Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 in Windows netwerk  (gelezen 1092 keer)

Ubuntu 8.04 in Windows netwerk
« Gepost op: 2009/03/24, 21:56:43 »
Met de versie 6.06 had ik een netwerk verbinding met windows middels een vast IP adres.
Gezien het feit dat ik XP intussen heb moeten herinstalleren vanwege een hardware MoBo probleem én Ubuntu ge-upgrade heb naar 8.04, Moest ik de netwerk verbinding ook opnieuw aanmaken.
Met de upgrade heb ik wel een melding zien langskomen omtrent Samba maar niet begrepen en dus automatisch door laten gaan.
Mijn eerste probleem was het niet vinden van het IP adres van de oude situatie.

Ook het delen van bestanden was natuurlijk geheel anders dan de vorige versie, maar dynamisch vindt ik prettiger dan vaste IP adressen.
In principe werkt nu alles goed maar . . . . . als de XP aanstaat voordat Ubuntu wordt gestart dan is het netwerk op Ubuntu niet zichtbaar. In de bijlage is te zien dat als de XP herstart wordt het netwerk wel op Ubuntu komt.
Ook moet ik telkens de map opnieuw als gedeeld markeren.

Ik heb wat lopen zoeken en navragen maar tot nu toe heeft niemand een echt werkend antwoord.
Zelf vermoed ik dat met de upgrade het bestand smb.conf gewoon is meegenomen maar dat er nog iets verkeerd staat uit de oude configuratie. Dat hierdoor ook het delen van de map steeds wordt gereset bij uitloggen/opstarten/???
Ik leidt dit af uit het feit dat onder mijn LOCATIES, in het vak van persoonlijke map, ook de optie SMB staat (zie bijlage).

Als iemand een deel van het smb.conf bestand wil zien lees ik het wel.
Ben niet 24/7 achter mijn scherm dus als ik niet meteen antwoord geef niet vreemd opkijken.  :rolleyes:

Alvast bedankt
Marc
 
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Re: Ubuntu 8.04 in Windows netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/25, 11:06:08 »
Als eerste zou ik Samba verwijderen. Dan op zoek gaan naar Samba files en verborgen files.
De eerste files kan je direct zoeken met de zoek functie onder Locaties. Voor de persoonlijk verborgen files navigeer naar je persoonlijke map en druk CTRL+H in, dan zie je cde verborgen files deze hebben er een .voor staan. Om de verborgen files in de root map te verwijderen, typ in de terminal gksudo nautilus. Eenmaal in de map ook weer CTRL+H om de verborgen files zichtbaar te maken.
Alles verwijdert? Installeer samba opnieuw en volg deze link.
https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba  er zijn natuurlijk nog veel meer links te vinden en ook genoeg topics hier op het forum over samba.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu 8.04 in Windows netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/25, 17:47:37 »
Nederlandstalige Documentatie/ Nl Samba Instellen
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen


GrJ.

Re: Ubuntu 8.04 in Windows netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/27, 13:22:25 »
Gijsbert:
Heb weer eens tijd (fysio vergeten  >:( ) om hier aandacht aan te geven.
Laat ik beginnen te vermelden dat ik versie 8.04 draai, een wezenlijk verschil met 6.08
Samba verwijderen lijkt me een goede Windows oplossing (grapje  =D) en ik neem aan dat je bedoeld om dat via Synaptic pakketbeheer te doen. Als ik daar zoek op Samba komen er 4 geïnstalleerde pakketjes naar voren met een groen vakje.
  • samba - a LanMAnager-like file . .
  • samba-common
  • samba-doc-pdf
  • system-config-samba
Is dit alles naar jouw idee en moeten deze alleen voor verwijdering worden gemarkeerd af voor volledige verwijdering? Wat is eigenlijk het verschil?
Als ik ga zoeken naar Samba files met de zoekfunctie onder Locaties, vul ik samba in als deel van de naam en default beginnen in persoonlijke map. Hier wordt niets gevonden behalve een zelfgemaakt document, ook niet voor het verwijderen van het programma. Klopt dit?
Voor wat betreft de verborgen bestanden. Zoals ik het nu lees zou ik deze verborgen bestanden allemaal moeten verwijderen. Lijkt mij niet de bedoeling toch? In de persoonlijke map en in de root zie ik niks wat ik met samba kan relateren.
Heb ik het tot zo ver goed begrepen?

Een andere gedachte tussendoor:
In die link van je viel me ineens het gedebatteer tussen server en cliënt op. Iets wat ik al in meerdere posts ben tegengekomen maar wat volgens mij voor veel mensen onduidelijk is. Voor mij in ieder geval!
Als ik nu een Ubuntu en Windows PC samen op 1 hub/modem heb verbonden; hoe gedraagt Ubuntu zich dan: Als server of als cliënt? Heeft dat überhaupt gevolgen voor de bestand overdracht.
Feitelijk, zoals ik dat bij Windows gewent ben zijn beiden op hetzelfde niveau, noem het cliënt zonder server. Of kan dit gewoon niet bij Ubuntu? Denk ik een verkeerde kant uit?
Ik heb vanaf den beginne begrepen dat samba nodig was om de protocollen, smb van MS, te vertalen. Uit het verhaal SettingUpSamba begrijp ik dat Ubuntu dan automatisch server wordt.
Als dat zo is, is het dan niet logisch dat ie als eerste aan moet staan?
Ik heb ook smbclient maar niet smbfs geïnstalleerd staan. Deze staat genoemd bij Client installation, waaruit ik weer begrijp dat dit alleen werkt in een netwerk waar op zijn minst 1 Linux server is en dan alleen daarmee contact kan krijgen.
Verderop in het verhaal krijg ik weer het idee dat de server die PC is, waarin je kijkt en cliënt diegene waarmee je kijkt in de andere. Erg verwarrend die kreten.
Volg je me nog of is dit te veel boerekul (geen tikfouten) ?

Joop905:
Uiteraard had ik die pagina al bekeken en bij de afdeling Documentatie een opmerking geplaatst. Kijk maar eens hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/samba-installeren-tussen-8-04-en-xp/
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Re: Ubuntu 8.04 in Windows netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/02, 09:21:41 »
Mijn gestelde vragen zijn toch niet te simpel hoop ik?
Ik had begrepen dat de Ubuntu een speciale betekenis had.
Zo kom ik niet verder met een update voor de Nederlandstalige documentatie over Samba tussen 8.04 en XP-home
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt