijk gaan aanpassen en dat is een hele klus als je weet dat sommige mappen meer dan 2000 bestanden bevatten. (en die knop "rechten op bestanden in map toepassen" werk helemaal niet)

Ik heb het met dit commando geprobeert in een testmap.

sudo CHMOD -R 644 /de/map

maar dat zorgde ervoor dat ik die bestanden niet meer kon gebruiken. :P

Iemand een idee hoe ik alle bestanden in een map kan kan aanpassen zodat de eigenaar en group ipv root naar mijn user veranderen en dat die -rw--r--r-- worden van rechten?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/29, 20:55:13 »
Speedboy:

sudo chown -R $USER:$USER /de/map
sudo chmod -R 644 /de/map
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Speedboy

  • Gast
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/29, 21:54:20 »
Heel erg bedankt Profox. :D Dat spaart mij veel tijd.:P

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/29, 21:56:19 »
no problem :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/29, 22:10:02 »
Of geef het commando "sudo nautilus"
Wandel naar de directorie, net als in windows control-a voor alles selecteren, rechter muistoets en eigenschappen.
Net als in Windows, alleen moet je de "verkenner" nu anders opstarten ........

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Speedboy

  • Gast
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/29, 22:35:54 »
Citaat van: r0n.
Of geef het commando "sudo nautilus"
Wandel naar de directorie, net als in windows control-a voor alles selecteren, rechter muistoets en eigenschappen.
Net als in Windows, alleen moet je de "verkenner" nu anders opstarten ........

Succes,
Ron
Die manier heb ik geprobeerd, maar zo kon ik die root niet veranderen naar mijn user. Ik kon root niet selecteren zoals dat wel lukte wanneer ik een bestand appart selecteerde. Geen idee of dat een bug is.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
schrijfrechten zetten op directories
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/30, 09:09:07 »
Nog even over die "chmod" commando's: voor de niet ingewijden is het waarschijnlijk handig om te weten dat die Octal modes optioneel zijn, je mag ook de z.g. symbolische gebruiken:

Je hebt User, Group en Others als "eigenaren van een bestand en Read, Write en eXecute (en nog wat vage) modes, maar dan wel allemaal kleine lettertjes.

Dus om de group-owner schrijfrechten te verlenen doe je:

chmod g+w /bla

En om de "others" (alle anderen die niet de owner of group zijn) leesrechten te ontnemen doe je:

chmod o-r /bla

Overigens zijn de octal modes redelijk eenvoudig te verklaren: je ziet dat er bij het "ls -l" commando een filetype-indicator, gevolgd door drie groepjes van 3 permissies zijn. Elk van die groepjes vormt een cijfer in Octal mode, waarbij READ een waarde heeft van 4, WRITE van 2 en EXECUTE van 1.

Voorbeeldje:

-rwxr-xr--

- normal file
rwx  4+2+1 = 7
r-x   4+1 = 5
r--   4
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl