Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met Ubuntu One  (gelezen 1830 keer)

Probleem met Ubuntu One
« Gepost op: 2010/08/13, 14:15:06 »
@bloom

ik ben ook een beteje aan het rommelem net dropbox en ubuntu one maar ik krijg bij drop box het niet voor elkaar dat hij een map altijd synced. Wat ik bedrijp is dat ik altijd de map naar de dropbox folder moet copieren.
Of die ik iets verkeerd?

groet,
\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline Bloom

  • Lid
Probleem met Ubuntu One
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 14:38:44 »
DropBox heeft het procédé erg eenvoudig gehouden. Standaard staat er in je homedirectory een directory Dropbox. Die wijst in feite naar de jou toegewezen internetruimte. Om een back-up van een bestand of een directoryboom te maken, kun je het bestand of de directory naar die Dropbox directory slepen. Dat is dan een eenmalige kopie. Wil je een bepaalde directory automatisch synchroniseren, dan moet je rsync en cron daarvoor gebruiken. In tegenstelling tot bij Ubuntu One kun je bij Dropbox niet rechtsklikken op een directory en voor synchroniseren kiezen, je moet er dus zelf voor zorgen door eerst de gewenste folder of folderstructuur in de Dropbox folder te kopiëren en die daarna met de in Ubuntu aanwezige tools (de genoemde rsync en cron) gesynchroniseerd te houden.

Probleem met Ubuntu One
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 15:13:09 »
oke ik heb grsnyc geinstalled en het een map naar dropbox laten compieren en dat gaat allemaal goed. Maar waar kan ik in stellen dat hij dat elke week doet op een bepaald tijstip??
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Probleem met Ubuntu One
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/13, 15:21:12 »
misschien heb ik het al moet ik in cron dit comando geven:
rsync -r -n -t -v --progress /home/boudewijn/Universiteit Leiden/ /home/boudewijn/Dropbox/
\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline mp

  • Lid
Probleem met Ubuntu One
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 15:23:22 »
Inderdaad, cron is een fantastisch tool.

Je kunt de opties (-r -n -t -v) ook gewoon ingeven als -rntv.

Je doet dat trouwens met crontab -e
edit: rsync is ook een tof tooltje, maar cron is toch fantastischer ;-)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/13, 15:26:30 door mp »

Probleem met Ubuntu One
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/13, 15:28:34 »
ook zal het eens proberen maar cron start auto op ofzo??

En geeft nog eens wat voorbeelden van dingen die je met cron kan doen..
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline Bloom

  • Lid
Probleem met Ubuntu One
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/13, 15:51:10 »
Een Nederlandstalige introductie tot cron vind je hier: http://www.cronjob.nl/
In Ubuntu kun je opdrachten bij een reeds in het systeem draaiende cron voegen door
crontab -eals je een schedule voor de ingelogde gebruiker wil maken, of
sudo crontab -eals je een schedule voor de root en dus voor het hele systeem wil maken.
Als je de -e vervangt door -l, krijg je een lijst van de ingestelde schedules.

Om een volledige back-up te maken met rsync kun je dit gebruiken:
rsync -vau /bron/ /bestemming/De -v kun je weglaten voor een taak die in de achtergrond moet draaien en waarvoor je dus geen verbositeit wenst. Dan wordt het rsync -au ...Om een synchronisatie uit te voeren voeg je aan de parameters nog --delete-after toe:
rsync -vau --delete-after /bron/ /bestemming/

Probleem met Ubuntu One
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/13, 16:40:19 »
Om een synchronisatie uit te voeren voeg je aan de parameters nog --delete-after toe:
rsync -vau --delete-after /bron/ /bestemming/

Thanx voor de site maar er staat niet echt iets of je cron nog moet starten of gebeurt dat gelijk met de boot?

En waarom moet je nog --delete-after doen dan gooit hij alle data weg van de bron??
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline Bloom

  • Lid
Probleem met Ubuntu One
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/13, 21:47:40 »
Thanx voor de site maar er staat niet echt iets of je cron nog moet starten of gebeurt dat gelijk met de boot?
Cron hoef je niet apart te starten, dat gebeurt al door het systeem.

En waarom moet je nog --delete-after doen dan gooit hij alle data weg van de bron??
Nee, dat zorgt ervoor dat na het kopiëren van nieuwe of gewijzigde bestanden alles wat niet meer op de bron aanwezig is, ook gewist wordt op de bestemming. Dan is het namelijk een synchronisatie. Zoniet heb je een back-up.

Offline Bloom

  • Lid
Probleem met Ubuntu One
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/13, 21:51:16 »
ik vind het allemaal prachtig, waar jullie het over hebben, maar toch zou ik graag willen weten, hoe ik Ubuntu One goed werkend krijg.
Is er iemand, die me daar wat over kan vertellen?
We hebben onvoldoende informatie over wat bij jou precies foutgaat. Het zou best kunnen dat het niet aan jou ligt, maar aan de dienst. Zoals gezegd staat Ubuntu One niet echt bekend om zijn betrouwbaarheid.
Je kunt meer informatie aan het systeem opvragen door in een terminalvenster eens zoiets in te tikken:
grep ubuntuone /var/log/syslogWat toont hij dan?